Gå til innhold

Asus Radeon R9 280 3GB. Bra nok til spill?


Bobby_Brunost

Anbefalte innlegg

Jeg investerte i Dead Rising 3 nå i helga for å finne ut at mitt gode og trofaste Radeon 6870 ikke lenger klarer å følge med i svingende, og må antageligvis erstattes.

Jeg har smått begynt å oppgradere andre komponenter i maskinen med blant annet i7 4790k cpu og Z87 hovedkort. Mener Ram er corsair 12GB.

 

Siden jeg allerede har brukt altfor mye penger, så hopper jeg ikke på et GtX 780 nå.

 

Er dette kortet her en god løsning så lenge?

 

http://cdon.no/elektronikk/asus/asus-radeon-r9-280-top-direct-cu-ii-3gb-ddr5-2xdvi-hdmi-displayport-pcie-p26792402

 

Var en hyggelig pris som jeg kunne se også.

 

Veldig takknemlig for alle svar :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et radeon R9 280 er i bunn og grunn et 7950 kort som enkelt (om kjøleren er bra nok) kan nå 1Ghz og kanskje raskere minnehastighet stabilt ( så da kan det yte nesten som et 7970 kort om man får klokket det nok).

 

I dag får du et slikt kort for omtrent 1790 - 1890 kr. Sapphire sin versjon av kortet er trolig det bedre , sitter selv på et som av en eller annen grunn har Trix kjøleren ( 3 vifter ) mens de som er i salg i dag er dobbel vifter. Begge løsningene er sånn passe stillegående og man kan justere vifteprofilen via Amd eller sapphire sin Trixx programvare som også lar deg blodklokke kortet om du ønsker å leve litt farlig.

 

Personlig vil jeg påstå at 285 (trolig bør man vente til 285x kommer som gir enda et ytelse hopp) er et bedre kjøp om man spiller i 1920x1080 oppløsninger eller lignende , går man over dette bør man hoppe over 285 serien da det ikke har nok minnet til å fungere optimalt på høyere oppløsninger.

 

Noen av de sterke punktene med 285 og X kortene er True Audio , Mantle , svært god støtte for flerskjerm , og lavere strømforbruk som gjør at kortene ofter er langt mer stillegående enn 7xxx serien (det er snakk om en oppgradering av den serien).

 

Edit : Til 1600 kr mener jeg det kortet du linker til ikke er et dårlig kjøp.

 

Kan man derimot bruke litt mer penger bør man straks vurdere R9 290 serien til Amd eller eventuelt 78x serien til Nvidia ( men skal man kjøpe et nVidia kort kan man like godt vente litt til da nye skjermkort snart kommer ) og igjen så er det viktig å se på kjøleløsningene sånn at man sitter med et kort som ikke støyer for mye og kjøler bra nok for å unngå unødvendig throttling.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det at PCen din ikke holder følge i Dead Rising 3 kommer nok delvis av at PC-porten er ekstremt dårlig, selv med et GTX Titan og en 6-kjernet Intel-prosessor går det ikke an å kjøre det på 60 fps ifølge Totalbiscuit.

Angående R9 280, så er det et veldig solid kort. Å betale dobbelt så mye for et R9 290 som i beste fall leverer 35% ekstra ytelse blir i mine øyne idiotisk nå som 28nm-generasjonen er rimelig gammel.

Lenke til kommentar

Takk for veldig god info.

Nå har jeg hørt flere gode ting om R9 290, så da tror jeg går for det. Eneste er at kortet er himla langt, så er litt bekymret for plass. Men jeg får flytte litt på hardiskene, så går det vel.

 

Hva syntes dere om dette kortet? http://cdon.no/elektronikk/sapphire/sapphire-radeon-r9-290-tri-x-oc-4gb-ddr5-2xdvi-hdmi-displayport-pcie-p26116978

Ingen spesiell grunn at jeg linker fra Cdon.

Lenke til kommentar

Ok, da ble kjøp fra komplett. Var bittelitt billigere også. https://www.komplett.no/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/805884#!tab:extra

Og en ny strømforsyning. https://www.komplett.no/xfx-proseries-xxx-edition-850w-psu/760109#!tab:reviews

Min gamle Silver 500W har vel problemer med dette kortet antar jeg.

Endret av LøperFraElg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vet ikke helt jeg. :)

Jeg kjøpte Sapphire R9 280 da det var på tilbud til 1500.
Du får altså to slike for *ett* R9.

Men nå er kanskje X-Fire ikke noe godt valg for spill (men for benchmarking er det jo "gull")

:)

Men nå har trådstarter kjøpt ett bra kort til bra pris.
Ingen tvil om det.

Skulle ønske Nvida kunne senke prisene sine på tilsvarende produkter, f.eks. GTX760/770.

Lenke til kommentar

Å gå fra gammel Phenom X4 965 til en Intel i7 4790k var jo natt og dag, så jeg håper det blir noe av det samme nå også.

 

Jeg er meget bekymret for størrelsen på kortet dog, vil ikke bytte ut gamle Antec Dark DF-30 kabinettet heller. Syns det er flott å se på :)

Jeg kan si ifra om det går eller ikke, hvis jeg husker det :)

 

Takker alle for god hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...