scirocco Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Dersom en skroller seg ned til forumstatistikk og klikker på "Siste klikk" får en opp et ganske interessant bilde. Her finner du nemlig full oversikt over hva alle brukere har foretatt seg den siste halvtimen. Hvem som har lest hvilke sider, hvem som har sendt PMs til hvem, hvem som har lagt inn innlegg, forandret i profilen sin osv. Så vidt jeg vet var det ingen klausul jeg måtte krysse av for å godkjenne at denne informasjonen fra meg som bruker blir lagt ut på nett. Og det er en ganske detaljert oversikt. Hva gjør den oversikten her egentlig? Må en ikke ha godkjenning fra datatilsynet før en begynner å logge brukerne på denne måten? For de som ikke helt vet hva jeg mener har jeg lagt ut en skjermdump. Lenke til kommentar
PT Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Slikt er da bare morsomt... Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 ...men temmelig skummelt! Lenke til kommentar
EC Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Hva er problemet egentlig? Vi logger ikke noen personlige detaljer som kan vises for hvem som helst. Og den infoen kan overhodet ikke brukes til noe som helst, annet enn å se hva folk gjør - og det er faktisk veldig vanskelig å skjule det i et offentlig tilgjengelig forum... Dersom dere har noe å skjule, er ikke akkurat internett rette plassen å være... Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Det er alltid noen som skal klage på noe. La nå den være. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Har ikke tenkt på den jeg, men det var litt tøft da.. La nå statistikken være i fred. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Ingen kan se hvem du sender PM til eller slike ting. Men det er mulig å se hvilke sider du er på. Hvis du synes det er ubehagelig, så kan du være anonym: - Logg ut - Gå til innloggingssiden, - Skriv inn brukernavn og passord - Hak av "Ikke vis meg i listen over aktive brukere" Vips, så er det ingen som kan se at du er logget på. Jeg synes ofte det er veldig praktisk å se hvor de andre er. F.eks hvis jeg sender en PM, kan jeg se at mottakeren har fått den, og holder på å svare. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Det er alltid noen som skal klage på noe. La nå den være. Enig, ser heller ikke hva som er problemet med den funksjonen. Er jo ikke noe personlige opplysniger der. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Kan jo være enkelte har lyst å skjule at de sitter i babe-threaden 24/7! Men jeg tror poenget var at scirocco ikke visste at det gikk an å være anonym. Jeg lurer på om ikke jeg var anonym i det forrige forumet... Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Må en ikke ha godkjenning fra datatilsynet før en begynner å logge brukerne på denne måten? Tatt utifrå mi eiga øving i IT-grunnkurs, kontroller dette opp mot Personopplysningsloven om du har lyst. Kva opplysningar om ein person reknast i følge Personopplysningsloven som sensitive? Religion, seksuelle forhold, raserelatert eller etnisk informasjon, filosofisk eller politisk oppfatning, helseforhold, medlemskap i fagforeiningar, rulleblad. Ingen av opplysningane det er snakk om, er begrensa av den ovennemnte loven. No skal det seiast at eg er ikkje spesielt lovkyndig, og kan vere at eg har bomma på kva lov det er som evt. skulle gjeldt her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå