banansplitt™ Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Ja, så var det lønningsdag og jeg endte opp med 50% trekk selv om jeg har frikort registrert og tilgjengelig hos skattetaten. Er det virkelig jeg, som ikke har gjort noen feil overhodet, som må ta straffen for at det har skjedd en feil her hos lønnsutbetaler?? Eller kan jeg få ordnet opp i dette? Forige lønning som var min første fra denne arbeidsgivern gikk smertefritt og jeg fikk null trekk akkurat som det skal være. Og nei, jeg har ikke oversteget frikortsgrensa mi. Laaaangt ifra. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Hva sier de som betaler ut lønn? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Innenfor samme oppgjørsperiode kan arbeidsgiver tilbakebetale feilaktig trukket skatt til arbeidsgiver (vi er nå i oppgjørsperioden september-oktober), se skattebetalingsforskriften § 5-5-2. Etter dette må du søke kemneren om å få igjen pengene, og da får du dem kun hvis det er urimelig at du må vente til skatteoppgjøret. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Innenfor samme oppgjørsperiode kan arbeidsgiver tilbakebetale feilaktig trukket skatt til arbeidsgiver (vi er nå i oppgjørsperioden september-oktober), se skattebetalingsforskriften § 5-5-2. Etter dette må du søke kemneren om å få igjen pengene, og da får du dem kun hvis det er urimelig at du må vente til skatteoppgjøret. Dette skjedde meg for ca 10-12 år siden... tok det opp med en gang og jeg fikk utbetalt etter skattekort noen dager etter.... Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 12. september 2014 Forfatter Del Skrevet 12. september 2014 Hva sier de som betaler ut lønn? Ikke fått kontakt ennå. Innenfor samme oppgjørsperiode kan arbeidsgiver tilbakebetale feilaktig trukket skatt til arbeidsgiver (vi er nå i oppgjørsperioden september-oktober), se skattebetalingsforskriften § 5-5-2. Etter dette må du søke kemneren om å få igjen pengene, og da får du dem kun hvis det er urimelig at du må vente til skatteoppgjøret. Så hvis jeg nå allerede har tatt kontakt før jeg har fått lønnen utbetalt om at det er feil skattetrekk, så bør ikke det være noe problem? Og hva er "urimelig"? Jeg har brukt penger jeg ikke "har" denne måneden, som skulle betales med penger fra kommende lønning. Er dette "urimelig"? : Innenfor samme oppgjørsperiode kan arbeidsgiver tilbakebetale feilaktig trukket skatt til arbeidsgiver (vi er nå i oppgjørsperioden september-oktober), se skattebetalingsforskriften § 5-5-2. Etter dette må du søke kemneren om å få igjen pengene, og da får du dem kun hvis det er urimelig at du må vente til skatteoppgjøret. Dette skjedde meg for ca 10-12 år siden... tok det opp med en gang og jeg fikk utbetalt etter skattekort noen dager etter.... Får håpe de ikke har endret reglene! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Innenfor samme oppgjørsperiode kan arbeidsgiver tilbakebetale feilaktig trukket skatt til arbeidsgiver (vi er nå i oppgjørsperioden september-oktober), se skattebetalingsforskriften § 5-5-2. Etter dette må du søke kemneren om å få igjen pengene, og da får du dem kun hvis det er urimelig at du må vente til skatteoppgjøret. Så hvis jeg nå allerede har tatt kontakt før jeg har fått lønnen utbetalt om at det er feil skattetrekk, så bør ikke det være noe problem? Og hva er "urimelig"? Jeg har brukt penger jeg ikke "har" denne måneden, som skulle betales med penger fra kommende lønning. Er dette "urimelig"? : Så lenge arbeidsgiveren din reagerer før oktober er utløpt. Dårlig økonomi er ikke i seg selv en urimelig situasjon. Men siden kemneren er kommunal vil praksis variere fra kommune til kommune. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå