skrujern123 Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Hva er forskjellen mellom denne og Ninja Sphere som er ferdig crowd funded og snart klar til å shippes. hva er forskjellen på bmw,audi,ford,renault,mercedes.. alle kjører jo fremover ;P Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 dette er vel noe entry level når det kommer til smart home, ville vel gått for xComfort eller lignende hvis du skal ta hele huset Dette egner seg spesielt bra om du ønsker å ta hele huset. Nettopp fordi du slipper å forholde deg til brytere og tempfølere som går på batteri. Når du har en 60-100 brytere/sensorer i huset som går på batteri så kan det blir temmelig irreterende i lengden. Ekstra-brytere som mangler batteri er faktisk ikke et stort problem, fordi 1) man normalt ikke har behov for å pepre veggene med dem, 2) batteriene i slike enheter varer lenge og 3) dimmeren/bryteren kan (og BØR!) også være en styrende bryter, da vil den ha fast strøm, og det er dermed ikke noe å bekymre seg over. I Z-wave format har vi bl.a. Fibaro FGD-211 og Qubino ZMNHDA2. Disse styrer selvfølgelig lyset de er koblet til, men har i tillegg en/to ekstra brytere som kan kontrollere andre dimmere/brytere. Status blir selvfølgelig sent til controller/hjerne. Og som en bonus kan man selv velge hvilket design man vil ha på bryterne. Personlig synes jeg at EnOcean (iallfall tidligere) har sett litt kjipe ut. Vi gikk for Elko Plus hjemme. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Du får brytere til enocean også som er kompatibel med standard størrelse deksel, så du kan velge utseende på ramme og brytere selv. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Du får brytere til enocean også som er kompatibel med standard størrelse deksel, så du kan velge utseende på ramme og brytere selv. Endelig en mikro-modul? Ellers ser jeg ikke at det er mulig (med mindre det er snakk om EnOcean sine egne rammer det er snakk om). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Du får brytere til enocean også som er kompatibel med standard størrelse deksel, så du kan velge utseende på ramme og brytere selv. Endelig en mikro-modul? Ellers ser jeg ikke at det er mulig (med mindre det er snakk om EnOcean sine egne rammer det er snakk om). Om jeg forstår deg rett så finnes det produkter av denne typen: http://www.peha.de/cms/front_content.php?client=1&lang=2&idcatart=1234&Page=2&ProductsPage=48&keyword=&catID=382&prodID=20574 Som passer inn i ale standar 55mm-rammer, som alle de største bruker, og riktignok følger selve bryter-kanppene med, men de er bare å bytte ut. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 og riktignok følger selve bryter-kanppene med, men de er bare å bytte ut. Det tviler jeg faktisk på. Det er sjeldent "bare" å bytte sånt ut. Lenke til kommentar
Ali I Hagen Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Hva er forskjellen mellom denne og Ninja Sphere som er ferdig crowd funded og snart klar til å shippes. hva er forskjellen på bmw,audi,ford,renault,mercedes.. alle kjører jo fremover ;P Smartass Fikk svar fra gutta boyz Future Home. Begge støtter BLE og WiFi. I tillegg så støtter Ninja Sphere støtter Zigbee mens bruker Enocean. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 og riktignok følger selve bryter-kanppene med, men de er bare å bytte ut. Det tviler jeg faktisk på. Det er sjeldent "bare" å bytte sånt ut. Nå har jeg riktignok ikke prøvd alle mulig varianter, men når jeg har har kjøpt brytere av den finere sorten som passer inn i 55mm-formfaktoren, så kjøper man selve "bryter-delen", uavhengig av finishen på knappene, og bare setter på "finish-delen" oppå. Tror jeg fortsatt har noen løse "finish-deler" liggende, så jeg kan vise deg med bilde (jeg har den enocean-bryteren liggende hjemme "for gøy") AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Nå har jeg riktignok ikke prøvd alle mulig varianter, men når jeg har har kjøpt brytere av den finere sorten som passer inn i 55mm-formfaktoren, så kjøper man selve "bryter-delen", uavhengig av finishen på knappene, og bare setter på "finish-delen" oppå. Tror jeg fortsatt har noen løse "finish-deler" liggende, så jeg kan vise deg med bilde (jeg har den enocean-bryteren liggende hjemme "for gøy") At man kan bytte fronter for et system som er laget for det, er jo grei skuring. Men kunne jeg valgt Elko Plus? Mulig at EnOcean har tenkt lenger enn andre, men andre slike jeg prøvd (t.o.m. en "generisk" som elektrikeren kom med) har hatt svært vanskelig for å bytte fronter fritt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Nå har jeg riktignok ikke prøvd alle mulig varianter, men når jeg har har kjøpt brytere av den finere sorten som passer inn i 55mm-formfaktoren, så kjøper man selve "bryter-delen", uavhengig av finishen på knappene, og bare setter på "finish-delen" oppå. Tror jeg fortsatt har noen løse "finish-deler" liggende, så jeg kan vise deg med bilde (jeg har den enocean-bryteren liggende hjemme "for gøy") At man kan bytte fronter for et system som er laget for det, er jo grei skuring. Men kunne jeg valgt Elko Plus? Mulig at EnOcean har tenkt lenger enn andre, men andre slike jeg prøvd (t.o.m. en "generisk" som elektrikeren kom med) har hatt svært vanskelig for å bytte fronter fritt. Det er jeg ganske sikker på at du kunne, uten at jeg har prøvd akkurat Elko plus (til sånn ting har jeg valgt utstyr fra Gira, men også Schneider og Jung sitt ser ut til å bruke akkurat samme system), jeg skal pelle det opp når jeg kommer hjem og ta noen bilder, nå har ikke jeg noe elko-pluss liggende hjemme, men mulig jeg har noe vanlig elko jeg kan teste med, som jeg antar er samme innfesting(?) AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 (endret) Det er jeg ganske sikker på at du kunne, uten at jeg har prøvd akkurat Elko plus (til sånn ting har jeg valgt utstyr fra Gira, men også Schneider og Jung sitt ser ut til å bruke akkurat samme system), jeg skal pelle det opp når jeg kommer hjem og ta noen bilder, nå har ikke jeg noe elko-pluss liggende hjemme, men mulig jeg har noe vanlig elko jeg kan teste med, som jeg antar er samme innfesting(?) Flott! Elko Standard eller Elko Pluss er samme innfesting, ja, men vi er visstnok litt sære her i Skandinavia... Ikke at resten av Europa er bedre, da UK, Spania og Tyskland (Gira/Schneider/Jung) selvfølgelig har sine egne "standarder". Derfor liker jeg mikro-moduler. Så unngår man hele problemstillingen! Endret 15. september 2014 av Moskus Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Dessverre viste det seg at jeg ikke har noen 55mm-brytere liggende, men jeg har lastet opp noen bilder av bryteren i en 55mm ramme og hvordan det ser ut når det er delt opp. Det bør være kompatibelt med alt i 55mm-formfaktoren feks System 55, E22, S-Color fra gira og tilsvarende fra de andre tyskerene, men fikk som sagt dessverre ikke prøvd (utenom selve rammen, som ikke overraksende fungerer fint) AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Ikke helt sikker på om det går. Skal se om jeg finner noen løse rammer hjemme å sammenligne med. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Ikke helt sikker på om det går. Skal se om jeg finner noen løse rammer hjemme å sammenligne med. Altså for å presisere, den glassrammen er fra et annet system, så den passer i alle(?), 55mm-rammer, det er bare selve bryterene jeg er usikker på om kan byttes ut. Produktet som jeg kjøpte ser sånn ut som i bilde 2 (det der jeg holder den i hånda) og er uten ramme. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Altså for å presisere, den glassrammen er fra et annet system, så den passer i alle(?), 55mm-rammer, det er bare selve bryterene jeg er usikker på om kan byttes ut. Produktet som jeg kjøpte ser sånn ut som i bilde 2 (det der jeg holder den i hånda) og er uten ramme. Ah! Det er jo bryterne som er det interessante å bytte ut, iallfall for meg. Rammen lar seg jo stort sett bytte ut. Det er ikke mulig å plukke av dekslene? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Litt usikker på hva du mener med dekslene, men det siste bildet har alle delen plukket fra hverandre så mye som man enkelt kan gjøre (dvs bare pelle det fra hverandre med fingrene. Du ser bryterene som satt på når jeg kjøpte øverst til venstre. rett under de er selve bryter-delen som er den funksjonelle delen av produktet, der jeg antar man kan sette på nye "bryterlokk", nederst er to greier som bare er for å tilpasse den til en standard 55mm-ramme, og til høyre er en Gira-ramme i 55mm-dimensjon. AtW Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Ser ikke ut som det går helt veien for disse enda? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg