Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det noen motoriserte kjøretøy som kan bli brukt fra og til skolen?


joar1001

Anbefalte innlegg

Jeg er 13 år, jeg lurer på om noen av disse elk jøretøyene kan bli brukt på skoleveien eller på vei til noe annet for den saks skyld. Jeg vet at de fleste el scootere / el sparkesykler ikke er lov å kjøre på fortau eller vei. Er det noen andre muligheter? Hvis jeg blir tatt i å kjøre el/bensin sparkesykkel av politiet på vei til noe, hva kan skje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747/%C2%A71#%A7

 

Ytelse, motorkraft, hastighet. Flere steder kan man lese om hvor mye en hjelpemotor kan yte uten å bli definert som motorkjøretøy. Det refereres gjerne til motorer med 250 watt som hjelper opp til en hastighet på 25 km/t. Dette beror antakelig på en misforståelse av kjøretøyforskriften § 4-1. Denne bestemmelse regulerer kun EØF-typegodkjenning og tekniske krav til to- og trehjulede motorvogner. Regelen er ikke vegtrafikklovens generelle definisjon av kjøretøy med hjelpemotor. Kort oppsummert er det omtrent bare leketøy for barn som ikke omfattes. Om dette sier trafikkreglene § 1, nr. 1, bokstav m: «Motorisert innretning beregnet for barn anses ikke som kjøretøy etter vegtrafikkloven når den er sperret for en maksimal hastighet på 6 km/t og har egenvekt ikke over 50 kg.»

Lenke til kommentar

Så lenge den ikke har en toppfart på høyere enn 6 km/t for egen maskin kan du bruke det. Hvis du blir tatt med noe som går fortere vil du få bot og utsettelse på lappen fra den dagen du fyller 16 år for å kjøre uregistrert motorsykkel. Men det er lov med f.eks. En el-sykkel som går i 6 km/t for egen maskin med som er ment som en hjelpemotor. Noen av de kan du chippe slik at den går i 25 km/t for egen maskin. Da er det bare så si hvis du blir stoppet at den har en godkjent, elektrisk hjelpemotor. Da har de ingenting de kan ta deg for og de har uansett ikke lov til å forlange å prøve den så da kan de ikke teste om den er chippa.

Lenke til kommentar

Jeg er 13 år, jeg lurer på om noen av disse elk jøretøyene kan bli brukt på skoleveien eller på vei til noe annet for den saks skyld. Jeg vet at de fleste el scootere / el sparkesykler ikke er lov å kjøre på fortau eller vei. Er det noen andre muligheter? Hvis jeg blir tatt i å kjøre el/bensin sparkesykkel av politiet på vei til noe, hva kan skje?

El sykkel. Sjekk denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51658926&editAd=true

Lenke til kommentar

Da er det bare så si hvis du blir stoppet at den har en godkjent, elektrisk hjelpemotor. Da har de ingenting de kan ta deg for og de har uansett ikke lov til å forlange å prøve den så da kan de ikke teste om den er chippa.

Kilde? Eller prøver du bare å lure folk? De kan kreve å teste mopeder de mistenker for å være uplombert selv om de også er godkjente. Er ganske sikker på de kan gjøre det samme med el-sykler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...