KingWeirdo Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Jeg er i en situasjon der utleier truer med å benytte en klausul i leiekontrakten lydende oppsigelse med en ukes varsel på grunn av utilbørlig oppførsel. For meg høres dette ut som en meget subjektiv vurdering. Finnes det spesifikke juridiske krav for hva som går inn under termen utilbørlig? Hvilke klageinstanser bør kontaktes dersom jeg finner dette urimelig? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Hvordan er klausulen formulert? Har utleier formulert seg skriftlig og på en måte som forsvarer hans (eller hennes) avgjørelse? Hva spesifikt er det du har gjort? Nattebråk, feststøy, skader? Lenke til kommentar
KingWeirdo Skrevet 12. september 2014 Forfatter Del Skrevet 12. september 2014 Hvordan er klausulen formulert? Har utleier formulert seg skriftlig og på en måte som forsvarer hans (eller hennes) avgjørelse? Hva spesifikt er det du har gjort? Nattebråk, feststøy, skader? "Dog kan utleier si opp leieforholdet med en ukes varsel dersom leietaker vanskjøtter leilighet eller inventar, eller på annen måte viser utilbørlig oppførsel." Nei, ingen skade eller festing. Klagen går mest på bruk av pc om natten (dog alltid med headset), uærlighet i forhold til egen tidsbedrivelse, og påstått manglende vedlikehold. Har ikke mottatt skriftlig advarsel. Er dette påkrevd? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Hva slags husrom er det du leier? Med mindre dette er "Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig" så er det helt klart ikke adgang til å stille slike vilkår. Husleieloven kan ikke fravikes til ulempe for forbrukeren, og den krever saklig grunn for oppsigelse. At du bruker PC om natten er åpenbart din sak så lenge du ikke bråker, og du skal ikke trenge å fortelle utleier hva du bedriver tiden din med. Med mindre vedlikeholdsmanglene er alvorlige gir heller ikke dette adgang til oppsigelse, verken med 1 ukes frist eller lengre frist. 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) Er Pc-bruk på natten med headset utilbørlig oppførsel?? Endret 12. september 2014 av FiveInline Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Er Pc-bruk på natten med headset utilbørlig oppførsel?? Eneste jeg kan se er at gaming på natten der man hele tiden hører musen slå å skrape mot bordet når man prøver å sove kan være irriterende. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Jeg er i en situasjon der utleier truer med å benytte en klausul i leiekontrakten lydende oppsigelse med en ukes varsel på grunn av utilbørlig oppførsel. For meg høres dette ut som en meget subjektiv vurdering. Finnes det spesifikke juridiske krav for hva som går inn under termen utilbørlig? Hvilke klageinstanser bør kontaktes dersom jeg finner dette urimelig? Nei, det finnes ingen juridisk definisjon av "utilbørlig", og i en domstol teller bruk av vage og skjønnsmessige betegnelser alltid i disfavør av den som utformet kontrakten. I tillegg til at å tilta seg ekstra oppsigelsesgrunnlag på denne måten antagelig står i et problematisk forhold til bestemmelsen i husleieloven § 9-5 annet ledd. Manglende vedlikehold kan imidlertid være oppsigelsesgrunnlag i seg selv, avhengig av hvor alvorlig mangelen er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå