Gå til innhold

Hvordan steke Pommes Frites skikkelig (i stekeovn)?

Kea

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri fått til pommes frites skikkelig. Enten blir de for oljete, for myke eller for mye stekt. Helst skulle jeg jo fått dem til sånn som de gjør på utesteder, men jeg må nok bare aksepterte at de ikke blir sånn hjemme.

Jeg vil i det minste ha dem litt sprø uten at de er for mye stekt eller fettete. Hvordan får jeg dette til i stekeovn? Lei av soggy fries. :p

Da snakker jeg forresten om frosne, ikke hjemmelagde.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor folk legger dem i ovnen. Jeg bruker frityrolje rett i en jerngryte (kan bruke alle gryter, men jerngryter har egentlig godt av et oljebad uansett...).

Når det freser rundt en tresleiv er oljen varm nok - kok små porsjoner for å unngå å kjøle ned hele oljen. Burde være åpenbart, men; Ikke bruk for sterk varme/full varme på oljen. Jeg bruker hullsleiv eller pastaskje for å fiske opp igjen pommes fritene.

Skal du lage pommes frites direkte av potet selv må du gjøre kokeprosessen i to omganger, i tillegg til å skylle av dem i vann før første koking (i smult/olje).

Altså:

Poteter:

Kuttes

Skylles (legges i vann mens man kutter opp flere...) Tørkes - bruk tørkerull. Gjerne sett i kjøleskap om du har tid.

Kokes i vann (valgfritt - jeg gjør det aldri, det tar for mye tid, lett å ødelegge dem osv..)

Kokes i olje - rundt 115-125 grader. Tas av straks du ser antydning til farge på dem. Legges på rist /tørkerull. Nå er dem "butikklar" - frites fra butikken leveres som disse.

Fra butikk:

Kokes i olje - rundt 180-200 grader. Tas av når du synes dem ser ferdig ut... Legges på rist/tørkerull. Saltes. osv.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

De beste pommes frites jeg har smakt er konas trippel-stekte. 3 ganger i frityren, 2 ganger i fryseren. Helt fantastisk sprø og melne i midten :)

Det som kommer nærmest er sikkert dobbelt-stekt, har ikke testet, men kjøpe-pommesfrites stekt i god og varm olje i passe små porsjoner nærmer seg litt. Vi har frityr-koker, men bruker den 1 gang om året, til nyttår. Ellers steker vi pommes frites i vanlig jerngryte. Dette fordi man trenger bare 0.5-1 liter olje i stedet for 2 liter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...