Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

peugeot 1,6hdi rykking ved motorvegkjøring

Bgr

Anbefalte innlegg

I dag opplevde jeg følgende med en Peugeot 307 1,6hdi 90hk, 5 tr. manuell girkasse, 2006 modell, gått 130k.

Kjørte på motorveg med jevn fart i ca. 110-120 km/h når det plutselig kom et slags kort rykk gjennom bilen. Trodde først jeg hadde kjørt over en dump i veien. Men ila. samme turen skjedde det en gang til. Som sagt et ganske kort rykk som kunne minne om å kjøre over en ujevnhet i veien, men det kunne det nesten ikke være når det gjentok seg to ganger. Kan kanskje også beskrives som at det kjennes som om noe i drivlinja som "glipper" i et bittelite øyeblikk. Alt annet oppførte seg normalt både før og etter rykkene. I lavere gir og lavere hastigheter resten av turen gjentok heller ikke fenomenet seg.

Noen som har noen tanker om hva dette kan skyldes?

Kan det for eks være et varsel om slitt clutch eller svinghjul? (Men har ikke merket ikke til noen av de "vanlige" symptomene man visstnok skal merke på det. Ingen ulyder, clutchen "føles normal" fremdeles, ingen vibrasjoner bortsett fra disse to korte rykkene i dag, ingen problemer med igangsetting eller girskift, ingen følelse av sluring, osv. osv.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan faktisk være noe så enkelt som defekt ABS-sensor eller dritt i kransen til ABS-sensorene. Det som kan skje da er at sensoren får feilsignal og tror bilen spinner og dermed kobler antispinnen inn. Dette skjedde nettopp på min bil. Jeg fant det ut ved å skru av antispinnen fullstendig. Jeg fiksa det ved å skru ut sensorene og blåse rent med trykkluft.

Edit: Dette begynte omtrent som du skriver. Et rykk eller napp i ny og né og så kunne bilen gå greit i månedsvis. Så skjedde det oftere og oftere og på slutten måtte jeg alltid skru av antispinn før jeg kunne kjøre.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...