Gå til innhold

Hvordan bli gitarist?

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt mye gitar i mange år. Begynte med en gitar jeg fikk i fjerde klasse (tror jeg) til jul, men i løpet av ungdomskolen og videregående ble det gradvis mindre gitarspilling på meg. Fikk gitaren i 2004 (tror jeg) og i løpet av få måneder ble mange akkorder lært utenat og de bruker jeg fortsatt. Fullførte videregående skole i 2013, men tidlig midt på denne sommeren kjøpte jeg en ny gitar med innebygd mikrofon. Den forrige jeg hadde var ganske sliten og sur i tonene, den første jeg fikk på barneskolen til jul.

Begynte å spille igjen med en del øving i ei uke før jeg prøvde meg på Jam i Haugesund, en mandag kveld. Det har jeg gjort noen få ganger, men det blir alltid diskusjoner om hva vi skal spille. Det tar fort minutter, på en mandag kveld og jeg må på jobb neste morgen og da har jeg jo ikke spesielt mye tid på meg før jeg bør gå hjem, siden jam begynner klokken 21. Alt dette skjedde i 2014, en god start mener jeg at det er.

Å øve litt innimellom på gitarspilling hjemme og jamme vil jeg ikke tro er nok for å bli gitarist, eller det blir ikke så mye ut av det. Kunne tenkt meg å fått flere muligheter til å spille gitar, gjerne sammen med andre. I sommer sendte jeg meldinger til musikere i Haugesund (byen jeg bor i) som jeg fant enkeltpersonforetakene til i nummeropplysningene og svarene var jo bare avslag, i form av at de hadde fullt med prosjekter eller lignende. I ei Facebook-gruppe følger jeg med på musikere som søker musikere, men alle jeg har sett der til nå har bodd i helt andre byer enn meg og avstandene blir da for lange.

Tidlig denne sommeren hang jeg en plakat i en bruktbutikk som selger plater for å søke etter å starte band. Ingen har tatt kontakt. På Facebook har jeg etterlyst flere ganger, men ingen i mitt område har tatt kontakt.

Kommer til å satse på jamming og øving, men det holder ikke. Føler jeg har prøvd alle muligheter for å finne noen å spille med. Å bli gitarist hadde vært midt i blinken for meg. Har ingen musikalske venner eller venner som er så interessert i musikk.

Håper på innspill til hvordan jeg kan komme bedre i gang. Elsker å spille gitar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...