Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever hele depositumet

alexrix

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har skrevet under min første leiekontrakt. Nå begynte jeg å lese den grundig.

Først har utleier gitt meg 2 valg:

Depositum settes inn på UTLEIERS konto (Mitt valg. Vet at det er dumt)

Depositumskonto ordnes og betales av LEIER og innbetales. (Ikke helt riktig? Det er jo Utleier som må ordne og betale et depositumskonto?)

Kontrakten er på tre år(t.o.m juli 2017) men kan sies opp skriftlig med utflytting tidligst 31.juli 2015.

Det som står i kontrakten:

''Hvis leier bryter leieforholdet på andre tidspunkt enn ovennevnte eller på annen måte misligholder kontrakten, vil hele depositum tilfalle Utleier.''

Spm mitt er:

Kan jeg kreve utleieren å ordne et depositumskonto på mitt navn(som han burde ha gjort) om jeg har allrede betalt depositumet til hans konto?

Kan utleier kreve hele depositumet om jeg skulle si opp kontrakten før avtalt tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan opprette ein ekte depositumskonto (for utleigers regning) og deretter unlate å betale husleige fram det beløpet du har betalt inn på utleigers konto er brukt opp. Dette er det eigentleg greit å få ordna fyrst som sist.

Når det gjeld kor mykje av depositumet som tilfaller utleiger så vil det være avhengig av kva type mislighold av avtalen som har skjedd.

Om du bryter leigeavtalen og flytter ut før den tida du har avtalt at du skal leige til så er det ikkje urealistisk at utleiger kan kreve heile depositumet (avhengig av kor stort det er). Om du berre flytter ut på dagen så kan det fort gå tre måneder før utleiger får inn nokon andre som betaler husleiga.

Leigekontrakta sin varigheit er heller ikkje innafor husleigelova.

Minstetida for tidsbestemte leigeavtaler er 3 år, men sidan ein kan seie opp avtalen alt etter eit år så betyr dette at leigeavtalen strider mot husleigelova, og då skal den tolkast som ein tidsubestemt leigeavte.

Dette utløyser standardvilkåret om at du kan seie opp avtalen med tre måneders oppsigelsesfrist.

Det er lov til å ha tidsbestemte avtaler med 1 års varigheit, men då kun dersom utleiger skal bruke boligen sjølv, eller dersom det foreligger ein anna saklig grunn for kortare leigetid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Minstetida for tidsbestemte leigeavtaler er 3 år, men sidan ein kan seie opp avtalen alt etter eit år så betyr dette at leigeavtalen strider mot husleigelova, og då skal den tolkast som ein tidsubestemt leigeavte.

Dette stemmer ikke.

Etter § 9-2 kan en tidsbestemt leieavtale "sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, ...."

Når det gjelder dette at hele depositum skal tilfalle utleier ved mislighold vil det etter min mening være i strid med § 3-7. Alt utover utleiers faktiske tap må være "andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan opprette ein ekte depositumskonto (for utleigers regning) og deretter unlate å betale husleige fram det beløpet du har betalt inn på utleigers konto er brukt opp. Dette er det eigentleg greit å få ordna fyrst som sist.

Når det gjeld kor mykje av depositumet som tilfaller utleiger så vil det være avhengig av kva type mislighold av avtalen som har skjedd.

Om du bryter leigeavtalen og flytter ut før den tida du har avtalt at du skal leige til så er det ikkje urealistisk at utleiger kan kreve heile depositumet (avhengig av kor stort det er). Om du berre flytter ut på dagen så kan det fort gå tre måneder før utleiger får inn nokon andre som betaler husleiga.

Dette utløyser standardvilkåret om at du kan seie opp avtalen med tre måneders oppsigelsesfrist.

Det er lov til å ha tidsbestemte avtaler med 1 års varigheit, men då kun dersom utleiger skal bruke boligen sjølv, eller dersom det foreligger ein anna saklig grunn for kortare leigetid.

Kan ikke se at varigheten bryter med loven... den er jo 3 år med åpning for å si opp etter ett år.

Lenke til kommentar

TS: Depositumkonto skal være i ditt navn, men utleier skal dekke kostnader. Aksepter aldri å sette inn depositum på utleiers konto.

Hva gjelder bestemmelsen om at hele depositumet tilfaller huseier er ikke dette en fullt ut lovlig regulering - normalerstatning er ikke tillatt ved leie av bolig. Han har krav på den delen av depositumet som dekker hans tap på grunn av ditt mislighold, ikke mer.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...