Gå til innhold

[Løst] Yamaha 25hk 93-modell lader på over 16V

ZanZel

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp koblet opp motor med batteri og elstart, med instrumenter.

Ser på Voltmeteret mitt at når jeg kjører på full gass, ligger Voltmeter på 16V(+)

Jeg har kjøpt et vedlikeholdsfritt batteri fra biltema, på 45Ah. Som er den størreslen som er anbefalt. Dog siden det er 93-modell mente de sikkert bly\syre batteri.

Hvor lang tid tar det før batteriet mitt er ødelagt?, og kan jeg ettermontere en voltregulator på motoren, så den lever 14.4 V eller mindre i steden.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

16 V er litt mye, spessielt på sommerstid. Har selv sett blybatteri boble med stor utvikling av knallgass med 16V. Ville vært mer bekymret for eksplosjon enn selve batteriet.

Ved å seriekoble dioder vil spenning gå ned 1,2V pr diode. Så 2 dioder med passe kapasitet vi gjøre susen.

Men diodene vi hindre strøm å gå tilbake ved start. Derfor må du koble til et relé som bypasser dioder aktivert av startknapp.

Vil tro at motor pøser ut 16V pga deffekt regulator i motor.

Noen motorer har ikke regulator.

Det kan hende at du kan dempe spenning med å belaste med en ballast eller lanterner osv. Er ikke sikkert det er så mye som skal til

Lenke til kommentar

Det er ikke noen regulator på motoren, det var ikke visst ikke vanlig på så gamle motorer, har jeg lest meg til.

Så også etter at jeg hadde skrevet den første posten at den pleier å ligge på over 20V når jeg kjører med den.

Det er en likeretter der, men altså ingen regulator.

Har funnet denne delen på yamaha parts, 6J8-81960-00 tenkte jeg kunne prøve å ettermontere den.

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

For de som lurte på hvordan det gikk her.

Jeg kjøpte en delen jeg nevnte fra boats.net, det er da en likeretter + regulator. Da skrudde jeg ut den gamle likeretteren, og installerte denne.

Nå ligger ikke voltmeteret over 14V når jeg kjører. Så nå er alt i orden for årets båtsesong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...