Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trim på Derbi senda Xtreme 2014


Stedjan0338

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ganske ny når det gjelder trimming.

Jeg ønsker å trimme Derbien min som er en Derbi senda xtreme 2014 modell.

Ønsker å trimme pga lang skolevei og en mindre "farligere" hverdag med en moped som går maks 55.

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan få den opp i 65-70 km/t? Vil helst at det er så lite synlig som mulig og at det er vanskelig å høre at den er trimmet.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Du må ta ut plomben som struper eksosen. Denne sitter enten i eksosanlegget rett etter eksosporten, eller rett før svanehalsen der du kan dele røret. Denne sitter sveiset på med en perle, men den er ganske lett å få ut. Siden sykkelen kommer til å puste bedre, må du sette i ei ny dyse. Å ta plomben vil du ikke merke noe som helst på lyden.

Du bør også dreve opp, hvis du ikke har gjort det.

Lenke til kommentar

For minst lyd fjærner du plomba i eksosen. Den sitter der hvor svana er skrudd sammen med tre skruer og mutterne er sveist fast. Bare å slipe bort punktene på trakta inni der så bør du få bedre effekt. Da går den i 60. Om du vil ha mer effekt/drag bør du kjøpe effektanlegg. Jeg bruker Metrakit Thorwer og er veldig fornøyd. Det lager en del mer lyd og for et trent øre hører man lett at det ikke er org. men jeg ha aldri blitt stoppet p.g.a. det og jeg møter politiet stort sett hver dag jeg kjører uten av at de bryr seg. Jeg har en Gilera med 11-53 som org. derving og får 80, men Derbi har 11-65 org. dreving og du vil da få maks 65. For bedre toppfart må du dreve om, men den kommer til å steile sinnsykt lett om du ikke gjør det.

 

BTW speedometeret viser en del feil. Da min var org. målte jeg toppfart med GPS. Speedometeteret viste 52 og GPS viste 46. Så du har nok ikke toppfart på 55 km/t.

 

EDIT: En Derbi med så lett dreving er mindre strupa i eksos og du vil da kunne dreve tyngre enn f.eks. en Gilera med tyngre dreving som er strupa mer. Om du drever om, fjærner plomba i luftfilter og forgasser og dyser ett hakk opp (tipper du har 75 dyse så da vil 78 være perfekt) vil du nok klare en realistisk toppfart på 65.

 

Fint å ha org. eksos liggende slik st hvis du skulle bli stoppa og tatt for trim kan du skru den org. igjen og komme igjennom visning. Derfor vil mange anbefale effektanlegg som koster 1/4 av ny org. eksos.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...