aQlol Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Hallo, fått meg en suzuki swift (førstegangsbil) og har generelt ikke så mye peil på bil. Men uansett, når jeg fyller tanken full, så går den mye raskere ned til halvveis, enn halvveis til tomt, har det nødvendigvis noe å si? bruker jeg mer bensin om jeg har full tank? eller er det bare måleren som viser feil? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Det er nok bare måleren som viser feil. Men den bruker selvsagt litt ekstra på å frakte resten rundt (pga at bilen blir tyngre med mer bensin i). Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Måleren er vel ikke helt linjær. Det er ganske vanlig at den viser nesten full tank lenge etter at du fyllte drivstoff, og så faller nåla mye raskere når nivået synker. Men dette varierer. Skalaen på en drivstoffmåler er ikke angitt i noen bestemt enhet, og forteller ikke nøyaktig antall liter uansett. Måleren er kun et hjelpemiddel som gjør at du slipper dumme overraskelser. Tom tank på fjellet en vinternatt kan være livstruende. Motoren bruker samme mengde drivstoff uansett. Men en full tank veier selvsagt litt mer, så du vil bruke bittelitt mer drivstoff ved å frakte rundt på det. Dette er en bagatell. På den årstiden vi nå går inn i kan kondens bli et problem. Pass derfor på å holde drivstofftanken full. Da blir det mindre plass til luft som kan avgi kondens. Endret 11. september 2014 av Mannen med ljåen 3 Lenke til kommentar
dovifte Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Den bruker litt mer siden bilen veier litt mer med full tank, men du må fylle tanken oftere og det medfører at du må kjøre til en bensinstasjon oftere. Du bruker sannsynligvis mer bensin på dette framfor å kjøre med full tank. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Bare hold tanken mest mulig full den kalde årstiden. Ikke vent til tanken er tom. Fyll den opp når den er halvtom. En tank som inneholder lite drivstoff har plass til mye luft. Luft og temperatursvingninger fører til kondens. Kondens fører til startvansker eller motorstopp. Når du er på en bensinstasjon, og har nok penger, er det ingen grunn til å ikke fylle helt fullt. Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg ikke har kjøpt full tank. Om du vil spare penger kan du være oppmerksom på bensinprisene. De er oftest lett synlig fra veien. Mulig det finnes en app også. Det er spesielle tider i uka det er generellt billigere å fylle. Endret 11. september 2014 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Fyll full tank når det er billigst (min erfaring: søndag, mandags morgen). Fyll ev på litt imellom hvis behov, men minst mulig, for så å fylle den maks igjen søn/man morgen 3 Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Fyller bare nesten fullt. Liker ikke å ha bensin helt opp i røret. Vanligvis så kan det føles som om det tar mye lengre tid fra full tank til halv tank enn fra halv tank til tom tank. Dette er pga. drivstoff som ligger i røret, forutsatt at du fylte med pumpa til den stoppa av seg selv. Fyll helst full tank hele tiden, så slipper du å fylle så ofte. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Fyll full tank når det er billigst (min erfaring: søndag, mandags morgen). Fyll ev på litt imellom hvis behov, men minst mulig, for så å fylle den maks igjen søn/man morgen Det samme gjør jeg. Min bil bruker diesel. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Full tank gir økt vekt og økt forbruk. La oss si at man kjører med 30 kg ekstra drivstoff gjennom hele året pga man velger å holde tanknivået oppe. Noen som vi driste seg på et grovt anslag på hva dette betyr I økt forbruk? Er det så lite at det ikke er målbart? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 På en bil som allerede uansett veier 1400-1700 kg, så vil det nok ikke ha så mye å si. Fyll opp når det er billig. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Tja, 30kg på en gjennomsnitlig bil på kanskje 1500kg gir 2%. Et grovt anslag vil nok bare gå ut fra at vekt og forbruk skalerer linært. Bruker du 1500kr måneden (18000 året) så tilsvarer det 360kr. Nå er det dog slik at luftmotstanden er lik uavhengig av bensinmengde etc... så det vil nok ikke skalere linært i praksis, og vil kunne bety enda mindre enn det jeg fremstiller. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Noe må det ihvertfall bety siden de idiotiske bilprodusentene har valgt å hive ut reservedekket fra biler til fordel for reperasjonssett. Dette gjør de for å få ned forbruket, til tross for at det kun er snakk om noen få kilo. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) Alle monner drar så klart. De gjør nok ganske så mange ting for å få ned vekta, og det er mer enn bare drivstoff-forbruket som endrer seg med lavere vekt.Når du f.eks fjerner reservedekket, så får du også mer lagringsplass, og bilen kan kaskje også bli litt mindre/mer aerodynamisk da du har litt mindre å forholde deg til. Samt at de kanskje også sparer penger på gi med dette? (kanskje viktigste grunnen?) Hverken av disse fordelene får du med mindre bensin, da bensintanken ikke blir noe mindre. Men at de gir deg mindre bensintank, DET kan jo fort hende. Men også kjøreegenskapene, akselerasjonen, stoppelengden og hastigheten blir alle bedre med lavere vekt. Om ikke særlig mye, så bittelitt. 30 KG tilsvarer jo bare en unge i baksetet. Få vil merke forskjell på dette. Men hadde du hatt 15 unger i baksetet, SÅ hadde du nok merket det, for alle monner drar som sagt. Endret 12. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Det er trolig mer penger å spare på å tanke riktig dag enn det er å spare på å kjøre med lite drivstoff i tanken. Å tanke på riktig dag kan jo fort spare deg for et par kroner literen kontra å fylle på helt feil dag.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) Prisen på bensin kan fort tilsvare 5-10 %. (1 krone differanse er ca 7 %) Ved å velge riktig sted og tid. Det er utvilsomt mer enn 2 % vektreduksjon, og er direkte sparte penger. Ikke at det nødvendigvis er en motsetning, da det er mulig å kombinere begge ting om du ikke bruker bilen så mye, og du kan klare deg på halv tank fra søndag til neste søndag. (for eksempel) Endret 12. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Var vel noen her på forumet som prøvde å gjøre et anslag på dette, med en tank på 45 liter og fylle alltid fra 5 til 25 kontra 25 til 45. Med konstant hastighet blir luftmotstanden den desidert største faktoren for forbruk og forskjellen pga vekt blir minimal. Det blir først litt forskjell når man akselererer. Det var prat om ikke mange hundrelapper i løpet av bilens levetid tror jeg. Som nevnt over er det nok best å fylle helt opp når prisen er lav og heller passe på andre ting. Eksempelvis ha riktig lufttrykk i dekkene og hive ut all skrot som ligger i bilen, samt kjøre økonomisk. En Swift bruker nok uansett ikke all verden. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Tror ikke at det har noe å si. Å ha full tank gjør bilen litt tyngre, men jeg vil ikke si at det har noen påfallende innvirkning på drivstoff forbruket ditt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Kjører man i bytrafikk med køkjøring og stopp/aksellerasjon gjennom hele dagen så kan sikkert de ekstra kiloene bety noe for lommeboka. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Best case er ca. 2% som nevnt tidligere. Men selv med mye start/stopp så vil nok luftmotstand fortsatt få dette til å synke ned til 1% eller mindre. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Kanskje man også skal slanke seg litt, pluss å sette igjen -kjerring -unger -bikkje hjemme , være kjip på å ta med passasjerer.... 30 kilo vekt +/- i en bil er "ingenting" å tenke på i det lange løp for oss "vanlige" mennesker.Som noen er inne på er variasjonene i drivstoffprisen alene en større faktor enn dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå