AnonymDiskusjon Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Hei forum. Bestekompisen min har nylig fått påvist herpes simplex/HSV type 1 via blodprøve (antistoffer). Han er litt fortvilet og jeg prøver å skaffe så masse info som mulig for å roe han ned. Er dog noen ting jeg lurer på som jeg ikke finner svar på, hadde satt pris på om noen her visste (gjerne med kilder, da det står mye forskjellige rundt omkring). Fakta: - Han hadde sex med en jente og ca. fem dager senere oppdaget hun utbrudd nedentil, som ble påvist av legen å være herpes type 1. Hun har aldri (og her må vi bare tro henne på hennes ord) hatt utbrudd før og vi antar at hun ble smittet av kompisen min. - Han har aldri i sitt liv merket noen form for symptomer og visste ikke at han (evt) hadde noe. Han testet seg pga hennes symptomer, og fikk altså påvist type 1 (samme type som henne) via blodprøve. Testen viser ikke hvor lenge han har hatt det. -Oppsummering, de har begge type 1 og hun har utbrudd nedentil, ikke på leppene, og han har ikke utbrudd noen steder (og har aldri hatt). Spørsmålene: 1. Kan hun "smitte" seg selv oralt, altså overføre sin egen genitalherpes til leppene? 2. Har man herpes (av èn type) bare det ene eller andre stedet(lepper eller skrittet), eller kan det komme "over alt" litt sånn tilfeldig? 3. Om kompisen min har det på leppene og hun nedentil, vil de kunne smitte hverandres "uinfiserte" område? Her refererer jeg til artikkel fra Brown University som visstnok mener at det ikke er mulig: "If your partner has the same type of herpes (has HSV 1 on the mouth and you have HSV1 on genitals),you do not need to worry about him or her getting HSV1 on the genitals. "Takker for svar Anonymous poster hash: 02a83...b33 Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 (endret) 1. Dette relaterer seg jo til ditt spørsmål 3, det bør man kanskje spørre en lege om. 2. Man blir som regel immun mot herpes HSV-2. Det er sistnevnte type som er mest vanlig i underlivet, men begge kan smitte både til underliv/andre steder på kroppen. Det er stort sett slimhinner som blir rammet. 3. Kan vel hende, jeg vet bare at jeg selv har fått det flere steder i ansiktet. Men siden det står i artikkelen regner jeg med at det er riktig. Det bør man spørre lege om. Jeg har selv herpes simplex type 1. Jeg har hatt dette siden jeg var 7-8 år. Det er viktig å huske på at svært store deler av befolkningen har dette latent i kroppen. Som det står på Norsk folkehelseinstituttets sider: 50-80% av befolkningen gjennomgår primærinfeksjon med HSV-1 som barn. De fleste vil ikke gjennomgå HSV-2 primærinfeksjon før seksuell debut. I aldersgruppen 20-40 år vil 20-40% av befolkningen ha gjennomgått primærinfeksjon med HSV-2. Infeksjon med en type HSV gir delvis beskyttelse mot smitte med den andre typen eller reduserer symptomene. Les mer om herpes i underlivet her og her. Mer om herpes simplex her. Forøvrig har jeg opplevd å få herpesutbrudd flere steder i ansiktet, på kinnet, panna og rundt munnen. Jeg kan få ganske heftige utbrudd selv om jeg har den "snille typen". Utbruddene kommer som regel grunnet stress, varme, nedsatt immunforsvar osv. Endret 18. september 2014 av yvonne2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg