Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Være alene og nyte mitt eget selskap

Anbefalte innlegg

Tittel: "Alt jeg vil er å være alene og nyte mitt eget selskap!"

God kveld - eller natt om du vil.

Først, kort om meg: Student med deltidsjobb og trening som aktivitet ved siden av. Liker å være med familie og venner, men trives minst like godt i mitt eget selskap.

Det har seg slik at i sommer har jeg vært særdeles sosial og vært med både venner og familie stort sett dag inn og dag ut. Der og da var det for så vidt greit, ettersom jeg hadde vært mye for meg selv før sommeren, gjerne i forbindelse med eksamensforberedelser og lignende. Sommeren har dermed vært fylt med sosiale aktiviteter i form av sammenkomster innebærende middager, turer i hytt og pine, samt en god dose festligheter som dermed har medført høy føring av alkohol.

Nå som skolen er begynt og jeg har kommet for fullt i gang med deltidsjobben, trodde jeg dette var tidspunktet for å få tid for meg selv, men neida... Spesielt vennene mine maser hele tiden om å finne på ting, ofte i form av fest, og er det noe jeg er lei av - er det nettopp fest! Jeg orker nesten ikke tanken på alkohol, øredøvende musikk og høylytte mennesker rundt meg.

Hver helg for tiden, ofte både torsdager, fredager og lørdager, maser folk om at jeg må bli med på ditt og datt av festligheter. Jeg sier som regel "nei" - de siste to-tre helgene har jeg sagt "nei" til å bli med på så å si alt av festligheter folk har invitert meg til. Jeg orker ikke. Jeg er sliten. Jeg er lei av fest og spesielt alkohol.

Jeg får meg til å føle meg som verdens kjipeste når jeg nå hele tiden sier "nei" til ting. Det virker nå som det alltid må være alkohol inn i bildet! Enkelte har riktig nok sagt at jeg kan komme uten å drikke, men jeg føler dessverre det blir noe småkleint. Akkurat der må jeg muligens ta selvkritikk, ettersom man egentlig ikke burde tenke så fryktelig mye på hva andre tenker akkurat den slags, men jeg sliter av en eller annen grunn virkelig med å være den eneste som ikke drikker alkohol på fest. Si gjerne jeg sikkert er for usikker på meg selv, noe jeg ikke er, men jeg klarer bare ikke å stille opp på fest uten å nyte litt alkohol - alkohol, som jeg er så latterlig lei av.

Jeg blir til dels frustrert av dette maset fra ulike kanter, fra ulike familiemedlemmer og især grupper av venner. Alt jeg har lyst til er å være mye for meg selv fremover, fokusere på jobb og studier, spise sunt, trene og komme i god form.

Veldig godt å få det litt ut her, men jeg frykter alt dette kan medføre at jeg mister venner. Jeg har heller ikke tid til å pleie alle venneforhold. Det blir for mange å forholde seg til. Når det er sagt, må jeg si det er mange hyggelig venner jeg har, som jeg ikke vil miste. Det er synd ikke dagene er lengre, ukene er lengre, året er lengre - at vi har mer tid. Det er manko på tilstrekkelig tid på å tilbringe tid med alle mine venner, spesielt når jeg har et så stort ønske og faktisk behov for å være for meg selv. Dette gjelder spesielt nå om dagen, etter en ekstremt sosial sommer.

Hmm... Tips for hvordan jeg kan håndtere denne problemstillingen? Jeg føler meg ikke fleksibel nok til å være med på alt, samtidig som jeg føler dette er ødeleggende for mitt sosiale liv.

Okey, nå kjenner jeg at jeg begynner å bli en smule trøtt her, dvs. noe i ørska for øyeblikket - mulig overtrøtthet er en faktor som spiller inn. Så, nå er det faktisk natta.

Tips og råd tas imot med stor takk!

Anonymous poster hash: 9a52c...6df

Endret av Tvillingsjel
Fjernet mye bruk av bold.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et luksusproblem. Men det kan være greit å slenge seg med på en fest eller to, og det er også en viss forskjell på å drikke seg dritings og å kose seg med et par øl. Jeg kjenner selv at jeg mer og mer foretrekker å kose meg en noen øl, enn å bli så full at jeg mister kontrollen.

Man mister ikke nødvendigvis kontakten med venner så lett, men du kan eventuelt vurdere å prioritere de sammenkomstene hvor mange av dine venner er til stede.

Jeg håper dette gir mening, da jeg nå har vært ute og kost meg med noen øl i trivelig selskap... og muligens noen øl for mange.

Lenke til kommentar

Prioritere litt, ta initiativ slik at du spør dem om de vil finne på noe (f. eks dagtid på lørdag). På den måten kan du prøve å bestemme et tidspunkt som passer for deg, og du får sett dem uten at du "må" være med på fest.

De fleste har tid til å se et par venner i uka, du må jo ikke være sammen med dem fem timer i strekk for at det skal telle heller ;) .

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg er i samme situasjon, og har falt tilbake på mine gamle venner i større grad, noe jeg alltid gjør. For å være ærlig ser jeg ingen grunn til å leve supersosialt, spesielt ikke med en krets lik din, hadde det vært business med i bildet ville jeg stilt meg annerledes, men fest og fyll-venner er lett å komme rundt.

Lenke til kommentar

Jeg ble også grådig lei den norske fyllekulturen på et tidspunkt. Etter min erfaring er relasjoner som må smøres med alkohol for å fungere, i regelen ikke spesielt gode.

Du kan velge å fortsette å drikke, selv om du egentlig ikke har lyst. Da må du late som ovenfor deg selv og andre at du egentlig har lyst og kanskje kan du komme inn i en god trant på dette igjen. Kanskje ikke.

Eller du kan velge å kutte ut drikkingen og vie tiden din til ting som er mer konstruktive. I så fall bør du være åpen og tydelig ovenfor dine venner at du er lei all festingen og ønsker å ha en periode hvor du kutter det ut. Ekte venner godtar slikt uten å blunke. Kanskje vil det videre være lurt å ta initiativer til andre former for samvær, som invitere folk hjem og lage middag sammen, ta en kopp kaffe, gå på kino, biljard o.s.v. slik at ikke folk tolker deg som at du ønsker å kutte dem ut, når det er ikke det du vil. Dersom du bare sier nei til alt de foreslår og er for flau over at du ikke gidder mer festing til å si ifra tydelig om det, så vil det være lett å tolke deg slik at du ikke vil ha kontakt.

Dersom noen av vennene dine ikke har noen andre interesser enn å drikke og ikke vil være med på noe annet, så er det nok trolig at dere vil miste kontakten.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Fortell dem at du trenger litt tid for deg selv, og ikke ta telefonen når folk ringer, ikke åpne døra når folk kommer på besøk, ikke svar på henvendelser via mobil og internett, og isoler deg selv. Det kan være sunt nå og da. Jeg gjorde det i en tre måneder lang periode da jeg var student og ikke var interessert i kontakt med mennesker. Vel og merke isolerte jeg meg helt og gikk ikke ut av døra om det ikke var helt nødvendig (på butikken for å hamstre mat slik at jeg kunne holde meg inne enda lenger), og det skjedde vel bare 4 - 5 ganger. Veldig greit sånn i lengden, og der og da. Ikke noe jeg ville gjort igjen med det første, men det var utrolig befriende.

Lenke til kommentar

Jeg har fjernet mye bruk av bold fra første innlegg, dette gjorde at innlegget så rotete ut. Poengene kommer fint frem uten denne fremhevingen av enkeltdeler. Viser til retningslinjene som sier at overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er forbudt.

Uenigheter ang modereringen tas på pm eller så kan det sendes inn klage/tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...