Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerne riper frontvindu

Inz4ne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å polere glass for å fjerne tydlige riper er temmelig umulig. Glass er HARDT. Bruker du roterende maskin med dertil egnet pute utvikles det MYE varme, og glasset kan/vil eksplodere. Er du heldig får du kanskje dempet de aller minste ripene.

Bilglassverkstedet vil heller ikke slipe ruten, da dette kan endre synsvinkel ut ruta.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare glem det. Krever uhorvelig lang tid og det er stor sjangs for å sprekke ruta grunnet varme.

Skaff deg heller en skikkelig forsikring og en steinsprut, så får du nytt vindu "gratis".

Deretter sørger du for å ikke ha slitte viskere og skitne vinduer, så vender ikke problemet tilbake.

Lenke til kommentar

Nanolex Ultra er best av de 4-5 jeg har testet (Gtechniq, Nanolex, Nanolotus, Rainx + noe biltemajallagreier).

18-24 måneders holdbarhet og ikke behov for viskere over 50-60 kmt. Ingen skjolder eller "viskerhopping" som noen av de andre sliter med heller :)

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Er ikke fult så lett å jukse forsikringa da bilen har vært uten skilter en 3 års tid, ikke at det hadde vært aktuelt uansett. Har antagelig funnet en delebil som jeg kan få plukke rute fra så jeg tror jeg bare skal ta å bytte den selv, er det vanskelig tror dere?
Og btw frontruta var slik når jeg kjøpte bilen, jeg bytter da viskere og holder ruta rein på mine biler. Hadde bare et håp om å finne en billig og enkel måte å fikse det på. Men blir mest sannsynlig rutebytte i garasjen her.

Lenke til kommentar

"Steinsprut" kan man få etter ett minutt på veien. Selv om bilen har vært avskiltet i 47 år frem til det minuttet. :)

EDIT:

Ruteforsegling som er enkel og drøy i bruk er RainX. Kort varighet (rundt 1mnd), men tar i gjengjeld 2 minutter å legge. En mer holdbar en som koster bittelitt mer er Gtechniq G5 med 3-6mnd holdbarhet i norske forhold. Tar 5-10 minutter å legge.

Nanolex Ultra er mer krevende å legge, men kan holde i et år eller mer hvis lagt riktig. Forvent å bruke halvtime til en time hvis du går gjennom hele prosessen som nanolex anbefaler

På siderutene holder derimot de fleste forseglnger lenge. Passaten er på 2 året med G5, og vannet preller av som om det var nylagt enda. :)

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Er ikke fult så lett å jukse forsikringa da bilen har vært uten skilter en 3 års tid, ikke at det hadde vært aktuelt uansett. Har antagelig funnet en delebil som jeg kan få plukke rute fra så jeg tror jeg bare skal ta å bytte den selv, er det vanskelig tror dere?

Og btw frontruta var slik når jeg kjøpte bilen, jeg bytter da viskere og holder ruta rein på mine biler. Hadde bare et håp om å finne en billig og enkel måte å fikse det på. Men blir mest sannsynlig rutebytte i garasjen her.

Å demontere en limt rute uten at den sprekker.. Lykke til med det :p Står ingenting åssen bil dette er, men jeg regner med at det er limt.

Gjør ferdig bilen. Få på skilter og ta det på forsikringen. Steinsprut skade på E18 ellernoe sånt er det man typisk skriver på skademeldigen.

Jeg knuste en rute i fylla engang. 2005ish Golf 4. Ringte bilruta og forklarte dem akkurat hva jeg hadde gjort på mandagen. Fikk ruta for 850,-. Ferdig bytta :p En rute kan koste alt ifra 500-15000. Sjekk pris på ny rute først som sist. Jeg mener det er den eneste løsningen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...