Thunderhead Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Har nettopp kjøpt meg en ny bruktbil med ganske slitte dekk, så dekkjøp må påregnes i løpet av våren. Saken er at jeg kunne ha tenkt meg en annen dimensjon enn det som står på nå, og lurer på hva som blir brukt som utgangspunkt for utregning av original rulleomkrets. Er det den dimensjonen som bilen ble levert med fra fabrikk eller er det den dimensjonen som står i vognkortet? Bilen er bruktimportert, og da er det ofte (alltid?) at den dimensjonen som er på bilen i importøyeblikket som blir stående i vognkortet, selv om den ikke er lik den som blir levert fra fabrikk.Loven derimot er ganske klar: "Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten."Lurer da på om lovens lange arm bare ser i vognkortet eller om de har mulighet til å finne ut hva "kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten". Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Det som står i vognkort er utgangspunktet, det er vel også det som bilen stort sett blir levert med (om man ikke velger dekk-pakke elns..) På hvilke måten vil du endre dimmensjonen? Til/fra hva og hvorfor? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Jeg tror at det er vognkortet som gjelder her, men dersom dette skaper problemer mht dekkene dine ønsker kan du sikkert få endret vognkortet til originaldimensjon ved å dokumentere dette ovenfor biltilsynet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Hva står i vognkortet? Og hva er den levert med originalt? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Det er KUN vognkortet som gjelder. Ikke så mange år siden at Ford måtte gi seg med tap på en sak hvor forhandler/importør hadde levert en ny Ford med dimensjoner som gikk utover typegodkjenning (altså det som står i vognkort). Bileier reklamerte til Ford pga utslitt hjuloppheng på kort tid, og det ble konstantert feil hjuldimensjon. Derved måtte Ford fikse opp i alt slitt i hjulopphenget, samt at fyren fikk nye dekk i lovlig dimensjon. Litt morsomt egentlig, at saken ble avgjort pga 5%regelen, mens det ikke var der problemet egentlig lå: Problemet var at de hev på 18", og det tålte ikke hjulopphenget. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. september 2014 Forfatter Del Skrevet 15. september 2014 Takk for svar! Litt rart at ordlyden i loven nevner "kjøretøyfabrikanten", når det egentlig er vognkortet som gjelder. Jeg tror bilen ble levert med 235/55-17. Dette er nevnt som alternativ dimensjon i vognkortet. Standard dimensjon i følge vognkortet er 235/50-18.Kjører nå på 255/40-19, og ønsker å gå opp til 275/40-19 I følge 5% regelen skulle ikke det være noe problem. Spørmålet var egentlig om lovens lange arm følger loven eller vognkortet. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Om du spør BT vil de nok si noe sånt som at: Det vi mener med dette er det bilen er typegodkjent med, og derved det du finner i vognkortet. Og ikke nødvendigvis det fabrikanten fant det for godt å putte på bilen (ref min historie om den Ford-en).Jeg har hatt noen interessante diskusjoner de 2 gangene jeg er blitt stanset i teknisk kontroll med min gamle Citroën CX, som hadde 210/55 R390TRX, såkalte millimeterdekk, som den var typegodkjent med. De fikk litt utfordringer med utregningskalkulatoren sin når jeg kom kjørende med 16" hjul på den... Men jeg fikk rett, begge gangene :-P Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Hvorfor vil du gå opp til 275? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Spørsmål: Er ikke denne bilen i utgangspunktet typegodkjent (tidligere forhandlet/solgt) i Norge? Om den er det, hva er dim på disse? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. september 2014 Forfatter Del Skrevet 15. september 2014 Hvorfor vil du gå opp til 275? Som nevnt kjører jeg nå på 255/40-19 og det gir litt strekk i dekkene. Dvs felgene ser litt bredere ut enn dekkene, og dekkstrekk er noe av det styggeste jeg ser når det kommer til dekk og felgkombinasjoner. For det andre er det god plass ut til skjermene, så jeg tenkte at en cm mer dekk vil fylle ut (horisontalt) i skjermene bedre, samt at dekk og felgkombinasjonen ser bedre ut. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. september 2014 Forfatter Del Skrevet 15. september 2014 (endret) Spørsmål: Er ikke denne bilen i utgangspunktet typegodkjent (tidligere forhandlet/solgt) i Norge? Om den er det, hva er dim på disse? Som nevnt, så tror jeg den ble levert originalt med 235/55-17. Men jeg tror også at denne er levert med sportsunderstell og da muligens ble levert med 235/50-18 originalt. Hva som ble levert hva og når er egentlig et sidespor, saken var om de som håndhever loven faktisk følger lovens ordlyd, eller om de følger vognkortet som ikke er nevnt som referanse i loven, Endret 15. september 2014 av Thunderhead Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Hvor brei felg er det snakk om? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Politi og vegvesen vil nok forholde seg til hva som står i vognkort all den tid det er det de har tilgjengelig. Du kan ellers kontakte kjøretøyprodusenten og sjekke om de godkjenner andre dimensjoner, dersom de godkjenner dimensjoner utover 5%-regelen vil disse dimensjonene også være tillatt å bruke. Uansett, 275/40-19 er kun 1,5% større enn 235/50-18 (som igjen er tilnærmet identisk med 235/55-17 hva gjelder rulleomkrets) 255/40-19 er 0,8% mindre enn 235/50-18. http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå