Inz4ne Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Noen som har et lurt triks for å bli kvitt riper på frontvindu etter vindusvisker? Vanlig glasspolish er ikke effektivt. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Stikk innom et glassverksted og spør.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Bilglassverkstedene er eksperter. De kan ofte reparere glasskader. Da er det lurt å være tidlig ute, FØR et steinsprut utvikler seg til en sprekk som svekker frontruta. Jeg vet ikke om de kan fikse riper, men du kan spørre. Endret 11. september 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Går an å polere frontruta, du trenger bare riktig utstyr og prosedyre. Ligger masse guider på nettet med detaljerte steg om du søker... Enkleste er å kjøpe ny rute. Noen ganger kan det hende det holder å bare rengjøre ruta skikkelig. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Å polere glass for å fjerne tydlige riper er temmelig umulig. Glass er HARDT. Bruker du roterende maskin med dertil egnet pute utvikles det MYE varme, og glasset kan/vil eksplodere. Er du heldig får du kanskje dempet de aller minste ripene. Bilglassverkstedet vil heller ikke slipe ruten, da dette kan endre synsvinkel ut ruta. 2 Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Er man helt gæren så fikser man ikke steinsprutene sine (man skal IKKE kakke en sprekk på ruta eller fremprovoserer skade slik at man kan bytte ruta på forsikring og komme unna med å bare betale egenandel )) og bytter ruta på forsikring. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Bare glem det. Krever uhorvelig lang tid og det er stor sjangs for å sprekke ruta grunnet varme. Skaff deg heller en skikkelig forsikring og en steinsprut, så får du nytt vindu "gratis". Deretter sørger du for å ikke ha slitte viskere og skitne vinduer, så vender ikke problemet tilbake. Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Og med ny frontrute legger du selv på bra beskyttelse, og da har du full kontroll over vedlikeholdet. Selv så bruker jeg aldri vindusviskere, vannet bare preller av... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Og med ny frontrute legger du selv på bra beskyttelse, og da har du full kontroll over vedlikeholdet. Selv så bruker jeg aldri vindusviskere, vannet bare preller av... Hvilken beskyttelse bruker du? "Alle" mener jo at sin er best... Lenke til kommentar
sungun Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 (endret) Nanolex Ultra er best av de 4-5 jeg har testet (Gtechniq, Nanolex, Nanolotus, Rainx + noe biltemajallagreier). 18-24 måneders holdbarhet og ikke behov for viskere over 50-60 kmt. Ingen skjolder eller "viskerhopping" som noen av de andre sliter med heller Endret 17. september 2014 av sungun Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Er ikke fult så lett å jukse forsikringa da bilen har vært uten skilter en 3 års tid, ikke at det hadde vært aktuelt uansett. Har antagelig funnet en delebil som jeg kan få plukke rute fra så jeg tror jeg bare skal ta å bytte den selv, er det vanskelig tror dere?Og btw frontruta var slik når jeg kjøpte bilen, jeg bytter da viskere og holder ruta rein på mine biler. Hadde bare et håp om å finne en billig og enkel måte å fikse det på. Men blir mest sannsynlig rutebytte i garasjen her. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 (endret) "Steinsprut" kan man få etter ett minutt på veien. Selv om bilen har vært avskiltet i 47 år frem til det minuttet. EDIT: Ruteforsegling som er enkel og drøy i bruk er RainX. Kort varighet (rundt 1mnd), men tar i gjengjeld 2 minutter å legge. En mer holdbar en som koster bittelitt mer er Gtechniq G5 med 3-6mnd holdbarhet i norske forhold. Tar 5-10 minutter å legge. Nanolex Ultra er mer krevende å legge, men kan holde i et år eller mer hvis lagt riktig. Forvent å bruke halvtime til en time hvis du går gjennom hele prosessen som nanolex anbefaler På siderutene holder derimot de fleste forseglnger lenge. Passaten er på 2 året med G5, og vannet preller av som om det var nylagt enda. Endret 18. september 2014 av Klykken- Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Jeg har kun brukt RainX og Biltema sin variant. Er absolutt enig i oppsummeringen om dem, kjapp og enkel å legge, men varer ikke lenge. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 Joda steinsprut kan komme etter et minutt på veien, men vanskelig å få skilter og slikt om ruta er for dårlig til å komme gjenom eukontroll først, eller? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Er ikke fult så lett å jukse forsikringa da bilen har vært uten skilter en 3 års tid, ikke at det hadde vært aktuelt uansett. Har antagelig funnet en delebil som jeg kan få plukke rute fra så jeg tror jeg bare skal ta å bytte den selv, er det vanskelig tror dere? Og btw frontruta var slik når jeg kjøpte bilen, jeg bytter da viskere og holder ruta rein på mine biler. Hadde bare et håp om å finne en billig og enkel måte å fikse det på. Men blir mest sannsynlig rutebytte i garasjen her. Å demontere en limt rute uten at den sprekker.. Lykke til med det Står ingenting åssen bil dette er, men jeg regner med at det er limt. Gjør ferdig bilen. Få på skilter og ta det på forsikringen. Steinsprut skade på E18 ellernoe sånt er det man typisk skriver på skademeldigen. Jeg knuste en rute i fylla engang. 2005ish Golf 4. Ringte bilruta og forklarte dem akkurat hva jeg hadde gjort på mandagen. Fikk ruta for 850,-. Ferdig bytta En rute kan koste alt ifra 500-15000. Sjekk pris på ny rute først som sist. Jeg mener det er den eneste løsningen. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Å lage steinsprutskade med overlegg for så ta det på forsikring er svindel. 2 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Har idag vellyket demontert frontrute fra en annen bil, ja det er limt rute og nei, det var ikke noe problem, bare å ha riktig verktøy Er forresten en 405MI16x4 Endret 24. september 2014 av Inz4ne Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2014 Oppfølging, har vellykket montert den brukte ruta og levert bilen, PKK skulle tas på mandag om det var tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå