Nedward Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 jeg har lenge tengt på om det går ann å bruke LED displayer på pc'en, jeg har sjekket hos "ELFA" hva det koster for 14,2 mm display, og det er ikka alt for mye. Men hvor i pc'en finner ,man et strøm uttak på 2,0 volt og 30mA? :?: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Quote: Dj_eLmO skrev (2002-02-20 16:04):jeg har lenge tengt på om det går ann å bruke LED displayer på pc'en, jeg har sjekket hos "ELFA" hva det koster for 14,2 mm display, og det er ikka alt for mye. Men hvor i pc'en finner ,man et strøm uttak på 2,0 volt og 30mA? :?: hvilket diplay er det du referer til,og hva har du tenk å bruke det til?? Lenke til kommentar
InferniCa Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Ehhe. LED = Light Emitting Diode LCD = Liquid Crystal Display Går ut ifra at du mener LCD... Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2002 Til dere som TROR jeg men LCD display tar feil, jeg mener LED. Det har vært kult å prøvd et LED display, men først må jeg vite hvordan dette skal kobles, så hvis noen vet vil jeg gjerne ha svar. På forhond takk Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Quote: Dj_eLmO skrev (2002-02-20 18:25):Til dere som TROR jeg men LCD display tar feil,jeg mener LED.Det har vært kult å prøvd et LED display, men først må jeg vite hvordan dette skal kobles, så hvis noen vet vil jeg gjerne ha svar.På forhond takk Det tok litt tid før jeg skjønte hva du mente. Trodde først du ment panelinstrument med LED istede for LCD, men du snakker vel om 7-segment moduler. Men jeg spør igjen; hva har d tenkt å bruke det til? 7-segmentet er jo i praksis bare 7 dioder (+ 1 i DP) så det å få dem til å lyse er ikke noe hokuspokus, men det er jo ikke noe hensikt at alle lyser hele tiden. Et display er jo der for å formidle en informasjon. Hva er det du vil skal vises? Temperatur? processorhastighet? tigjengelig minne? Hvodan du kobler opp displayer er jo avhengig av hva du vil vise. Et LED kan foreksempel styres av en microcontroller som setter strøm på de riktige pinnene til rett tid, slik at displayet viser en bestemt informasjon. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2002 Hvor får jeg utstyr og program vare for LED displayer? :?: Jeg kan ikke bare gå til El-kjøp å spørra da. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Dj_eLmO skrev (2002-02-21 11:43):Hvor får jeg utstyr og program vare for LED displayer? :?: Jeg kan ikke bare gå til El-kjøp å spørra da. Jeg tror kanskje du har missforstått litt. Når folk her snakker om casemodding og om å ha display i fronten på kassa er det LCD display som selges med kontroller. Disse kan mates gjennom paraallell eller serie port og det finnes mange programmer som henter parametere fra andre programmer du kjører, slik at man kan vise temperatur og vifte hastigherter (f.eks.) på disse displayere. Disse finker omtrent på samme måte som LCD displayet på en bilstereo. Hvis du skal ha et (eller flere) 7-segmet LED display må du i tilleg ha noe som styrer dette displayet (setter strøm/spenning på rett pinne til rett tid). Som jeg sa tidligere er dette displayet bare 8 lysdioder kapslet inn i plastik slik at de kan forme tall. Setter du strøm på alle viser den 8, setter du strøm på a, b, c, viser den 7, setter du støm på a, b, c, d, g viser den 3 o.s.v. for å kunne styre den og ha dynamisk informasjon (informasjon som skifter) må du nok ha en microcontroller eller liknende til å styre den. Det kan hende det finnes noen som har gjort noe liknende prosjekt med 7-segment og som har laget noen programmer, men hvis du er nybegynner innen elektronikk er dette et mye større prosjekt enn et LCD display hvor det finnes mye allerede på nett. El-kjøp kan garantert *ikke* hjelpe deg. Det eneste jeg umiddelbart kan se at du enkelt kan lage med LED display er å ha navnet på maskina di konstant lysende på fronten. Da må du finne ut hvordan du vil skrive det i 7-segment og bare sette spenning på disse pinnene. Da vil disse lyse hele tiden som maskinen er på. Spenningen til disse kan entes fra 5V inni maskinen. Men dette blir jo kr23/bokstav [ endret av Xell den 2002-02-21 15:47 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå