Gå til innhold

Galaxy Alpha


Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Har litt lyst på ny dings, og vurderer frem og tilbake mellom Sony Z3C og Galaxy Alpha. Kjernen i det jeg har lest meg frem til så langt:

 

Z3C:

+ for bra batteri

+ for bra ytelse, toppmodell i mindre format

- for at mulig dårlig kvalitet på glasset på baksiden? Jeg har sett en del frustrerte forumbrukere som klager over sprekker i glasset selv om telefonen er pent behandlet

- for at jeg har en Sony i dag, og alle menyer osv. ser dønn likt ut. Ok, det er ikke noe særlig til minus, men litt av moroa med å bytte er jo å få noe "nytt", da.. :)

 

Alpha:

+ for strøkent design

+ for god ytelse

- for batteritid, men jeg ser at noen er mer fornøyde enn andre

- for svakere skjerm, men hvor reellt er det? Jeg vet ikke om jeg er like kresen som journalister og andre entusiaster.

 

Også er det prislappen på mellom 4 000 og 4 500 kr, da. Er det verdt det, den jeg har i dag gjør jo nytten sin den og, bortsett fra at batteriet er talentløst. Sånn sett er det kanskje Sony sin som frister mest, men det var det med den bakplata da. Jeg gidder ikke kjøpe meg problemer..næh, vanskelig.

 

Men dere som har Alpha kan gjerne skrive litt om hvordan dere opplever skjermen!

 

Er selv Alpha bruker. Hoppet fra Nexus 5, som jeg forsåvidt var veldig fornøyd med.

 

Batteriet er like bra, eller bedre enn Nexus 5. Veldig fornøyd med ytelsen på batteriet, da jeg selv var noe skeptisk etter alle anmeldelsene som mente at batteriet ikke holdt mål.

Sortnivået på skjermen er helt rått. Får nok ikke noe bedre enn det.

Er teksten sort, og veldig liten, så vil man se antydning til pixlene. Så akkurat der var Nexus 5 med 1080p bedre (naturlig nok), men det er noe man ikke legger merke til med vanlig bruk.

 

Etter godt over 1 uke med Alpha, så er jeg veldig fornøyd enn så lenge :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med denne løsningen får man både i pose og sekk: En tynn og lett telefon til vanlig, og en litt tykkere og tyngre variant når man er avhengig av lenger batteritid. Et alternativ er å kjøpe et ekstra vanlig batteri, og bytte når det andre er utladet, eller lade med en charger pack.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært Galaxy Alpha-bruker i to dager, og dette var absolutt ikke noe dårlig kjøp. Skikkelig fornøyd hittil, hvertfall.

 

- Dette med "mindre skarp" skjerm, Pentile osv, bekymret meg litt i forkant, men nå i praksis har jeg ikke ofret det en tanke. Skjermen er helt fin, ingen problemer med å lese noe som helst. Knallbra sortnivå også, det er det vel denne Amoled-teknologien som gjør.

 

- Batteritid, vel, nå har telefonen vært på i 19 timer siden sist lading. 1t40 min skjermtid, streamet musikk via bluetooth ca. en halvtime, sendt noen SMS, surfet litt på mobildata og wifi. Nå er det 68% igjen av batteriet. Det er bedre enn mobilen jeg byttet ut, og med mitt bruk ser det ut til at denne lett varer to dager. Så har man jo også den super-strømsparemodusen hvis det skulle knipe. Jeg kommer til å vurdere det større batteriet likevel - tydeligvis er det ikke noe must, men på batterikapasitet er det jo bare en fordel å ha mest mulig.

 

Hvis jeg skal kritisere noe må det være at fingeravtrykksleseren er så kresen på hvordan du sveiper fingeren. Det er jo ikke noe direkte galt med den, men du må sveipe på nøyaktig "riktig" måte og det er sjelden jeg greier det på første forsøk. Da jeg skulle registrere fingeravtrykkene tenkte jeg at jeg skulle være litt lur og registrere noen sveip på skeiva, halvveis og i full fart slik at det skulle gjenspeile hvordan det kunne være i praksis, men det nektet telefonen å godta. Apple sin løsning er klart mer elegant.

 

Jeg sier som Borat jeg, "very nice". :thumbup:

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Da har jeg vært Galaxy Alpha-bruker i to dager, og dette var absolutt ikke noe dårlig kjøp. Skikkelig fornøyd hittil, hvertfall.

 

- Dette med "mindre skarp" skjerm, Pentile osv, bekymret meg litt i forkant, men nå i praksis har jeg ikke ofret det en tanke. Skjermen er helt fin, ingen problemer med å lese noe som helst. Knallbra sortnivå også, det er det vel denne Amoled-teknologien som gjør.

 

- Batteritid, vel, nå har telefonen vært på i 19 timer siden sist lading. 1t40 min skjermtid, streamet musikk via bluetooth ca. en halvtime, sendt noen SMS, surfet litt på mobildata og wifi. Nå er det 68% igjen av batteriet. Det er bedre enn mobilen jeg byttet ut, og med mitt bruk ser det ut til at denne lett varer to dager. Så har man jo også den super-strømsparemodusen hvis det skulle knipe. Jeg kommer til å vurdere det større batteriet likevel - tydeligvis er det ikke noe must, men på batterikapasitet er det jo bare en fordel å ha mest mulig.

 

Hvis jeg skal kritisere noe må det være at fingeravtrykksleseren er så kresen på hvordan du sveiper fingeren. Det er jo ikke noe direkte galt med den, men du må sveipe på nøyaktig "riktig" måte og det er sjelden jeg greier det på første forsøk. Da jeg skulle registrere fingeravtrykkene tenkte jeg at jeg skulle være litt lur og registrere noen sveip på skeiva, halvveis og i full fart slik at det skulle gjenspeile hvordan det kunne være i praksis, men det nektet telefonen å godta. Apple sin løsning er klart mer elegant.

 

Jeg sier som Borat jeg, "very nice". :thumbup:

Jeg brukte tipset her.

How to make the Note 4 fingerprint scanner 6 times more accurate.

Sjelden jeg må stryke flere ganger nå.

http://youtu.be/n61rmSgRWQg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nope. Når jeg sveiper mer "vannrett" med tommelen på den samme hånda som jeg holder telefonen, så får jeg bare feilmeldingen "stryk hele platen". For at det skal funke er jeg nødt til å holde telefonen med den ene hånda og sveipe med den andre, og da med tommelen i "loddrett" posisjon. Men jeg kan jo prøve trikset med å registrere seks ganger uansett da, det bør jo bli litt forbedring hvertfall.

Lenke til kommentar

hei! *hopper inn i tråden*

 

har lest meg opp litt på diverse tilbakemeldinger / spørsmål og svar angående alpha, og

ser at det stort sett er smilende innlegg som regjerer.

 

har et lite spørsmål angående kameraet, til de som er kvalifiserte til å svare.

 

jeg hadde tidligere en note 2, men denne gikk beklagelig nok i bakken og ble lagt vekk da

skjermen knuste. har siden brukt min gamle iphone 4s, men denne har begynt å halte i det siste

da batteriet blir mer og mer svakt og kortvarig.

 

derfor er det på tide å se etter ny mobil, og alpha har vel seilt opp litt interesse her i gården.

 

det viktigste for meg er å ha en responsiv telefon som ikke "henger etter" når man multitasker,

foretar div menyvalg, eller navigerer rundt på generell basis.

 

noe som også er viktig er at telefonen har et bra kamera med kjapp autofokus.

er glad i å ta bilder, derfor er dette noe som prioriteres høyt.

 

designen på alpha er også noe som selvfølgelig blir sett på som et stort pluss.

 

spørsmålet mitt er, ville dere si at alpha er en responsiv telefon med godt kamera? evt i toppsjiktet?

 

har titta litt på note 4 og leste på enkelte steder at hovedkameraet her hadde f/1.9, noe som ville være ganske unikt for et mobilkamera på dagens marked. andre nettsteder hevder derimot at hovedkameraet hadde f/2.2, og f/2.0. det blir litt forvirrende. note 4 er nok uansett hakket for stor for meg da jeg

til stadighet irriterte meg over at jeg ikke kunne betjene telefonen med en hånd, uten å strekke tommelen

til de grader hvor jeg faktisk ble støl.

 

derfor tror jeg alpha er en bedre kandidat. men er det noen kyndige her som vet om det er noen stor

forskjell på kameraene mellom alpha og note 4?

 

ut ifra de få reviews jeg har sett ser det ganske jevnt ut, men om note 4 faktisk har en blender på f/1.9 så er jo dette ganske imponerende. alpha har vel f/2.2, noe som også er selvfølgelig mer enn bra nok i seg selv.

 

vurderer uansett sterkt å gå for alpha, såfremt telefonen leverer på kamerafronten, samt at den

ikke henger i menyer, eller når man bruker tastaturet eller lignende. slike småting kan irritere meg grenseløst, ihvertfall med min nåværende telefon (iphone 4).

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med kameraet i dagslys. Bilder i mørket blir ikke noe særlig. Tok et kveldsbilde med snø og gatebelysning her om dagen, det så helt galt ut. Ikke så verst skarpt, men fargene var helt på bærtur. Mulig det er noe jeg kunne justert på, det er mye innstillinger man kan fikle med. Jeg er ikke så fotokyndig og bruker helst automodusen. :-)

 

Ellers er telefonen kvikk og responsiv, ingenting å si på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

høres bra ut. jeg er nok ofte på automodus selv, tar ofte bilder litt spontant og da

er det ikke alltid slik at en har tid til å knote rundt med innstillinger for å tilpasse seg

situasjonen. sånn sett er det jo kjekt med auto.

 

de fleste mobilkameraer har vel noen få problemer med kveldsbilder eller bilder under dunkel belysning

generelt sett. skal ta å sjekke om jeg finner noen reviews med bilder så jeg kan sammenligne litt,

vet gsmarena tilbyr dette.

 

det er noen som hevder de "lett" kan se mørke prikker i skjermen, og da spesielt under dagslys eller kraftig lys, men hvorvidt jeg skal sette min lit til dette vet jeg ikke. enkelte er jo enormt pirkete :)

Lenke til kommentar

 

det er noen som hevder de "lett" kan se mørke prikker i skjermen, og da spesielt under dagslys eller kraftig lys, men hvorvidt jeg skal sette min lit til dette vet jeg ikke. enkelte er jo enormt pirkete

Er det bilder det er snakk om her? Jeg har ikke lagt merke til noe sånt på generell basis hvertfall (surfing, teksting osv). Forsåvidt ikke på bilder jeg har tatt med kameraet heller, men jeg har ikke studert de så fryktelig nøye.

 

Det er mange som har sterke meninger om skjermen på Alpha. Jeg har lest mye kritikk av 720p og Pentiledisplay. Min mening er at du må være spesielt interessert / spesielt kresen for å tenke noe på det. Jeg har ikke ofret det en tanke - jeg ser virkelig ikke hva kritikken kommer av. At skjermen blir kornete om du forstørrer opp 500x er liksom ikke noe å trekke for i mine øyne. Jeg betjener skjermen med fingeren, ikke med nesa. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det var hovedsaklig snakk om synlige prikker i skjermen under enkelte lyssettinger, men

dette er jo som nevnt mest sannsynlig bare noe vrøvl. 720p er mer enn bra nok for mitt vedkommende.

det er høy nok oppløsning til at skjermen oppleves som krisp og fin, og samtidig sparer man litt på batteribruken ettersom det tross alt er en lavere oppløsning som krever mindre strøm.

 

veldig fristende å gå for en alpha. kunne jo selvfølgelig ventet til nyåret og sett hva s6 har å by på,

men sånn kan man ikke tenke for evig og alltid heller, da får man aldri kjøpt seg noen mobil.

 

designet på selve telefonen har også litt å si for hvilken telefon jeg velger å gå for.

sånn sett scorer jo alpha ganske høyt på stilbarometeret mitt ihvertfall!

 

bare lurer, ang kameraet.. er autofokusen sånn passe kjapp i bruk?

 

nå er jeg jo vant med å bruke note 2 eller iphone 4s, og de er rett og slett begredelige. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Bare ikke forvent gode videoopptak. Det klarer den ikke. Det hakker og er så overskarpt at det ikke ser så bra ut. Min gamle HTC One M7 er overlegen på video. 4K har jeg ingen behov for, så det er ikke noe jeg anser som et stort pluss uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...