Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke adgang til leilighet jeg leier

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er i oppsigelsestiden og betaler for leiligheten ut denne måneden, skal jo da selvsgt også ha disposisjonsrett til rommet mitt og til å komme meg inn i huset. Den som bor der nå som jeg har flyttet fra er imidlertid så vanskelig å forholde seg til at jeg for tiden bor hos venner i stedet, men jeg har likevel ifølge kontrakt rett til å oppholde meg der når jeg vil så lenge jeg betaler, selvfølgelig. Men den som bor der har tatt fra meg nøklene og mitt rom er ikke avlåst. Jeg har ingen behov for å være i leiligheten, men jeg har et behov for å få ha mitt rom avlåst - da jeg nekter å betale leie for et rom den gjenværende fritt disponerer og kanskje låner ut til andre på min regning.

Huseier vil ikke sende meg nytt nøkkelsett fordi "han ikke vil blande seg". Når jeg spurte politiet sa de at jeg da kan få komme meg inn dit ved hjelp av låsesmed som skifter ut låsen til leiligheten (og gir nye nøkler til alle partene selvfølgelig), men da måtte huseier vite det. Vil det si jeg må ha lov av huseier for å gjøre det også? Har huseier rett til å la meg være uten nøkler når jeg betaler? Da har jeg vel jeg rett til å trekke fra leien for det tidsrom jeg ikke har adgang til leiligheten?

Anonymous poster hash: 3741e...ccc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huseier/utleier er samme, ja, var ikke meningen å omtale han som begge deler. Den andre som bor i leiligheten skal bli boende videre og har nå alle nøklene.

Huseieren var ikke innblandet i dette med nøklene. Jeg kom til leiligheten for å hente en eiendel og ble samtidig av den som bor der fratatt mine nøkler (de lå på bordet, jeg gjorde det jeg skulle, og da jeg gikk låste jo han så jeg tenkte ikke over at de var igjen) - oppdaget det og sa fra og fikk da beskjed om at han beholdt de siden jeg ikke hadde mer jeg skulle før oppsigelsen utløper. Rommet mitt er da til hans fulle disposisjon og han har ofte sin søster på besøk, så at han har invitert henne til å bo på mitt rom gratis (mens jeg betaler leien) er sannsynlig.

Huseieren sa han ikke ville sende meg nytt sett fordi "det høres ut som en sak mellom dere jeg ikke vil blandes i". Om så jeg hadde gitt mine nøkler frivillig så hadde ikke jeg hatt lov til det, ifølge huseieloven, uten huseierens samtykke, etter hva jeg har lest. Så hva kan jeg gjøre her? Kan jeg belastes for leien i tidsrommet jeg er uten adgang?

Lenke til kommentar

Har huseier rett til å la meg være uten nøkler når jeg betaler? Da har jeg vel jeg rett til å trekke fra leien for det tidsrom jeg ikke har adgang til leiligheten?

Du har fått nøkler. At du har surra dem bort, er ikke huseiers ansvar, så du må værsågod betale.

Det mest nærliggende du kan gjøre, er enten

1. Hyre låsesmed. Det koster en del

2. Møte opp med noen håndfaste karer og by på juling om han ikke leverer deg nøkkelen. Da må du tenke gjennom konsekvensene.

3. Gjøre ingenting. Innse at man av og til har rett, men ikke får rett.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Har huseier rett til å la meg være uten nøkler når jeg betaler? Da har jeg vel jeg rett til å trekke fra leien for det tidsrom jeg ikke har adgang til leiligheten?

Du har fått nøkler. At du har surra dem bort, er ikke huseiers ansvar, så du må værsågod betale.

Det mest nærliggende du kan gjøre, er enten

1. Hyre låsesmed. Det koster en del

2. Møte opp med noen håndfaste karer og by på juling om han ikke leverer deg nøkkelen. Da må du tenke gjennom konsekvensene.

3. Gjøre ingenting. Innse at man av og til har rett, men ikke får rett.

Takk for useriøse forslag, foruten nr 1. Det du sier, Vox_populi, er hvert fall helt uriktig. Alle kan miste nøklene sine, SELVFØLGELIG skal man da ha tilbake nye nøkler!

Låsesmed får jeg faktisk gratis. Spørsmålet mitt er om jeg må ha godkjenning fra huseier for å få gjennomføre låsskifte.

Lenke til kommentar

Hold tilbake leien og be huseier ta problemet med han som disponerer rommet.

Da får nok prosessen fart. Du skal uansett ikke betale for perioden du har vært uten dipsosisjon.

Du kan også anmelde vedkommende som har tatt nøkkelen.

Jeg har prøvd å få huseier til å gi meg nye nøkler, men han sier bare at det hele er en sak mellom oss leietakere og ikke noe han kan involvere seg i.. Men det er overhodet ikke riktig at jeg skal betale full leie for en leilighet jeg ikke har adgang til, uansett hvordan det har skjedd? For alt jeg vet kan den som bor der nå leie ut mitt rom til andre, eventuelt mot betaling til og med. Synes det er rart ikke huseier tar mer ansvar der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...