Gå til innhold

Hva er riktig plassering i denne rundkjøringen?

Sermoni

Anbefalte innlegg

Heisann, har tegnet opp et eksempel som jeg er litt usikker på.

Min kjørelærer sier såfremst det ikke er en vei fra venstre, så kan du plassere deg til venstre når du skal rett fram, eller til høyre. Her ville du da vanligvis plassert deg til høyre, om du skal rett fram, eller til høyre.

Men siden det ikke er noen vei fra venstre, så kan man legge seg til venstre, uten behovet for å blinke inn.

Stemmer dette?

Nytt spørsmål;

Her har jeg laget et eksempel. Her er det en vei fra venstre, men denne kan ikke jeg komme meg inn på, enveiskjørtish. Siden det er en vei fra venstre, så må jeg vel plassere meg til høyre, selv om jeg ikke har muligheten til å kjøre inn i rundkjøringen, så kjøre til venstre?

Er rød strek her riktig plassering?

jgtDjx8.png

Endret av Sermoni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, det gir faktisk mening, da har jeg fått oppklaring.

Stemmer følgende utsagn derimot;

Min kjørelærer sier såfremst det ikke er en vei fra venstre, så kan du plassere deg til venstre når du skal rett fram, eller til høyre. Her ville du da vanligvis plassert deg til høyre, om du skal rett fram, eller til høyre.

Lenke til kommentar

Stemmer følgende utsagn derimot;

Hvis det bare er ett felt så kan du i prinsippet ligge hvordan du vil (det kan du med to felt også, men da får du regler om feltskifte osv inne i rundkjøringen) - ellers bruker man vel vanligvis tommelfingerregelen om at du skal ligge til venstre hvis du skal mer enn 50% rundt rundkjøringen - ellers til høyre.

Disse "kjørereglene" er jo for å lette trafikkaviklingen, og hjelpe andre med å se hvor du skal - men dersom det ikke er skiltet påbudt kjørefelt osv så operer man i rundkjøringer med "anbefalt kjøremønster".

• Liker 1
Lenke til kommentar

I rundkjøringer som bare har ett felt ligger jeg midt i feltet, til jeg har passert siste avkjøring før jeg skal svinge.

Det samme gjorde jeg på oppkjøringen, noe sensor kommenterte, og jeg svarte at det ikke er noen vits i å trykke seg selv helt ut til kanten når det bare er en fil, det tar bare lengre tid for alle involverte. Dette var han helt enig i.

De fleste her kjører sånn i rundkjøringer også, selv om det kanskje ikke er 100% rett "etter boka"

Lenke til kommentar

Følg trafikken i rundkjøringen. Hovedregel er som du har fått opplyst av kjørelærer, men mønsteret i rundkjøringer endres gjerne i løpet av dagen. Kø til høyresving → folk ligger i venstre inn i rundkjøring, men kjører rett fram selv om det er mulig å svinge til venstre.

En smart mann sa en gang til meg at rundkjøringer fungerer best på grunn av sunn fornuft, på tross av uklart regelverk. Under oppkjøring er det nok vanskelig å argumentere med det om man etter sensors skjønn ligger feil i rundkjøringen... Du får ligge til venstre og ta en runde - da gjør du aldri feil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...