Gå til innhold

Ulovlig lønnstrekk?

Kea

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt trukket i lønn denne måneden fordi jeg fikk en sum utbetalt i Februar som jeg ikke skulle ha fått. Summen var på 4.000, hvorav 3.284,50 ble betalt gjennom trekk i lønn denne måneden (100% trekk).

Er dette egentlig lov? Å trekke meg for en feil som noen andre gjorde for flere måneder siden? I Februar fikk jeg en etterbetaling på noe som jeg skulle få, og de 4.000 kom ut som en del av den. Dette tenkte jeg ikke over og fikk ikke greie på at det var feil før i dag.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fikk betalt for mye og tror det er ulovlig å nå bli trukket det du fikk for mye? Er dette en spøk?

Hvem som gjør feilen har ikke noe å si. Begge parter kan gjøre feil, og da har man anledning til å rette det opp. Og som allerede er nevnt her, så nevner de fleste arbeidskontrakter at evt. feil (både i positiv og negativ retning) blir rettet først på neste lønnskjøring. Se positivt på det, du kunne ha fått betalt for lite som en feil og måtte vente helt til neste lønning for å få det rettet opp i det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

@AnthonyEdwardS,

jeg synes diskusjonene her inne er mye bedre om man dropper personlige betraktninger og slengkommentarer.

Jeg oppfatter ikke TS som i det spøkefulle hjørnet.

Du har rett i (og henter deg inn ved å si) at arbeidsavtalen er det vesentlige her, og til trådstarter så er det nok lurt å be om en (ny) kopi av den for å se hva det står der.

Dette er et spørsmål som ikke reguleres av skjønn og "du burde forstått at..."

Arbeidsgiver må være såpass profesjonell at han har med i arbeidsavtalen en pasus om hva som gjøres i slike tilfeller, og er ikke det med så vil arbeidsgiver få en vanskelig sak om han senere ønsker å trekke i lønn fordi han tidligere har betalt ut for mye.

En viss betydning har det om arbeidstaker enkelt burde forstått at han har fått for mye utbetalt, men stort sett er lønnsslipper ofte slik at det kan være vanskelig å se (med mindre man får utbetalt det nøyaktig samme beløpet hver måned).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan utfører man et mer "politisk korrekt" trekk?

Altså, jobben bør jo kunne få tilbake pengene sine på et og annet vis, selv om det ikke står i kontrakten?

Ved å be arbeidstaker om å betale det aktuelle beløpet.

Litt av hensikta med å ikkje bruke lønnstrekk er at arbeidstakaren skal kunne styre sin eigen økonomi og ha oversikt over når det går penger ut av konto.

Dersom arbeidstaker har ordna økonomien sin slik at lønna går inn på ein konto og at det er satt opp autotrekk til faste rekningar samt eit autotrekk av brukslønna over til ein anna konto så kan ein ved lønnstrekk risikere at det ikkje er nok penger på kontoen til å betale rekningane som ligger til forfall og som dermed utløyser purregebyrer.

Dersom arbeidstaker får betale beløpet sjølv så kan ein tilpasse det slik at det ikkje går utover privatøkonomien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at arbeidstaker er forpliktet til å betale tilbake.

I mange tilfeller inneholder lønnsslippen et forbehold om at arbeidstakeren skal tilbakebetale ved feil. Generelt kan man si at dersom det tas forbehold, så er dette noe som gir mottakeren signaler om at oppgjøret ikke er endelig, noe som svekker oppgjørshensynet. Rent rutinemessige forbehold på eksempelvis en lønnsslipp vil imidlertid ikke bli tillagt særlig vekt.

I tillegg til forbehold om at feilutbetalinger skal rettes opp, er det vanlig at det er inntatt i arbeidsavtaler at arbeidsgiver kan trekke arbeidstaker i fremtidige lønnsutbetalinger dersom feil oppdages.

Arbeidsmiljøloven § 14-15 annet ledd, setter et generelt forbud mot at det foretas trekk i lønn. Et unntak fra forbudet er dersom det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale. Spørsmålet har da vært om en slik generell regulering i arbeidsavtalen kan sies å oppfylle kravet

Det er lagt til grunn blant annet i en uttalelse fra Sivilombudsmannen at en slik generell regulering om trekk ikke kan anses for å være en slik avtale, og dermed ikke grunnlag for unntak fra hovedregelen om trekk i arbeidsmiljøloven.

Dersom arbeidsgiver mener at det er utbetalt for mye lønn, må arbeidsgiver altså inngå særskilt avtale med arbeidstakeren knyttet til den bestemte feilutbetalingen, eller gå til rettslig inndrivelse av kravet.

https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Tema-A-A/Fagartikler/Lonn/For-mye-utbetalt-lonn/

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slik jeg har forstått det, så er det ingen automatikk i at arbeidsgiver kan gjøre trekk. Det finnes ikke noen lover som omhandler det direkte, men praksis finnes.

Sjekk under punkt 5 her, så kan du se om de kan gjøre dette eller ikke...

Arbeidsmiljølova omtaler også lønnstrekk:

§ 14-15.Utbetaling av lønn og feriepenger

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,

b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger.

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

Hovedregelen er at arbeidsgiver ikkje kan trekke ein arbeidstaker i lønn.

Så finnes det noken unntak som i all hovedsak går på dersom begge partane har blitt enige om at arbeidsgiver trekker i lønna, eller i situasjoner der arbeidsgiver blir pålagt av anna mynidgheit å trekke i lønna.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle kan gjøre feil - og selvsagt skal det rettes opp.

Hva om du fikk for lite.........

Det er en forskjell på for lite og for mye: Når man får for lite så har man en kontraktsfestet rett til å få mere enn det man har fått - debitor har gitt deg delvis oppgjør. Når man får for mye så får man penger man ikke har krav på - men å gi noen andre penger de ikke har krav på gir deg ikke nødvendigvis rett til å få pengene tilbake. At du har en avtale som pålegger deg å betale 100 kroner til noen andre forbyr deg jo tross alt ikke å gi vedkommende mer penger enn de.t
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle kan gjøre feil - og selvsagt skal det rettes opp.

Hva om du fikk for lite.........

Det er en forskjell på for lite og for mye: Når man får for lite så har man en kontraktsfestet rett til å få mere enn det man har fått - debitor har gitt deg delvis oppgjør. Når man får for mye så får man penger man ikke har krav på - men å gi noen andre penger de ikke har krav på gir deg ikke nødvendigvis rett til å få pengene tilbake. At du har en avtale som pålegger deg å betale 100 kroner til noen andre forbyr deg jo tross alt ikke å gi vedkommende mer penger enn de.t

Ja hold på krava - så ser man hvor lenge han har den jobben.

Men de fleste firmaer med nogen lunde kontroll har nok med at for mye betalt kan korrigeres i neste lønnsutbetaling.

Dessuten skal man være pirkete - kan jeg neppe tenke meg at det står i noen kontrakter at om man får for lite utbetalt ved en feiltagelse skal dette betales ut :-)

Heldigvis er det ikke alt i dette samfunnet som fungere så firkantet som du indikerer :-)

Dessuten sier jo fyren selv "Jeg har blitt trukket i lønn denne måneden fordi jeg fikk en sum utbetalt i Februar som jeg ikke skulle ha fått. Summen var på 4.000, hvorav 3.284,50 ble betalt gjennom trekk i lønn denne måneden (100% trekk)."

Så da er han jo klar over det.

Endret av tvv
Lenke til kommentar

For all del, selvfølgelig bør man betale tilbake lønn som man har fått feilaktig utbetalt, men det er ikke gitt at man er rettslig forpliktet til det.

Og jo, når en avtale sier at man skal ha en gitt lønn, så innebærer det at man har krav på etterbetaling ved for lite utbetalt lønn. På samme måte som du fortsatt skylder mellomlegget om du betaler halve husleien eller bare deler av mobilregningen. Det trenger åpenbart ikke spesifiseres i avtalen, den sier hvormye du skylder, og det skyskylder du fram til alt er betalt.

Lenke til kommentar

For all del, selvfølgelig bør man betale tilbake lønn som man har fått feilaktig utbetalt, men det er ikke gitt at man er rettslig forpliktet til det.

Og jo, når en avtale sier at man skal ha en gitt lønn, så innebærer det at man har krav på etterbetaling ved for lite utbetalt lønn. På samme måte som du fortsatt skylder mellomlegget om du betaler halve husleien eller bare deler av mobilregningen. Det trenger åpenbart ikke spesifiseres i avtalen, den sier hvormye du skylder, og det skyskylder du fram til alt er betalt.

:) Vi er nok enige, men får bare et inntrykk av at mange her inne bare tenker på hvilke rettigheter man har og glemmer at man faktisk også har noen plikter!

Lenke til kommentar

[Disclaimer: I denne type saker har jeg kun erfaring fra å representere arbeidsgiver.]

Det meste er vel allerede er sagt i tråden, men det jeg reagerer ganske skarpt på er gjennomføringen av lønnstrekket.

For det første er dette noe som ikke skal komme som en overraskelse på lønningsdagen. Du skal selvfølgelig få beskjed i god tid, slik at du kan områ deg ettersom du får mindre utbetalt enn forventet.

All den tid lønnstrekket utgjør mer enn en hel månedslønn, så burde dette åpenbart ha vært ordnet med en nedbetalingsplan, f.eks. 15% av nettolønn per måned.

Vi må vel kunne anta at det er arbeidsgiver selv som har tabbet seg ut, og med tanke på at beløpet her må regnes som småpenger for arbeidsgiver så kan det umulig spille noen rolle om det tar litt tid før dere er i balanse. Problemet er vel kanskje nettopp at arbeidsgiver oppfatter beløpet som såpass lite at de bare trekker alt i samme måned, uten å tenke på at det prosentvis utgjør mer enn 100% av en månedslønn for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...