Gå til innhold

Nord-Korea - nytt forsøk.

Anbefalte innlegg

Nord-Korea utgjør ingen militær trussel mot Syd-Korea i dag. For å invadere måtte de slå seg gjennom de to amerikanske divisjonene nord og nordvest for Soul. Til det trenger de tunge, mekaniserte styrker. Det har de, men de har ikke drivstoffreservene som kreves for å få dem til å rulle. De har god forsvarsevne i form av ferdig oppsatte artilleristillinger nord for Soul (dog, perfekte mål for bombeangrep...), bunkersanlegg og miner langs grensen, folkemilits et.c, og antagelig atomvåpen, men det er da heller ingen som seriøst overveier å invadere Nord-Korea. Det eneste man forbereder militært som jeg har sett i militære tidsskrift de siste årene, er hva man skal gjøre når Nord-Korea bryter sammen, altså hvordan man skal gjenopprette ro og orden, sikre matforsyninger og sanitær/helsevesen et.c. Løsningen der tror jeg må være samarbeid Kina/USA i en eller annen utgave. For Nord-Korea vil bryte sammen av seg selv innen kort tid. Det synes da ganske opplagt...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De amerikanske styrkene blir ikke den verste hindringen, med over 1 mill mann under våpen har de mulighet til det (men tapene ville blitt rimelig store)

Men at de kommer til å kolapse under sin egen vekt tror jeg nok er den mest sansynlige løsningen på konflikten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
For Nord-Korea vil bryte sammen av seg selv innen kort tid. Det synes da ganske opplagt...?

Å? De har nå klart seg "fint" de siste 50 årene...

Kim innvaderer ikke Sør Korea før han har nok nukes til å skremme hvem som helst fra å gjøre noe om det, og dessuten kan han da true Sør Korea med å ikke kjempe imot dem og at de skal overgi seg til dem, ellers plaffer han dem med en atombombe. Det er nok sånn Kim har tenkt det, for han har ambisjoner om å ha hele Korea som sitt eget, det er det ingen tvil om.

Han kan holde på med dette "help me, or I'll make nukes!" spillet i lang tid før noen kloke vestlige land har lyst å gjøre noe om det...

Dette spillet fører til at hans egen befolkning aldri vender imot han, fordi når de sulter ihjel, får Kim Jong Il verden til å mate dem. Det vet ikke de så veldig åpenbart, Kim lager sikkert noe slags bullshit propaganda og finner opp en grunn til at de plutselig har mat.

Dessuten har det blitt sagt at Kim kanskje bruker mesteparten av maten på sine soldater og ikke befolkningen. Kim trenger ikke befolkningen, han trenger soldatene. Så lenge han har støtte fra sine soldater, har han kontroll over landet.

Å mate en sultende soldat gjør mirakel for støtte fra denne soldaten.

"I care about you! Not your dying aunt, but you! My soldier!"

Dette er liksom totalitær diktatur for nybegynnere, enkelt og se hva strategien går ut på.

Lenke til kommentar
Men jeg vil tippe at en krig mot NK vil koste omkring 2 million menneskeliv:

*10 000 USA militær

*20 000 Sør-Korea miltær

*500 000 NK militær

*1000 0000 NK milits/halvmilitære

*400 000 Nk sivile

*100 000 Sør-Korea sivile

Til Fiskepinna

Jeg har lest mange av innleggene dine på forumet og fått inntrykk av at du er ganske gjennomtenkt i mye av det du skriver, men det innlegget der var, med respekt å melde, totalt useriøst.

Useriøst fra et militært synspunkt. Ingen vil i 2003 planlegge en krig som krever to millioner ofre. Kriger som krever slike tapstall er dessuten umulig å beregne på forhånd.

Useriøst etisk. Å veie to millioner menneskeliv mot tre millioner menneskeliv blir ufattelige tall. Å gjøre det blir å leke gud.

Du anslår også at USA vil trenge fem ganger invasjonsstyrken i Irak. Det blir 750.00 soldater. USAs samlede styrker pr i dag inkl aktive reserver er på i overkant av 800.000. Massive, militære operasjoner av denne typen er heller ikke i tråd med Rumsfields overhaling av de amerikanske styrkene. De tunge hærdivisjonene som trengs for å slå seg frem gjennom tung befestede områder er under avvikling da de anses som en etterlevning fra den kalde krigen.

Som ny på forumet er jeg ikke så lysten på å skrive slike innlegg, men jeg ble litt opprørt av akkurat det regnestykket der.

Lenke til kommentar
Som ny på forumet er jeg ikke så lysten på å skrive slike innlegg, men jeg ble litt opprørt av akkurat det regnestykket der.
Jeg forstår deg godt. En krig som vil koste flere millioner menneskeliv er usannsynlig og uforsvarlig. Som jeg skrev, det er vanskelig å akseptere slike tall, for ikke å si umulig. Men jeg mener dog at noe bør gjøres, for man kan ikke sitte passiv å vente. Nord-Korea vil kolapse, men når vet vi ikke. Det kan gå 5 år, 10 år eller 50 år for den saks skyld. Jeg menr at noe bør gjøres nå. Jeg synes vi i vesten er moralsk forpliktet til å gjøre noe aktivt.
Lenke til kommentar

Kim innvaderer ikke Sør Korea før han har nok nukes til å skremme hvem som helst fra å gjøre noe om det, og dessuten kan han da true Sør Korea med å ikke kjempe imot dem og at de skal overgi seg til dem, ellers plaffer han dem med en atombombe. Det er nok sånn Kim har tenkt det, for han har ambisjoner om å ha hele Korea som sitt eget, det er det ingen tvil om.

Han kan holde på med dette "help me, or I'll make nukes!" spillet i lang tid før noen kloke vestlige land har lyst å gjøre noe om det...

Dette spillet fører til at hans egen befolkning aldri vender imot han, fordi når de sulter ihjel, får Kim Jong Il verden til å mate dem. Det vet ikke de så veldig åpenbart, Kim lager sikkert noe slags bullshit propaganda og finner opp en grunn til at de plutselig har mat.

Dessuten har det blitt sagt at Kim kanskje bruker mesteparten av maten på sine soldater og ikke befolkningen. Kim trenger ikke befolkningen, han trenger soldatene. Så lenge han har støtte fra sine soldater, har han kontroll over landet.

Å mate en sultende soldat gjør mirakel for støtte fra denne soldaten.

"I care about you! Not your dying aunt, but you! My soldier!"

Dette er liksom totalitær diktatur for nybegynnere, enkelt og se hva strategien går ut på.

Seixon

Må ikke glemme at de har mottatt massiv støtte fra andre kommunistiske land gjennom mesteparten av disse årene. Det er etter sovjetunionens fall at NK har fått virkelig trøbbel.

Ok selv ikke Kim er dum nok til å bruke a-våpen med mindre han er MEGET desperat. Og kan han da stole på sine egne generaler, når de vet at det eneste de oppnår er å forandre Nord Korea til det nord koreanske hav? (Som kommer til å lyse i mørket de neste 100 år)

Når det gjelder mat, så går nok det meste til sikkerhetsapparatet, men soldater som mister sine nærmeste pga at de sulter ihel vil ikke være lojal lenge.

Lenke til kommentar

Var det ikke pappaen til Kimmern som var diktator kuken i NK tidligere? Så vidt jeg har fått med meg så var ikke nøden så stur under Kim den eldre, men så tok sønnen over når fattern døde, og da gikk alt til ******. Kan kanskje forklare disse 50 årene dine Seixon.

Lenke til kommentar
Var det ikke pappaen til Kimmern som var diktator kuken i NK tidligere? Så vidt jeg har fått med meg så var ikke nøden så stur under Kim den eldre, men så tok sønnen over når fattern døde, og da gikk alt til ******. Kan kanskje forklare disse 50 årene dine Seixon.
Kim den eldre var faren til dagens Kim ja. Jeg tror ikke NK var noe bedre eller verre styrt før, folk i lederapparatet er av samme levra. Forskjellen før nå er at Kim den eldre store deler av sin styreperiode hadde pappa Sovjet til å passe på seg, og var det lite mat kom det korn fra Ukraina. Trengte de penger kom det friske likvider fra Moskva, stort sett i form av gigantiske lån i vesten. Men så kollapset Sovjet og NK begynte å få problemer. De måtte finne seg i en ny dagsordne, da mange av deres tidligere handelspartnere i øst-Europa parkerte mokasinene. Sultkatastrofen i 1997-2000 var et resultat av elendig styre, og ble utløst av 3 "dårlige" jordbruksår. este for en stund siden at Kim den yngre hadde vært ute og anbefalt 2 måltider pr dag, at dette skulle være helsebringende. Så hvis du ha umiddelbare planer om å gå nde i vekt anbefaler jeg et Kim Røde kurs i Pyongjang.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...