Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

fikk bot med firmabil, hvem betaler?


anonympappkasse

Anbefalte innlegg

Der jeg egentlig skal være stasjonert (på service) er det lite arbeid for tiden, så nå forrige mandag eller tirsdag ble jeg fortalt at jeg skulle gå på et av de større prosjektene våre.

 

Dette anlegget er på en plass i byen hvor det er umulig å parkere (spesielt midt på dagen) og parkering i parkeringshus blir for dyrt for firmaet.

 

Uheldigvis kom jeg på et tidspunkt der det ikke var noen ledig, gratis parkering rundtom i gatene. Jeg valgte da å parkere hos kiwi som har 30min gratis. Dette endte med en bot på 760kr.

 

Så hvem skal betale?

 

Jeg vet at det er jeg som styrer bilen, men bilen må jeg ha tilgjengelig i dette yrket så buss tror jeg er uaktuelt for begge parter.

 

Firmaet har plassert meg der velvitende om dårlige parkeringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er det ditt ansvar, din feil og dermed du som må betale. Du var vel vitende om at det maks var 30 minutters parkeringstid der, og den begrensninten brøt du. Dersom det ikke er parkeringsplasser tilgjengelig, informer selskapet om dette så de enten må skaffe parkering til deg, dekker parkeringsutgiftene dine eller akseptere at du kommer senere fordi du må finne en gratis parkeringsplass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er du som har fått boten pågrunn av en handling du har utført.

 

Dersom parkeringsmulighetene var såpass begredegelige vil jeg tro at dersom du hadde kontaktet nærmeste leder ville du fått valgene om å parkere ulovelig alikavell eller bruke parkeringshus.

 

At du selv tar en avgjørelse er noe du også selv må stå for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig verdt å nemne at slike maks 30 min parkering på dagligvarebutikker ofte også har eit vilkår om at det er kundeparkering. Så dersom du parkerer der og ikkje går inn i butikken så kan du risikere bot frå fyrste minutt.

 

Så å parkere der blir uansett feil med mindre du har fått ein avtale med den som eiger parkeringsplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...