Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bytte av HK og CPU uten reinstallering

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke all verdens kompetanse på PC lenger men har bygget litt maskiner før. Og jeg har hatt en maskin som er selvbygget som har gått som en klokke i mange år. Men så bestemte fruen etter flytting at jeg måtte ha et mindre kabinett som var litt mer stilig. Så jeg satte igang og bestille inn til m-atx bygg hvor jeg oppgraderte fra en 2500k til 4690k med medfølgende HK, resten av delene ville jeg bare beholde da disse var relativt dyre når jeg kjøpte det( 16GB Corsair DDR3 1600MHz MSI GTX 680 Lightning Corsair HX850W ). Og etter litt kjapp googling fikk jeg det for meg at jeg bare kunne bytte dette uten å reinstallere Win7, men den gang ei!

Nå booter den fint inn til BIOS(UEFI?) og viser alle delene og alt ser5 ut til å funke, men når den kommer til windows skjermen begynner den med selv reparering eller jeg får BSOD. Vet ikke om noen av komponentene er ødelagt eller om det bare er dette byttet som skaper problemene? Som sagt så har jeg lite peiling på PC om dagen så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå? Bør jeg bare kjøpe en rein disk og bare installere windows reint eller kan jeg fikse dette på noe vis? Eller skal jeg bare overlate den til noen med peilig og betale for reparasjon?

Endret av dredg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du installert tredje part drivere, er det lurt å avinstallere dette før bytte av hovedkort.

UEFI boot kan gi en del problemer (Husk om du har MBR) fra før av, er det ikke så enkelt å gå over til UEFI, men ofte kan du endre det i bios. Kan jo prøve å slå av AHCI selv om det ikke er sikkert det hjelper.

Siste råd før eventuelt reinstallasjon, prøvd sikkermodus (F8) før windows rekker å lastes.

Windows 8, tilbyr ofte tilbakestilling av operativsystem, du minster i så fall alt bortsett fra personlig filer og ting som er lagret i dokumenter mappen. Men selv har jeg opplevet problemer der også, og måtte ta full reinstallasjon av alt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

(Regner med det er 4690K du mener?)

Man skal kunne bytte HK/CPU uten å re-installere, Jeg har selv gjort dette noen ganger.

Kan det tenkes at da du opprinnelig installerte Windows så var dette med SATA Config satt til IDE i BIOS, og ikke ACHI? Jeg ville iallfall forsøkt å endre SATA config i BIOS og se om det booter på noen av valgene du har.

Eventuelt kan du forsøke å boote på Win DVD og bruke Repair, fordi du har vel en orginal windows lisens på plate eller USB stick?

If all else fails ... Installert windows fra scratch (dette er vel egentlig å anbefale uansett).

Lenke til kommentar

Det er ingen selvfølge at du kan bytte HK uten å mårre reinstallere Windows. Ja, det var ganske vanlig før i tiden, men med litt flaks så slipper du å gjøre dette.

Har man flaks så klarer windows like vell å boote, til tross for at hovedkortdriverene som er installert er feil.

(kan fortsatt være litt kjipt å ha masse feil drivere liggende)

Derimot så MÅ du huske å satt Satakontrolleren til rett modus, som Kyrre. S. Nevnte. Installerte du med kontrolelren satt til IDE, så må du også sette den til det på det nye HKet. Eller AHCI, om det var det du installerte windows med sist gang.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme produsent på HK før som også hadde UEFI (ikke sikekr på om det har noe å si) og jeg passet på å sette opp AHCI forrige gang for alle diskene jeg har er SSD. Men jeg skal prøve F8 og repair fra disk om jeg finner den igjen på boden :)

Men siden jeg får BSOD hver gang, og hvis jeg eventuelt får dette med sikkerhetsmodus vil det da mest sannsynligvis være noe med komponentene? Vil bare være sikekr før jeg handler inn en SSD til og en Win 8 installasjon. (OS disken min er en førstegenerasjon Intel SSD så kjekt å få byttet ut den uansett)

Lenke til kommentar

Du kan jo forsøke å brenne eller lage en bootbar ISO med noe linux software som inneholder ymse diagnostikkverktøy for CPU, minne osv.

Er du sikker på at du har fått koblet og kablet alt skikkelig da? Kanskje noe løst, eller noe som kortslutter.

Har du resatt og oppdatert BIOS på hovedkort?

Har du forsøkt å starte uten skjermkort, øvrige drev og alt annet unødvendig og med bare 1 ram stick?

Har du noe tilkoblet USB 3?

Lenke til kommentar

Alle komponentene har jo vært fine før bytte av HK og CPU så håper jeg ikke har ødelagt noe, var jævlig kronglete å bygge i BitFinix Phenom som jeg valgte så fåglarna vet. Men ja jeg har har tastatur og mus koblet til USB 3 om det har noe å si. Men jeg tror kanskje jeg bare rusler innom Digital Impuls etter jobb og kjøper en disk og win 8 så får jeg vel bare se. Har ikke kunnskap og tålmodighet til å feilsøke så alt for mye når jeg kan prøve den løsningen kjenner jeg.

Lenke til kommentar

Beste og mest knirkefri måten er re-installasjon. Da slipper du trøbbel o.l.

Så anbefaler deg på det sterkeste å re-installere OS. Så er du sikker på at du får en god og stabil PC!!!

Da jeg gikk fra 1366 til 1150 så ble jeg nesten skuffet hvor enkelt det var. PC'n gjorde ALT selv :)

Men jeg er enig at re-install er kjekt å gjøre uansett. Bytter man HK har man en god anledning til å freshe opp softwaren litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle komponentene har jo vært fine før bytte av HK og CPU så håper jeg ikke har ødelagt noe, var jævlig kronglete å bygge i BitFinix Phenom som jeg valgte så fåglarna vet. Men ja jeg har har tastatur og mus koblet til USB 3 om det har noe å si. Men jeg tror kanskje jeg bare rusler innom Digital Impuls etter jobb og kjøper en disk og win 8 så får jeg vel bare se. Har ikke kunnskap og tålmodighet til å feilsøke så alt for mye når jeg kan prøve den løsningen kjenner jeg.

Hvis ikke du gidder å prøve noe som blir foreslått så er det jo ikke mye vits å poste her :tease:

Jeg tror ikke det hjelper mye å kjøpe en nytt drev, men gjør som du vil. Kjøp heller bare en Win lisens i første omgang (hvis du ikke finner din gamle). Begynn iallfall der.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nei var ikke ment slik at jeg ikke gidder å prøve noe, men hvis jeg kan bare kjøre en ny installering så prøver jeg det først før jeg begynner en mer omstendelig prosess. Har bestilt Win 8.1 og en SSD som jeg henter etter jobb så får jeg bare håpe det blir CS i kveld. Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Du kan jo avslutte den gamle installasjonen med det gamle hovedkortet med sysprep og generalize. (Sysprep /generalize /shutdown /oobe)

Bytte om deler .

Deretter er det bare å boote rett opp igjen med ny hardware.

Du må opprette pc-name , brukernavn og aktivere windowsen pånytt.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824938.aspx

Men du bytter fra Intel til Intel.

Da er det bare at det siste du gjøre er i device manager (enhets behandling) å avinstallere enheter (uten restart) som er lan/wifi/lyd/ekstra USB controllers osv.

Mao unikt for akkurat det gamle hovedkortet og alt unntatt intel brikkesett inkluderete enheter.

Ikke restart underveis (svar nei hver gang) og avslutt med shutdown.

Så bytter du hovedkort osv.

Grunnen til dette er at når drivere (gammelt hk) for f.eks lan phy som du har byttet til en annen krasjer det mot det nye ulike nettverkskortet og du får blue screen.

Dette skjer oftest med LAN/Audio.

Det kan og være at du får bootet på nytt system om onboard lan/wifi/lyd etc midlertidig disables i bios til det nye hovedkortet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...