Gå til innhold

Hvordan skal jeg be om ny stilling hos arbeidsgiveren min?

€uropa

Anbefalte innlegg

I dag jobber jeg som kundebehandler for en arbeidsgiver som har mange avdelinger og mange ansatte. Gjennom andre innlegg jeg har skrevet, vet noen av dere kanskje hvilken arbeidsgiver det er snakk om, men jeg setter pris på om det ikke nevnes her. Det er ikke viktig.

Til sommeren er jeg ferdig med min bachelor i økonomi og administrasjon. Da kan det være aktuelt å søke en ny stilling, en kontorjobb, hos min nåværende arbeidsgiver. Og jeg lurer på om noen her har erfaringer med det og eventuelt tips og råd.

Jeg har en kontakt i selskapet som har vært der i mange år, kjenner det godt og har hatt noe med personal og HR-avdelingen å gjøre tidligere. Kontakten min sier dessverre at de ikke er flinke til å ta imot åpne søknader. Nye ansettelser foregår ved at de lyser ut en stilling, internt eller eksternt, tar imot søknader og holder flere intervjurunder. Jeg har også snakket med én av flere som har den stillingen jeg er interessert i. Selv om han ikke avviste det direkte, hørtes det ikke ut som det var mer enn marginale muligheter. Dog skader det ikke å prøve og om jeg ikke får jobb, vil de i det minste huske meg til senere. Det finnes jo mange eksempler på at folk har fått jobb ved å be om det andre steder.

Først lurer jeg på om noen har innspill til hvordan en søknad bør se ut. Jeg har skrevet et utkast på 500 ord. Jeg vil ikke dele det her, men jeg kan kort fortelle hvilke punkter jeg har med.

• Jeg begynner med å fortelle at jeg har vært ansatt en stund og føler en tilhørighet til selskapet og oppgavene vi utfører. Jeg sier at jeg kan bidra i den aktuelle stillingen og påstår at jeg kan tilby høy motivasjon, relevant erfaring og utdannelse.
  • Jeg viser til at jeg har kjennskap til selskapet og et nyttig perspektiv gjennom min nåværende stilling.
  • Deretter viser jeg til generelle ferdigheter jeg har fått gjennom utdannelsen min. Jeg argumenterer for at jeg har stor arbeidskapasitet ved å nevne at jeg har skrevet mange oppgaver, lært to fremmedspråk samtidig, tatt mer enn full studiebelastning og engasjert meg i et ungdomsparti.
  • Jeg forteller hva slags fag jeg har hatt og at disse kan brukes i stillingen jeg søker. Jeg forteller at jeg for eksempel konkret kan bruke dataverktøy til å minimere transportkostnader og at en semesteroppgave jeg skrev har gitt meg spesiell innsikt i forskning og teorier innenfor et spesielt tema.
  • Avslutningsvis forteller jeg at jeg har fått gode tilbakemeldinger som kundebehandler og at jeg mener at jeg har vist innsatsvilje og ansvarsbevissthet. Jeg nevner igjen at jeg kan bruke både erfaring og utdannelse i stillingen og at jeg vil forbedre gjennomføringen av oppgavene.

Jeg forstår at jeg må finne en balanse mellom å være for blyg og for bastant, og mellom å fortelle generelt og konkret hvorfor jeg bør få jobb.

Jeg lurer også på hvordan jeg skal gå fram med søknaden min. Skal jeg kontakte den nærmeste lederen min, fortelle at jeg vil søke på den andre stillingen og be henne henvise meg videre til riktig person? Skal jeg kontakte HR-avdelingen? Eller skal jeg kontakte en person som har den stillingen jeg er ute etter? Jeg er redd jeg kan bli avvist av alle disse tre.

Jeg skal selvsagt også spørre kontakten min om dette.

Jeg kan også legge til at jeg har møtt avdelingslederen, men jeg tviler på at hun husker meg. Når det gjelder forholdet til den nærmeste lederen min, møtes vi sjelden personlig, men har kontakt over e-post. Jeg er én av kanskje 60 - 100 i stillingen min som har henne som leder, men jeg er en av dem som hun har vært sjef for lengst, hun vet hvem jeg er og vi er på fornavn med hverandre.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig at jeg blander deg med noen andre, men jobber ikke du i et selskap som er heleid av staten? For stillinger i offentlig sektor, er det ikke nødvendigvis like enkelt som i privat sektor. Stillinger skal i utgangspunktet lyses ut, og den beste kandidaten skal, med noen unntak som f.eks. fortrinnsrett, få tilbudet.

Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort er å snakke med din nærmeste leder og en av lederne i HR-avdelingen. Fortell begge kort om deg og den jobben du har hatt (hvis du ikke kjenner de fra før av), fortell at du nå er ferdig med din bachelorgrad i økonomi og administrasjon og at du ønsker en stilling hvor du kan få brukt utdannelsen din. Det er ingen selvfølge at de kan hjelpe deg med dette, men det er verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at jeg blander deg med noen andre, men jobber ikke du i et selskap som er heleid av staten? For stillinger i offentlig sektor, er det ikke nødvendigvis like enkelt som i privat sektor. Stillinger skal i utgangspunktet lyses ut, og den beste kandidaten skal, med noen unntak som f.eks. fortrinnsrett, få tilbudet.

Det er riktig, men jeg har likevel hørt om folk som har fått offentlige jobber på mange forskjellige måter. Den stillingen jeg har nå ble ikke lyst ut. Jeg fikk vite om stillingen av en person i selskapet og brukte vedkommende som referanse da jeg søkte, og jeg tror at det var det eneste som avgjorde at jeg fikk jobb. Mange av kollegene mine har liknende historier. For eksempel fortalte ei jente at hun søkte om stillingen på egen hånd og ble avvist med en gang. Et halvt år senere søkte hun via en annen person og gled rett inn.

Det jeg ville gjort er å snakke med din nærmeste leder og en av lederne i HR-avdelingen. Fortell begge kort om deg og den jobben du har hatt (hvis du ikke kjenner de fra før av), fortell at du nå er ferdig med din bachelorgrad i økonomi og administrasjon og at du ønsker en stilling hvor du kan få brukt utdannelsen din. Det er ingen selvfølge at de kan hjelpe deg med dette, men det er verdt å prøve.

Det er det jeg også tenker. Men samtidig tror jeg ikke at jeg vil komme noe lengre enn at de takker for henvendelsen og glemmer meg neste dag. Hvem som helst kan jo si at de har en utdannelse og har lyst på en jobb. Så helst vil jeg legge til de rette argumentene og overbevise riktig person(er) om at jeg bør ansettes, på tross av at de ikke søker noen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Det er riktig, men jeg har likevel hørt om folk som har fått offentlige jobber på mange forskjellige måter. Den stillingen jeg har nå ble ikke lyst ut. Jeg fikk vite om stillingen av en person i selskapet og brukte vedkommende som referanse da jeg søkte, og jeg tror at det var det eneste som avgjorde at jeg fikk jobb. Mange av kollegene mine har liknende historier. For eksempel fortalte ei jente at hun søkte om stillingen på egen hånd og ble avvist med en gang. Et halvt år senere søkte hun via en annen person og gled rett inn.

Det er det jeg også tenker. Men samtidig tror jeg ikke at jeg vil komme noe lengre enn at de takker for henvendelsen og glemmer meg neste dag. Hvem som helst kan jo si at de har en utdannelse og har lyst på en jobb. Så helst vil jeg legge til de rette argumentene og overbevise riktig person(er) om at jeg bør ansettes, på tross av at de ikke søker noen i utgangspunktet.

Enig i det, men du har fordelen av at du jobber i selskapet fra før av, og derfor kjenner ulike deler av selskapet og kulturen. I private selskap er som regel det en fordel, men mulig det er annerledes der du jobber. Når du snakker med din nærmeste sjef og HR kan du jo enten nevne argumentene mulig eller gi dem en skriftlig søknad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...