Gå til innhold

– iPhone 6 er bare en kopi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo men de gjør det jo sjelden. Du har jo ting som feks multitaskingen til note4 som jeg syntes virker svært bra som funksjon. Jeg vet ikke om Samsung fant på det eller ei, jeg bare har ikke vært borti det i like god utførelse før selv. Og enhåndsfunksjonen deres og, som Apple har tatt. Og så tar Samsung fingeravtrykk-greier, og Apple tar widgets, og Google tar Siri, og eplet tar notification drawer og så videre og så videre.

Som nevnt er det ting som er nye her og der, og godt gjennomførte, men det meste er rehashing av andres konsepter. Noe som er BRA for oss. Egentlig.

Lenke til kommentar

Mener å huske at Newton hadde en liste over alt android-siden mente Apple hadde stålet, men som viste seg å være ting som Apple hadde hatt i en årrekke.

Hvordan fungerer forresten enhåndsfunksjonen på Note 4?

Jeg har bare sett en versjon der de forminsker skjermen.

At ideer videreføres og foredles kan være positivt for utviklingen, men alt med måtehold.

Lenke til kommentar

Det er den der du forminsker hele skjermen, ja. Som på note3 og s5.

Det er andre ting og, som sidestilt tastatur, dialpad osv, men de er marginalt effektive i sammenligning.

Jeg vet ikke hvem som eier patenter osv, jeg bare vet at de alle tar ting fra hverandre, som vi alle vet.

Patenter er uansett absurde i mange tilfeller, og det er få som er funnet opp av firmaet uansett, bare kastet penger på hvem enn som har patentet. Men det er en annen sak.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Er det mer logisk med noen av de andre tingene folk har kastet ut som "stjålne" funksjoner?

"Enhåndsfunksjon som minimerer skjerminnhold", trenger ikke være mer enn det. "hei, det var smart. Hvordan kan vi gjøre det på vår egen måte?".

Eneste forskjellen er hvordan de aktiveres, og at den ene lar deg bestemme høyde og bredde.

Er som regel slik det går.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

- Jeg er enig i at det ikke alltid handler om å være først, men best. Hva som nå er "best" blir fort veldig situasjonsbetinget (og gjerne litt subjektivt), men poenget står.

Det er nettopp det Samsung forsøker å få frem, nemlig at det handler om å lage en phablet, ikke bare om å forstørre en mobiltelefon 20%. Dessuten er det jo en klar sammenheng mellom det å ha holdt på med noe en del år vs det å være fersk i gamet, og hvor komplett produktet blir.

- Jeg er enig i at det virker som om at man må forsvare seg om man sier at man skal kjøpe seg en iPhone.

Det er mulig det er slik, men det eneste jeg har sett eksempler på selv er at man må forsvare seg dersom man lanserer påstander om at iphone er et overlegent produkt i samme åndedrag. Når jeg tenker etter kan jeg nesten ikke huske sist jeg så noen fortelle at de skulle kjøpe en iphone UTEN å samtidig lansere en slik påstand.

- Jeg er enig i at Apple gjør mye rett med sin ideologi, men at mange også ser seg usunt blinde på den og kanskje utelukker andre alternativer før de en gang har gitt dem en sjanse.

...og der er vel litt av kjernen til problemet. Hver eneste gang det kommer noe nytt til ios ender diskusjonen opp med å avdekke at dette allerede finnes på Android, og har eksistert lenge, samt en rekke påstander om at apple sikkert kommer til å gjøre det på en mye bedre måte... også følger alle nyhetsartiklene om feil, krasj, ting som ikke fungerer, sikkerhetshull, mangler...

Lenke til kommentar

Er det mer logisk med noen av de andre tingene folk har kastet ut som "stjålne" funksjoner?

"Enhåndsfunksjon som minimerer skjerminnhold", trenger ikke være mer enn det. "hei, det var smart. Hvordan kan vi gjøre det på vår egen måte?".

Eneste forskjellen er hvordan de aktiveres, og at den ene lar deg bestemme høyde og bredde.

Er som regel slik det går.

Nei, den ene forandrer størrelsen på skjermen så du når over skjermen med en hånd, den andre flytter hele skjermen nedover. Det er to forskjellige måter for å oppnå det samme.

Når man øker skjermstørrelsen og fremdeles vil støtte enhåndsbruk må man finne en løsning. Her har Samsung og Apple to forskjellige løsninger på samme problem.

Det er slik det bør være.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Ja, er helt enig? Det er slik det bør være, det har jeg jo sagt hele veien. Vi kan godt si at denne greia med enhåndsbruk er endret nok til at du får lov å kalle det innovasjon om du brenner for det, det er jo en trivialitet.

Det jeg sier er at alle tar fra hverandre, og finpusser og endrer på ting, og dermed vinner vi forbrukere på det. Og det er bra.

Complexity: det er jo enhåndskeyboards all over the place for Android. Det der er jo bare tungvint å lære seg :p .

Antar IPhone6/6+ har et modus som lar deg skrive med en hånd, de har tross alt (som nevnt over) en funksjon for enhåndsbruk. Ville overrasket meg om de skulle ignorere enhåndsskrivning.

Lenke til kommentar

Hvem har kopiert hvem om jeg tør spørre?

Apple har stort sett ikke skapt noen ting selv, det aller meste er kopier av andre ting.
Eller hva med denne kjekke lille saken fra Samsung? http://johnpyun.files.wordpress.com/2008/02/samsung-f700.jpg

Ja, den ble vist året før, og kom noen måneder før iphone.

Hadde Samsung smarttelefon når den første iPhone kom?

Nei det hadde de ikke.

Jo, det hadde de. En hel haug.

Finner man nesten eksakt, de samme ikonene på Android telefonene som på iPhone, JA.

Men det skyldes at noen synes det er utrolig spennende å lage en launcher som skal få en Android-telefon til å likne på en iphone. Det blir litt feil å gi Google eller Samsung skylden for det noen gutter holder med på etter skoletid. Dette er jo uansett ikke noe som er levert med noen Androidtelefoner fra produsent.

Adroid var ikke funnet opp når iPhone ble lansert.

Jo, det var "funnet opp" ca 4 år før iphone ble lansert. Da Android ble gjort om til et dedikert mobiltelefon-operativststem var fortsatt ikke ios på markedet. Konkurrentene het da blant andre Blackberry, Windows og Symbian.

Så hvem kopierer hvem ;)

Av de plattformene som finnes i markedet i dag er ios den yngste. Videre har ios i en årrekke vært sist med det aller meste. Det er kun en liten håndfull funksjoner ios har vært først ute med. Man kan med andre ord si at apple har bidratt bittelitt til den tekniske utviklingen, men det aller meste har de kopiert fra andre.

Hvorfor blunkesmileyen?

Endret av Snickers-is
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, er helt enig? Det er slik det bør være, det har jeg jo sagt hele veien. Vi kan godt si at denne greia med enhåndsbruk er endret nok til at du får lov å kalle det innovasjon om du brenner for det, det er jo en trivialitet.

Det jeg sier er at alle tar fra hverandre, og finpusser og endrer på ting, og dermed vinner vi forbrukere på det. Og det er bra.

Complexity: det er jo enhåndskeyboards all over the place for Android. Det der er jo bare tungvint å lære seg :p .

Antar IPhone6/6+ har et modus som lar deg skrive med en hånd, de har tross alt (som nevnt over) en funksjon for enhåndsbruk. Ville overrasket meg om de skulle ignorere enhåndsskrivning.

Og det er jo greit, men ikke når de bryter andres patenter.

Da reagerer naturlig nok patentinnehaveren, det er jo ikke uten grunn det ble søkt om patent.

Jeg har ikke sett noe enhåndskeyboard i iPhone 6/6+, men mulig det kommer hvis det lar seg gjøre.

Ellers så når man fint over skjermens bredde med tommelen. (Skar ut en modell i kryssfiner for å sjekke her om dagen)

Så å skrive med en hånd burde funke fint uten noe mikkmakk.

Lenke til kommentar

Patenter er søksmål rundt hele tiden og jeg er basically fed up med all driten de styrer med der, med absurde patenteringer som gis, så det går jeg ikke inn på nærmere.

Jeg når ikke over skjermen på en s6+ selv med tommelen. Hvis ikke bezelen er betydelig større enn på en note3. Det GÅR, men ikke kjempecomfy. Ikke bare pga bredden, men vektfordeling og grep.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Jeg når ikke over til andre siden av skjermen på en Note 2 erfarte jeg i dag, men jeg når helt fint på "mock-up" modellen av 6+ jeg laget.

Note 2 er en del breiere:

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=4854&idPhone2=6665

Note 4 er bare litt breiere:

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6434&idPhone2=6665

Men sykt mye bedre hw messig til en billigere pris :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

alt det handler om er kopiere litt her, finjustere litt der og få det produktet som vi ihorer eller androidhorer vil ha.

Det er ikke VW eller Toyota som fant opp bilen.

Men hvem bryr seg om det? De har "funnet" opp sin bil og dermed selger de som hakka møkk.

Det er sånn ting fungerer, noen finner opp en ting så kopierer/vidre utvikler andre det han første fant opp og sånn holder vi på helt til vi engang dør ut..

Det er ikke sånn at vi hele tiden kan finne opp kruttet på nytt, for hvem gidder vel det?

Samsung kopierer, Apple kopierer, Nokia, Doro osv.

Alle kopierer fra hverandre.

Tilsammen har det gjort at vi har noen fine Doro telefoner som enkelte vil ha.

Flotte Samsung telefoner som vi sikler på og sist, men ikke minst så har vi fått noen flotte Iphone som veldig mange sikler på..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...