Gå til innhold

Red Hat 9.0 installasjon på S-ATA disk

Anbefalte innlegg

Heisann !

Tenkte jeg skulle installere Linux Red Hat 9.0. Har bare det problemet at installasjonsprogrammet ikke finner noen hardisk på maskinen min. (Sikkert fordi jeg har en S-ATA hardisk som eneste..)

Installasjonsprogrammet ber meg velge driver fra en liste. Ingen av valgene på listen ser særlig passende ut, ser ingen S-ATA drivere. Noen som har noen forslag på hva jeg kan gjøre ?

Også har jeg hørt/lest rykter om problemer med "mounting." Installerte WinXP med NTFS filsystem. Det at jeg da må "mounte" hardisken min, må jeg det uansett, eller bare for å få tilgang til windows-filer i linux ?

På forhand takk,

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for svar :)

Søkte litt rundt her og der, og på SuSE skal det vist være S-ATA støtte.

Ser også ut som om Red Hat planlegger S-ATA støtte. Noen anelse om hva slags tidsrom de prater om her ?

Syntes det er merkelig hvis man ikke skal kunne kjøre Red Hat på S-ATA, eller hva ?

Det verste er jo at jeg nettopp har kjøpt nok en S-ATA hardisk :grumpy:

Lenke til kommentar
Hei og takk for svar :)

Søkte litt rundt her og der, og på SuSE skal det vist være S-ATA støtte.

Ser også ut som om Red Hat planlegger S-ATA støtte. Noen anelse om hva slags tidsrom de prater om her ?

Syntes det er merkelig hvis man ikke skal kunne kjøre Red Hat på S-ATA, eller hva ?

Det verste er jo at jeg nettopp har kjøpt nok en S-ATA hardisk :grumpy:

Nå er jo s-ata en relativt ny tenkologi da..

Har XP støtte for s-ata :( ?

Det kommer nok på alle nye distribusjoner som kommer ut etterhvert nå.. Dessuten så begynner jo RH9 å bli litt gammel da..

Lenke til kommentar

He he, mandagen kom den, men endte med å laste ned Beta versjonen (Fedora Severn (V.0.95) ettersom 1.0 versjonen er blitt utsatt..

Joa, Severn fant s-ata både hardisken min, og xp partisjonen, noe som ikke Red Hat 9 gjorde !

Riktignok sliter jeg med å lage linux partisjon. Men håper et par timer till med knoting, fikser det problemet !

Kan hvertfall trøste meg med at Fedora har S-ATA støtte ! ;)

Lenke til kommentar

Ja, så den var litt forsinket (**** så vanskelig det var å finne deres schedule!)

http://fedora.redhat.com/participate/schedule/

Lurer på når den kommer, og når core 2 kommer? Hvordan blir det å oppgradere når Fc2 kommer?

Uansett så gleder jeg meg, synd den blir utsatt.:(

Hva er de greiene med apt-støtte egentlig? apt(+synaptic som jeg har blitt så glad i :D ) inkludert på CD, med et stort og godt arkiv på nett? Synes standard-arkivet som leveres med fedora er litt smått... Er Freshrmp's et slikt arkiv? Hvordan kopler jeg opp mot det?

EDIT: feil link...

Lenke til kommentar
Hva er de greiene med apt-støtte egentlig? apt(+synaptic som jeg har blitt så glad i :D ) inkludert på CD, med et stort og godt arkiv på nett? Synes standard-arkivet som leveres med fedora er litt smått... Er Freshrmp's et slikt arkiv? Hvordan kopler jeg opp mot det?

Du må editere "/etc/apt/sources.list", der du legger inn flere arkiv. Freshrpms har et slikt arkiv, men der er mange flere:

http://freshrpms.net/apt/repositories.html

I synaptic skal du kunne legge inn arkiv også. Se etter "Repository"

Lenke til kommentar
Hmm, masse interesannt der... Hvilke repositories (ordet jeg IKKE greide å huske i sted) er annbefalt? Det står at det er for flere versjoner (7.x-9)?!?

(glede seg. Mase på å få låne div. bredbåndslinjer.) (ISDN hjemme :( )

Kommer an på hvor eventyrlysten du er :D

Selv bruker jeg bare freshrpms sitt arkiv, men der er arkiv som har feks gnome2.4 inne:

http://people.ecsc.co.uk/~matt/repository.html

Vet ikke hvor godt testet det siste arkivet arkivet er, men freshrpms sitt arkiv funker greit hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...