Fowler99 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Hei! Jeg har fått en vanvittig fin mulighet, Naboen til mine foreldre der jeg vokste opp har tatt kontakt med meg og spurt om jeg vil kjøpe huset hans når den tid kommer og han ikke lenger kan bo der og ta vare på huset, Altså enten når han flytter på eldrehjem eller avgår med døden. Er usikker på eksakt takst men kan gå ut ifra at huset har en takst på ca. 4.400.000, jeg har fått tilbud om og kjøpe huset for 3.000.000 etter dagens boligpris indeks, Selger har ingen barn, og er eneier på huset/tomten, han er onkel for 9 stykker som vil arve akt det andre, Vi har vært hos advokat og laget ett utkast til en kontrakt/arvepakt. Boligen vil bli tinglyst med forkjøpsrett, Advokaten har opplyst i kontrakten at det vil bli ett gavesalg mitt spørsmål er da, vil det ikke bli veldig mye skatt på ett gavesalg? åssen andre alternativer har vi? og vil det være mulig at jeg og min samboer få en kjempesmell på skatt siden vi får kjøpt boligen for såpass mye under takst Takk for svar! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Så lenge gaven ikke har tilknytning til et arbeids- eller næringsforhold er det ingen skatt på gaver lengre. Tidligere var det arveavgift dersom du samtidig var tilgodesett i testamentet (grovt sett). 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Så utkastet går ut på at når boligen blir lagt ut for salg så har du forkjøpsrett til å ta over boligen for 3 mill? Kva med eventuell verdi- auke/forringelse fram til salgstidspunktet? Eit anna alternativ vil være at du kjøper huset i dag der selger får bruksrett fram til eit bestemt tidspunkt (pass på å definere godt når bruksretten faller bort, å berre sette selgers død vil være ei dårlig løysning dersom selger blir buande på pleieheim i fleire tiår). Kanskje det er mulig å oppnå ein anna pris ved ei slik løysning. Ulempen for deg er at du må ha kapitalen no, og at det kan ta lang tid før du får ta over huset. Men fordelen for huseigaren er at han får fri kapital som han kan bruke til det han vil, dette vil nok kunne være verdt såpass mykje for selgaren at han er villig til å gå ytterligare ned i pris. (Dette er forøvrig ei løysning som blir meir og meir vanlig, at eldre personer frigjer kapital som kan brukast til reiser eller private hjelpepleiertjenester i den siste tida dei har igjen i staden for å etterlate seg så mykje arv). 1 Lenke til kommentar
Fowler99 Skrevet 12. september 2014 Forfatter Del Skrevet 12. september 2014 Saken er at han ikke er ute etter penger nå. Han er mer ute etter at noen tar over huset slik at han vet det blir tatt godt vare på etter hans tid, Det er en ganske stor tomt og jeg vet det betyr mye for han at halve tomten ikke blir solgt. vi har presisert i kontrakten at jeg kan kjøpe huset om han flytter inn på ett aldershjem eller avgår med døden. Advokaten mente det ville vært bedre og pressisere i kontrakten at jeg fikk muligheten til og kjøpe huset etter en x periode selger ikke ble boende hjemme. Vi valgte selv og ha at jeg får rettighet til og kjøpe om selger flytter til aldershjem eller avgår med døden. Er jo godt mulig han blir boende i 10 år til, og det er ikke noe problem for min del, jeg skal personlig hjelpe han med diverse ting slik at han kan bli boende så lenge som mulig, Han ville si ifra til meg tidlig slik at jeg kan være foreberedt og spare litt penger. Vi ble litt engstelige når vi fikk utkastet fra advokat pga det ble presisert som ett gavesalg, vi trodde da jeg eller arvinger ville få en rimelig skattesmell, men kan jo se ut som om det ikke blir noe problem. Tusen takk for svar fra dere begge! veldig takknemlig for tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå