Studenten! Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Hei! Jeg prøver å forstå meg på forskjellene på borettslag/andel og selveie, men er ikke helt sikker på om jeg har forstått riktig. Jeg trodde forskjellen lå i det at ved borettslag/andel så kan borettslaget bestemme f. eks oppussinger og lignende endringer i leilighetene, mens i selveie så kunne ingen slik større "enhet" bestemme dette; altså at du selv bestemte helt og holdent over din leilighet. Men så hører jeg noen si at det ikke er riktig? At selv om du bor i selveie, så kan andre "tvinge" deg md på fellesgjeld...? Og så sies det at ved andel, s "leier" du retten til å bo i leiligheten din, mens ved selveie, så "eier" du leiligheten. Men jeg skjønner ikke hva som er realitetsforskjellen her. For selv om du "leier" boretten i borettslag, så er det vel likevel din leilighet; altså ingen kan komme og "ta" denne fra deg? Og så er det slik at boretts-leiligheter er billigere enn selveie nettopp fordi førstnevnte er heftet med fellesgjeld. Men hvis også selveie kan heftes med fellesgjeld; hva er egentlig forskjellen da? Kan noen hjelpe meg her, dette forvirrer meg svært mye! Lenke til kommentar
MrL Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Anbefaler å lese her, vil nok gi mer detaljert informasjon enn hva vi kan skrive her. Med tanke på at de fleste andelsleil. har forsikringer er forskjellene på selveier og andel i praksis ganske liten i dag. Du stiller dog totalt bedre med å ha en selveier, men du må også betale høyere avgift ved kjøp - dokumentavgift. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 (endret) Det er fordeler og ulemper med begge typer leiligheter. Hva gjelder borettslag er det slik at du eier en andel, denne andelen gjenspeiles i leiligheten du disponerer mot å betale en husleie (fellesutgifter) I dag er dette med fellesgjeld ganske annerledes enn tidligere også, det er ganske vanlig at man kan velge å innfri fellesgjelden sin selv i dag, tidligere var det ikke mulig med individuell nedbetaling. I borettslag er alle solidarisk ansvarlig for borettslagets forpliktelser, noe som vil si at en andelseier som dropper å betale husleie til slutt går utover dere andre ved at dere må betale.. Med mindre de har en sikringsløsning gjennom eksempelvis OBOS (OBOS garanterer da for husleia, slik at borettslaget aldri blir skadelidende, dette er en slags forsikring) Dersom noe så absurd skulle skje som at et borettslag går konkurs vil du gå på et tap, men du vil vel fortsatt beholde retten til å leie leiligheten din tror jeg.. Dette kan sikkert en jurist forklare mer om. Det er dog svært sjelden borettslag går konkurs. Etter mitt syn er det viktigste ankepunktet mot borettslagsleilighet at det er strenge begrensninger på utleie av slike (max 3 år utleie etter søknad til styret) Endret 14. september 2014 av Snylter Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Det du eier i et sameie er en del av bygget. Hele bygget eies av sameierne direkte i sameie, og som sameier er man ansvarlig for en forholdsmessig andel av sameiets samlede forpliktelser. Hver sameier har enerett til å bruke en del av bygget, sin egen seksjon. I borettslaget eier man en andel i en juridisk person, og denne juridiske personen eier byggemassen. Tilknyttet hver andel er en enerett til å bo i en seksjon av bygget. Man hefter ikke personlig for borettslagets forpliktelser, men borettslagets kreditorer kan ta dekning i boligmassen, og da kan du ende opp med å tape din borett, og du ender opp med en tidsubestemt leierett til gjengs leie. Grunnen til at man kan tape mye på at andre ikke gjør opp for seg er nettopp at man kan velge å ikke dekke sin andel av felleskostnader mv. - man kan gi opp sin borett og ikke tape mer enn innskuddet og boretten, man risikerer ikke personlig gjeldsforfølgning. Med mindre resten av laget ønsker å miste sine boretter også, så må man dekke kostnadene til de som misligholder. Hvis ikke går borettslaget konkurs, og da mister alle leiligheten sin. I praksis er forskjellen så vidt jeg vet at styret har litt større fullmakter til å gjennomføre vedlikehold o.l., og at du som hovedregel ikke kan leie ut i mer enn 3 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå