Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Heving av Leilighetskjøp?

mrCLN

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg gikk inn i 2013 og forhørte meg om ett prospekt hos en megler, megleren viste meg aktuelle ledige leiligheter som ikke var solgt og forklarte at leilighetene skulle være ferdig februar 2014. Hun tok også og kontaktet utbygger for å bekrefte at de ikke hadde solgt denne boligen. Jeg skrev under kontrakt og tok turen hjemover. Vel hjemme og stolt satte jeg meg ned i sofaen og så gjennom dokumentene jeg hadde fått med meg. Like etterpå ringer telefonen, de hadde klart og selge meg en leilighet som alerede var solgt (selv om både utbygger og megler hadde snakket i sammen mens jeg var der)

jeg ble tilbudt en annen leilighet, samme størrelse og etasje (parallell leiligheten) og godtok den selv om jeg var forbannet på hvordan dette kunne skje.

videre på tilvalgsmøte med utbygger får jeg greie på at alt teknisk (elektrisk, rør og ventilasjon m.m) ikke kunne endres på, det var slik som jeg bare måtte finne meg i, selv om jeg ønsket oppgradert elektriske punkter osv. selv om jeg ikke var enig i at jeg bare måtte finne meg i det (selv om jeg egentlig ønskte og forandre på det elektriske anlegget) videre ble jeg fortalt at bygget skulle være ferdig lenge før tiden, jeg lurte jo selvfølgelig på når det skulle være ferdig, hvor de svarer desember. Jeg ble jo litt glad når jeg hørte at jeg kunne flytte inn så tidlig, og tenkte at det var derfor jeg ikke kunne endre på det elektriske anlegget, men nei! desember 2014 hvor jeg protesterer, og sier jeg har fått oppgitt februar 2014. Hvor de sier at nei, det er feil. det skulle være ferdig februar 2015!

Videre sier de at det er ett nytt krav om at det skal være nedsenkt (ikke fall men nedsenkt) i dusjen. 90x90 det var kravet hvor jeg på nytt protesterer, hvordan vil det se ut. blir forklart at det var ett krav, og de anbefalte derfor å ha meg til og kjøpe ett tillegg til leiligheten, og det var dusj som skulle passe helt perfekt over det nedsenket hullet. slik at det så best ut, jeg gikk for det alternativet i stedet for å finne dusj vegger senere som skulle passe, pluss at da ble det fagmessig utført.

noe tid senere(annen dato) ringer og mailer utbygger meg, med beskjed om at dusjen jeg har valgt ikke kunne gå fordi det kom i konflikt med en vegg og tillegnet plass for vaskemaskin, slik at det ikke ville være mulig og gå for den dusjen som jeg hadde valgt, i tillegg sier de at dusjgulvet ikke vil være nedfelt alikevel (det som var ett krav!) etter MYE styr som gikk over 1 mnd før dusj var avklart.

når endelig dusj var avklart begynte ting og roe seg helt til Fliselegger kontaktet meg, og forklarte at han ikke ønsket og legge den type flis vi var blitt enige om i tillvalg. dette grunnet at fagmannen(fliseleggeren) mente at størrelsen på fliset ikke ville gi godkjent fall mot sluk, jeg ga beskjed til fliselegger at det var en ting han måtte ta gjennom utbygger og ikke meg, da det er de som tross alt har solgt meg flisene, slik at ting går rette veien, en stund etterpå kontakter fliseleggeren meg på ny! (annen dato) og forklarer han ikke vil legge fliser da han ser at rørlegger har lagt en hjelpesluk altfor nære dusjveggen, slik hjelpesluken ville stikke halveis inn i dusjen, slik at du egentlig fikk 1,5 sluk i dusjen, og 0,5 sluk i rommet ved siden av. jeg tok da kontakt med utbygger og krevde ett møte i leilgheten, der får jeg følgende melding om den sluken:
Sluken skulle bli dekket av en flis, og de ville risse/meisle inn en kanal slik at hjelpesluken ville være utenfor dusjen. men jeg fikk også vite at vaskemaskinen skulle bli koblet med åpne rør til denne hjelpesluken. hvor jeg protesterer at nei du, det står i både leveransebeskrivelsen at det skal leveres separat avløp for vaskemaskin og det å legge åpent avløp til sluk var uaktuelt, fordi det ville være synlig ettersom dusjveggene er av glass, og vaskemaskinen ikke kommer til og stå så nært dusjen at det dekkes. (og i mitt hode åpne rørløsninger i ny bolig er uaktuelt) I tillegg får jeg vite at det jeg har trodd kom til og være min terrasse er sameiets terrasse, jeg bare disponerer den. men eier den ikke. Og inne på boden er det brukt 3 vegger, en vegg er brukt til sikringskap, ett til vannskap og ett til ventilasjon, med andre ord 3 separate vegger slik at jeg ikke kan bruke veggplass bare gulvplass, og kan ikke ha mye i boden da både vannskap, sikringskap og ventilasjon skal være tilgjengelig. så med andre ord ikke mye på gulv heller (min definisjon på bod, der kan du samle alt hvis du ønsker!!!!)

i dag fikk jeg ny telefon, fra fliselegger, han sier det at for å få dette til og se best mulig ut, må han legge vanlig flis, slik at de stikker inn mellom dusj, det vil med andre ord si at i dusjen så ville jeg hatt 2 stk forskjellige flis synlig. Ettersom fliseleggeren anbefalte mosaikk (små flis i dusj pga fall mot sluk) ville det vert både vanlig flis og mosaikk i dusjen. så sier jeg at du kan ikke for alt i verden blande flisene, det vil vertfall se helt teit og amatørmessig ut. han skulle få noen andre til og ringe med en løsning, den løsningen ble jeg oppringt av rørlegger som sier det at de da må spesialbestille dusj til meg på mål. noe de måtte gjort uansett grunnet feil i konstruksjonen. jeg sier til rørlegger at nå STOPP ALT ARBEID!!!!!!!!!!

Jeg sier stopp fordi det nå er for mange ubesvarte og heilt idiotiske løsninger osv. jeg makter ikke mer og ønsker boligkjøpet hevet, jeg ønsker også tilbakebetalt de pengene jeg allerede har betalt inn med rente. ettersom jeg har hatt rente utgifter på dette i min bank. Jeg ønsker også at utbygger skal betale meg for den tiden det har tatt før dette nå blir hevet, ettersom jeg i dag leier bolig. jeg vil også ha betalt for tiden og for tort og svie.

Det jeg ønsker og vite er om jeg har hjemmel i loven om heving. i så fall hvilken lovbok og paragraf.
jeg ønsker også og vite om hjemmel i lov til og kreve disse erstattningene jeg har listet opp. i så fall lovbok og paragraf.

Takker for at du har lest så langt, og håper noen har svaret til meg :)

ps: beklager skrivefeilene, de kommer når jeg er sint :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...