Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT og sette router i bridge modus?

Anbefalte innlegg

Har et oppsett på hvordan sette NGT router i Bridge modus, men får ikke det helt til.

Noen som kan komme med litt innputt, på om å få min NGT router til å komme i bridge modus?

Er koblet rett ifra telefon ledning ifra vegg til router, og nettverket går til PCer/switcher.

Etter dette oppsettet skal router kobles inn i min Asus RT-AC68 Router slik jeg får sette denne riktig opp med porting osv...

Er det slik at kabel ifra NGT router skal inn i blå WAN port i ASUS router etter satt NGT i bridge modus?

Router info

Inteno X5668B

Board ID: 96358VW2
Software Version: X5668B-W2_3.12NGT09.10.R12
Bootloader (CFE) Version: 1.0.37-12.7

Wireless Driver Version: 4.150.10.15.cpe2.2

Mitt oppsett

Først må du deaktivere QoS:
1. Logg inn
2. Gå inn på Advanced Setup, så på Quality of Service
3. Fjern haken på Enable QoS
4. Save/reboot
Sette bridge mode:
1. Gå til Advanced setup
2. Klikk på Edit på den aktive configen (evt lag en ny)
3. Fyll inn riktig vpi/vci klikk deretter på Next (Normalt er dette 1/33)
4. Velg Bridging (encapsulation = llc) -> Next
5. "Enable Bridge service" -> Next
6. Save
7. Save/Reboot

post-31334-0-80893500-1410611006_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener jeg har satt det riktig opp, slik som beskrevet i første post.

MEN når jeg prøver meg på port forwarding så går det seg ikke til...

Gjør det som beskrevet her:

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Asus/RT-N66U/Teamviewer.htm

Så er det noe galt jeg gjør, eller er det at jeg ikke har fått satt den NGT (hvite routeren) i bridge modus?

Se bilde på port forward setup

post-31334-0-68903000-1410688872_thumb.jpg

Lenke til kommentar

For å sjekke om du har satt NGT-goksen i bridge, så er det bar å sjekke WAN IP som du får opp på startsiden (Network Map) i Asus-ruteren. Hvis IP-adressen er 10.0.0.x, er den ikke i bridge.

På skjermdumpen er det feil IP-adresse på tjenesten teamviewer: 19. må byttes til 192.

Lenke til kommentar

OK, har ikke 192.168.0.1 der ihvertfall, så da er den ikke satt i bridgemodus.

Det var ikke det jeg skrev... WAN IP i Asus-ruteren skal ikke være 10.0.0.x (som er oppgitt at NGT-boksen gir) eller 192.168.x.x hvis NGT-boksen er i bridge. Hva begynner WAN IP med?

Lenke til kommentar

Ok. Det er den IP adressen Nextgentel gir meg ja, begynner på 89.11.xx.xx

Når jeg tok vekk øverste linje i dette bilde,(som ikke er ringet inn), mistet jeg nettverket. Så det må være en feil jeg gjør med oppsettet for å få bridge modus ifra routeren til NGT :-(

post-31334-0-00496200-1410692331_thumb.j

Stemmer dette oppsettet???

Mitt oppsett

Først må du deaktivere QoS:
1. Logg inn
2. Gå inn på Advanced Setup, så på Quality of Service
3. Fjern haken på Enable QoS
4. Save/reboot
Sette bridge mode:
1. Gå til Advanced setup
2. Klikk på Edit på den aktive configen (evt lag en ny)
3. Fyll inn riktig vpi/vci klikk deretter på Next (Normalt er dette 1/33)
4. Velg Bridging (encapsulation = llc) -> Next
5. "Enable Bridge service" -> Next
6. Save
7. Save/Reboot
Lenke til kommentar

Står routeren i bridge og du får offentlig IP-adresse til maskinen(e) du kobler til har du i praksis deaktivert routeren som en router. Boksen er redusert til et rent modem. Jeg gjorde akkurat det samme med en Inteno-router da det var Homebase her. Og da sameiet byttet til Get krevde jeg at også Get satte routeren i bridge. Jeg bruker eget utstyr (router/fw, aksesspunkt osv) som jeg stoler mer på enn det ISP leverer.

Lenke til kommentar

Får det bare ikke til, å sette NGT router i bridge modus.

Når jeg har utført handlingen / oppskriften, så lyser ikke boksen på lyset WLAN heller, noe den uansett ikke gjør om den er i vanlig / ikke bridge modus.

.

Slik har jeg satt den opp(se bilde), er ikke dette riktig???

Eller det kan det jo ikke være da...

post-31334-0-25358800-1410732061_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke eksakt hva jeg gjorde med Inteno-boksen jeg hadde fra Homebase. Men jeg mener å huske at jeg opprettet et bridge-interface, knyttet det opp mot en bestemt port på routeren, og så fikk jeg det til å fungere. Men det skal sies at det ble en del prøving og feiling før jeg omsider fikk det til. Lett var det ikke, og av brukergrensesnittet å dømme er ikke Inteno-routere bygget for at privatpersoner skal gjøre alt for mange config-endringer.

Kan du ikke høre med NGT om de kan bistå her, med mer enn bare å gi deg veiledning over tlf? De fleste ISPer for privatmarkedet har det med å sette opp egne admin-grensesnitt på utstyret de leverer ut slik at de kan gå inn og gjøre endringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...