Gå til innhold

Krypterig etc.

stud3315

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp fått meg en konge bærbar Asus M2400N, 1,6 Centrino osv.

Har også et Asus WL-300 trådløst aksesspunkt.

Det var ingen problemer å komme på nett, men hva gjør jeg nå? Er jeg sikret på noe vis?

Hvordan funker dette med kryptering? Kan noen gi noen tips?

Jeg har en 2Mbit linje fra NGT som jeg skal dele med en stasjonær pc!

Takker for alle tips!

"Trådløs uvisshet"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du er ikke sikret på noe vis.

Du burde sette opp aksesspunktet ditt til å kryptere med wep eller wpa avhengig av hva det støtter. Sett opp filtrering på mac adresse også.

Du burde også spørre om dette i Internett og Nettverk.

Du vil nok få flere svar der.

Lenke til kommentar

..eller Google som gir deg brukermanualen som første hit, stedet som burde være første logiske stoppested for et slikt spørsmål, men du fikk kanskje ikke med manual?

Kort fortalt trenger du å definere en WEP-key på den trådløse basestasjonen og den samme key'en i nettverksinnstillinger på den bærbare maskinen din. Denne bør være så komplisert som mulig. I tillegg bør du, som det nevnes, sette opp at kun autoriserte nettverkskort (identifisert med MAC-adressen, som er unikt for hvert enkelt nettverkskort i verden) får tilgang til det trådløse nettverket. (For å finne MAC-adressen på en Windows XP-maskin, skriv "ipconfig /all" i command prompt (Run: CMD [enter]) og se etter "Physical address").

Med både WEP (tror ikke WL-300 støtter WPA, men du kan jo sjekke) og MAC-adresse filtrering bør du være rimelig sikker. Finnes det folk der ute som på død og liv vil inn på nettverket ditt så får de det til uansett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...