Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykepenger fra NAV - skattefritt i juni / halv skatt i desember?

F1500AB

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg går sykemeldt fra nå av, og har ingen arbeidsgiver i denne perioden. Sykemeldingensperioden går da ev. max til september 2015.

Hvordan er det med skatt(fri) på sykepenger fra NAV?

I juni 2015: Er det skattefri måned, halv skatt, eller normal skatt?

Feripengene fra nåværende arbeidsgiver blir jo utbetalt nå, så har ikke opptjent feriepenger til neste år da.

Så fra september 2015 går jeg så over på dagpenger fra NAV.

Blir da dagpengene i desember 2015 utbetalt med halv skatt?

Prøvd å google, men blir ikke klok på dette.

Endret av F1500AB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen skattefrie måneder. Det er derimot noen ytelser som har halvt eller ingen skattetrekk enkelte måneder.

Utifra det jeg kan se, så er det normalt skattetrekk for dagpenger og sykepenger i juni. Dagpenger vil gi halvt skattetrekk i desember, og normalt for sykepenger.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner at skatten vår betales i løpet av 10.5 måneder. Det er jo ikke det jeg spør om.

Jeg spør om siden skatten vår betales i løpet av 10.5 måneder, blir da en måned "skattefri" (altså, en betaler ikke skatt denne måneden, men skatten er fordelt utover de andre månedene) i juni/juli når man får sykepenger fra NAV?

Og er det da halv skatt på sykepenger/dagpenger fra NAV i Desember?

Eller fordeler NAV skattetrekket på 12 måneder og ikke 10.5?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Du får som regel halvskatt, eventuelt en skattefri meldekort i desember, resten av året er det full skatt siden man ikke får like mye feriepenger som de er i jobb.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Men når du får penger fra nav, dobbeltsjekk skattetrekket de bruker, De greide på en 3mnd periode i starten av året å trekke 14k for mye i skatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Så lenge du er sykemeldt skal du ha samme lønn som når du var i arbeid. når du etter et år går over på aap/dagpenger blir det ca 66% av hva du hadde under arbeid/sykemeldingsperioden og opptil 6g dvs 530220 kr i året. .

Lenke til kommentar

Trekkfritaket som ofte misforstått knyttes til juni måned gjelder ikke ytelser utbetalt i juni måned, det gjelder feriepenger/ferielønn. Ferietillegget for sykepenger utbetales i mai måned året etter opptjeningsåret, trekkfritt. Det kommer derfor ingen trekkfrie måneder i tillegg til dette. Sykepenger som utbetales for første halvdel av desember er trekkfritatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...