Gå til innhold

Teknologien som sikrer toglinjene til Oslo S er fra 1880-tallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye fint håndtverk... :) Morro med rele´ samlestyringer. Men det der hører hjemme på museum og burde vært erstattet med en logisk styring for lenge siden. Så synd slike dårlige avgjørelser aldri får konsekvenser for de såkalte folkevalgte som skal fordele pengene der de hører hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ikke noe direkte negativt med dette. Releer er veldig pålitelige, en hardwiret logisk system kan ikke "hackes" utenfra og heller ikke endres på, og er mye mer EMP-sikkert enn hvilket som helst datamaskin (med tanke på at sporbanen er tross alt av strategisk betydning).

Tenker meg at eneste formen av vedlikehold man trenger er å bytte releene etter at de er utslitt... og det spørs om det er "bare bare" med mindre man har en vedlikeholdsprosedyre på plass... og hvis noe skulle ryke før man forventer det må det være et helvete å troubleshoote dette. Til gjengjeld kan en god automatiker/elektriker etter å ha satt seg skikkelig inn i systemet drive vedlikehold for relativt billig penge, i stedet for en IT guru som vil bruke mange høytbetalte timer for å gjøre x antall ting man aldri trenger i et rele-system.

 

Til sammenligning finnes det mange typer elektronrør som fortsatt er bruk, og jeg mener å ha lest om en heis i statene som har hatt samme vakuum-kvikksølv "ventil" som har kjørt heisen i rundt 100 år.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Flott. Jeg spår at det nye systemet vil koste 200% mer enn budsjettert. Deretter kan vi se fram til masse problemer mens de bugtester det nye systemet. De oppdager tilfedigvis at dritten desverre krever mye mer vedlikehold enn det gamle systemet og kostnadene stiger. Dette er det ikke tatt høyde for i budsjettet og vedlikeholdet legges ut på anbud. Kontrakten snappes opp av et privat firma som har som premiss at deres servicearbeidere skal jobbe 25 timer i døgnet. Når dette ikke overholdes i praksis, bryter hele systemet sammen og fører til ekstreme forsinkelser. Så må hele systemet byttes ut på nytt igjen etter fem år, på grunn av «utdatert datateknologi». Dette blir bra, bare tenk på alle konsulentarbeidsplassene dette vil skape. Glad det er vi skattebetalere som betaler for moroa.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg syns det var lite substans i artikkelen. Det hadde vært interessant å sett signalanlegget/sikringsanlegget til Gardermobanen, som jeg antar er av en mer elektronisk art.

Dog er jeg ikke overrasket over at det brukes reléstyring, det fungerer jo tydeligvis veldig bra sikkerhetsmessing for Jernbaneverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye fint håndtverk... :) Morro med rele´ samlestyringer. Men det der hører hjemme på museum og burde vært erstattet med en logisk styring for lenge siden. Så synd slike dårlige avgjørelser aldri får konsekvenser for de såkalte folkevalgte som skal fordele pengene der de hører hjemme.

 

 

Det er vel relativt mer EMP-sikkert enn moderne elektronikk. Jeg ville nå også spandert på et moderne fjellanlegg med EMP-sikkerhet i høysete, for å motvirke terror eller påvirkning fra fenomener som solvind.

Endret av G
Lenke til kommentar

Flott. Jeg spår at det nye systemet vil koste 200% mer enn budsjettert. Deretter kan vi se fram til masse problemer mens de bugtester det nye systemet. De oppdager tilfedigvis at dritten desverre krever mye mer vedlikehold enn det gamle systemet og kostnadene stiger. Dette er det ikke tatt høyde for i budsjettet og vedlikeholdet legges ut på anbud. Kontrakten snappes opp av et privat firma som har som premiss at deres servicearbeidere skal jobbe 25 timer i døgnet. Når dette ikke overholdes i praksis, bryter hele systemet sammen og fører til ekstreme forsinkelser. Så må hele systemet byttes ut på nytt igjen etter fem år, på grunn av «utdatert datateknologi». Dette blir bra, bare tenk på alle konsulentarbeidsplassene dette vil skape. Glad det er vi skattebetalere som betaler for moroa.

 

 

Med Micro$oft Windows da, eller? For det er så pålitelig atte!! NOT :)

 

 

tenk at norge har fem tusen milliarder oljepenger, mens sverige har ikke noe av det. men dem har bedre veier, tog og flyplasser. tror norge rett og slett tenk før mye på å hjelp andre land, som vi aldri vil få samme hjelp fra.

Med riktige ledere og hardtarbeidene folkeslag, så ville vi kanskje ha kommet like langt eller lengre enn Japan på teknologisk utvikling?
For det er ikke penger til å investere, det skal stå på ihvertfall.
Norge har jo aksjer i nesten alt det går an å ha investert i aksjer i, har de ikke vel?
Norge kunne jo valgt utbyggerland for det ene og andre basert på ren byttehandel. Eh, du skal få 20 % av selskap A for å ferdigstille modernisering av prosjekt A. B for B, C for C etc.
Endret av G
Lenke til kommentar

tenk at norge har fem tusen milliarder oljepenger, mens sverige har ikke noe av det. men dem har bedre veier, tog og flyplasser. tror norge rett og slett tenk før mye på å hjelp andre land, som vi aldri vil få samme hjelp fra.

 

Tull! Sverige har ikke bedre togbaner enn det vi har. Vet ikke om du leser svenske aviser til daglig, men det er like ofte feil på toganleggene i Sverige som i Norge. Og i Sverige er alt også konkurranseutsatt så vil ikke si at det blir noe bedre.

 

Forøvrig har norske bistandspenger hjulpet millioner av mennesker i verden. Norge har bidratt til at fattigdommen er halvert, jenter går i snitt nesten like lenge på skolen som gutter og 80 % av verdens barn er vaksinert mot meslinger. Vi har råd til begge deler! Det var nok off-tropic om det temaet. Vil du diskutere mer om hvor bistandspengene går kan det tas på PM.

Endret av Dreamfault
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...