Gå til innhold

Politiet avlivet hunden Atlas: Skutt i hodet med tre skudd

Kazuo

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

"human" avliving av hund ..

Noe som var uklart?

Du ser det kun fra ett snevert menneskelig perspektiv når du sier human - hunden er ikke human, men er ett frittstående liv og med livsrett - det burde være like greit å avlive mennesker på den humane måten, hvis du står for at det er humant, etter min mening

ingen spurte hunden ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

ingen spurte hunden ..

Hva tror du hunden hadde svart? At den heller vil gå for giftsprøyten?

Hvis du fikk valget mellom ett nakkeskudd bak macdonalds, eller en mer "verdig" avslutning, evnt en ikke fullt så "hissig" rettergang, som ser det litt mer fra hundens/ditt ståsted - hva hadde du valgt?

Lenke til kommentar

ingen spurte hunden ..

Hvis du fikk valget mellom ett nakkeskudd bak macdonalds, eller en mer "verdig" avslutning, evnt en ikke fullt så "hissig" rettergang, som ser det litt mer fra hundens/ditt ståsted - hva hadde du valgt?

jeg tror hunden gir blanke faen i hvordan den vandret. Fokuser heller på at dette ble gjennomført humant av våpenkyndige politifolk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Problemet er ikke det å avlive, men heller det at folk er nærmest bevisstløse i sin håndtering og anskaffelse av så kalte "kjæledyr"

Så på en "holocaust" doku fra statene, som masse-håndterte kasserte eksemplarer, rett i gasskammer - de voksne først, på med gassen, hyl og skrik - deretter opp med lokket, og ned med valpene som satt og ventet oppå sine døde voksne artsfrender og foreldre - samme prosedyren på nytt ..

min mening

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

ingen spurte hunden ..

Hunder er ikke mennesker, så det blir litt søkt å tillegge hunden menneskelige valg.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke det å avlive, men heller det at folk er nærmest bevisstløse i sin håndtering og anskaffelse av så kalte "kjæledyr"

Så på en "holocaust" doku fra statene, som masse-håndterte kasserte eksemplarer, rett i gasskammer - de voksne først, på med gassen, hyl og skrik - deretter opp med lokket, og ned med valpene som satt og ventet oppå sine døde voksne artsfrender og foreldre - samme prosedyren på nytt ..

min mening

Ja, dette er tragisk. Men hvilken relevans har dette til politiets håndtering i denne saken?

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne leve i et samfunn hvor de skyter hunder på denne måten.

Hvorfor det?

Hunden var farlig, hindret politiet i arbeidet og bet. I tillegg var det avlivningsvedtak på den. At dette var anket betyr ikke at hunden var fredet til saken ble avgjort. Jeg er enig i at det skal noe til før man avliver dyr, men når jeg leser saken synes jeg det var på sin plass. I tillegg gir VG en nokså ensidig fremstilling fra mannen og sønnens side.

Hvorfor jeg synes det er greit å avlive dyr har jeg allerede forklart et par sider tilbake.

Lenke til kommentar

Det blir ikke så mye mer humant enn skudd i hodet. Mer lekkert kunne det sikkert vært i en ideell situasjon, men dette var ikke en ideell situasjon. Overilt? Hunden var åpenbart en trussel, og hadde vært truende før, nok til å bli vedtatt avlivet. Det var all grunn til å tro at å ta den med til veterinær for avliving ville medføre risiko for alle innblandede. Den eneste som kanskje kunne fått kustus på bikkja var pågrepet. Helt grei avgjørelse å ta avlivingen der og da.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Først når du selv har erfart det å få rettet en skarpladd pistol mot hodet, under en åpenbar trussel om at nå skal du dø, kan du uttale deg om graden av humanitet i den handlingen.

Lenke til kommentar

Først når du selv har erfart det å få rettet en skarpladd pistol mot hodet, under en åpenbar trussel om at nå skal du dø, kan du uttale deg om graden av humanitet i den handlingen.

Tror du hunden gjenkjente våpenet og visste hva som ville skje?

Jeg tviler sterkt. Derfor er dette en helt grei måte å avlive hunden på i den situasjonen det tross alt var.

Synes det blir feil å blande inn hva mennesker ville følt ved samme henrettelsesmetode. For det første henrettes ikke folk i Norge av poltiet, og for det andre er mennesker mye smartere enn hunder.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel, så lenge du vet sånt er det sikkert greit, men jeg for min del vet ikke, og da tror jeg ikke på selvfølgeligheter, bare fordi vanene våre er sånn at vi adlyder ordren

Lenke til kommentar

Hele argumentasjonen din ser ut til å være basert på en feilforestilling om at hunder er som mennesker. At de oppfatter verden som mennesker, tenker som mennesker, osv.

Det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hele argumentasjonen din ser ut til å være basert på en feilforestilling om at hunder er som mennesker. At de oppfatter verden som mennesker, tenker som mennesker, osv.

Det stemmer ikke.

Neida, da misforstår du - jeg er helt for "livsrett" for alle uten unntak

Vet du forøvrig hvordan en hund tenker og føler?

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke.

Livsrett for alle uten unntak er umulig. Vi må drepe for å leve (få mat). Dyr som er en åpenbar fare for mennesker kan ikke rehabiliteres, og det er derfor grunnlag for avlivning.

Hunder tenker og føler ikke som mennesker, det vet jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det stemmer ikke.

Livsrett for alle uten unntak er umulig. Vi må drepe for å leve (få mat). Dyr som er en åpenbar fare for mennesker kan ikke rehabiliteres, og det er derfor grunnlag for avlivning.

Hunder tenker og føler ikke som mennesker, det vet jeg.

Ja, vi trenger mat, men vi trenger ikke overflod av mat ... Og vi trenger i hvert fall ikke "kjæledyr", spesielt de som designes frem for å pynte fasaden til det "evneveike" mennesket. Så da mener jeg at folk kan først og fremst ta ansvar for seg selv, og ikke spise pølser hver gang sjansen byr seg

Og de tenker ikke som mennesker, det vet jeg også, men jeg spurte om du visste hvordan de tenker? Og da antar jeg at ut fra det svaret du ikke gav, blir det "nei", og så lenge du ikke vet, baserer du deg på hva du tror på, og når var det sånn at tro er nok for å avgjøre noe som helst?

Og hvis du ikke vet hvordan de tenker og føler, hvordan kan du da si at det er umulig å rehabilitere dyret?

Vi er nok altfor kjappe med å avgjøre sånt, og så går det vane i handlingene, stygg vane ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...