AnonymDiskusjon Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Kort fortalt; Har man lov til å ta førerkortet mens man mottar dagpenger? Jeg ble innkalt til informasjonsmøte hos Nav, akkurat den datoen har jeg mulighet for oppkjøring. Bestilte dette for 3mnd siden, før jeg ble dagpengemottaker og har ikke hatt noen kjøretimer ila disse 3mnd siden jeg ikke har kunnet reglene rundt dette. Noen som kan svare meg? Anonymous poster hash: 7f47e...33f Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Selvfølgelig. Å få seg førerkort er i tillegg en ting som kan gjøre det enklere å få seg jobb. Ring til NAV og snakk med dem. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Det følger av folketrygdloven § 4-6 at den som er under opplæring som hovedregel ikke kan motta dagpenger uten dispensasjon fra NAV. Anskaffelse av førerkort er opplæring. Du bør derfor konferere med veilederen din hos NAV. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Det følger av folketrygdloven § 4-6 at den som er under opplæring som hovedregel ikke kan motta dagpenger uten dispensasjon fra NAV. Anskaffelse av førerkort er opplæring. Også kurs i rosemaling eller bridge er opplæring og krever disp fra NAV? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Teoretisk sett, ja. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Mange får jo kurs av nav mens dem får dagpenger av nav, enten det er truckførerkurs eller jobbklubb. Så tydeligvis er det mulig å delta i opplæring under dagpenger. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Sukk... Det følger av folketrygdloven § 4-6 at den som er under opplæring som hovedregel ikke kan motta dagpenger uten dispensasjon fra NAV. Anskaffelse av førerkort er opplæring. Du bør derfor konferere med veilederen din hos NAV. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 Sukk... Det følger av folketrygdloven § 4-6 at den som er under opplæring som hovedregel ikke kan motta dagpenger uten dispensasjon fra NAV. Anskaffelse av førerkort er opplæring. Du bør derfor konferere med veilederen din hos NAV. Dette blir vel et tolkningsspørsmål, opplæring i denne sammenhengen betyr vel heller opplæringsperioder i ny jobb, som i "full lønn under opplæring". Kjøretimer er jo noe man vanligvis gjør på fritiden, utenfor både arbeidstid og skoletid. Du kan vel ikke for allvor mene at NAV også skal bestemme hva du gjør på fritiden din? Og skulle det være noe er det jo bare å avlyse kjøretimen. Uansett, skal ringe de i morgen og får jeg beskjed om at jeg ikke kan ta en oppkjøring jeg har ventet 3mnd på og som vil gjøre det mye lettere for meg å få en jobb, og som vil gjøre hverdagen lettere for meg som alenemor, blir det månelyst;) Tenk at NAV bruker ressursene sine på å overvåke alle landets kjøreskoler! Anonymous poster hash: 7f47e...33f 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Det følger av folketrygdloven § 4-6 at den som er under opplæring som hovedregel ikke kan motta dagpenger uten dispensasjon fra NAV. Anskaffelse av førerkort er opplæring. Du bør derfor konferere med veilederen din hos NAV. Må man søke NAV om godkjenning for å kunne havne inn under noen av unntaksbestemmelsene i forskriften til loven? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Dette blir vel et tolkningsspørsmål, opplæring i denne sammenhengen betyr vel heller opplæringsperioder i ny jobb, som i "full lønn under opplæring". Kjøretimer er jo noe man vanligvis gjør på fritiden, utenfor både arbeidstid og skoletid. Du kan vel ikke for allvor mene at NAV også skal bestemme hva du gjør på fritiden din? Og skulle det være noe er det jo bare å avlyse kjøretimen. Uansett, skal ringe de i morgen og får jeg beskjed om at jeg ikke kan ta en oppkjøring jeg har ventet 3mnd på og som vil gjøre det mye lettere for meg å få en jobb, og som vil gjøre hverdagen lettere for meg som alenemor, blir det månelyst;) Tenk at NAV bruker ressursene sine på å overvåke alle landets kjøreskoler! Du er arbeidssøker, du har teknisk sett ingen "fritid" som du kan reservere og si at "fra det klokkeslettet til det klokkeslettet nekter jeg å måtte oppfylle vilkårene for stønaden jeg mottar". Departementet har for øvrig definert "opplæring" som "enhver aktivitet for å tilegne seg kunnskaper eller ferdigheter som ledd i en utdanning eller opplæring", se dagpengeforskriften § 4-3, noe som omfatter oppkjøring. Må man søke NAV om godkjenning for å kunne havne inn under noen av unntaksbestemmelsene i forskriften til loven? Dagpengeforskriften § 4-3 (3): Medlem som ønsker å kombinere dagpenger under arbeidsløshet med utdanning eller opplæring, må fremme en søknad om dette til Arbeids- og velferdsetaten. (Første ledd gjør et unntak fra dette - den som er pålagt å delta på tiltak i NAVs regi trenger ikke søke om å beholde dagpengene under tiltaksgjennomføring, vedkommende må bare velge å motta dagpenger fremfor å motta tiltakspenger.) 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Departementet har for øvrig definert "opplæring" som "enhver aktivitet for å tilegne seg kunnskaper eller ferdigheter som ledd i en utdanning eller opplæring", se dagpengeforskriften § 4-3, noe som omfatter oppkjøring. Her tror jeg du tar feil. Det står ..."kunnskaper eller ferdigheter som ledd i en utdanning eller opplæring". Hverken rosemaling- eller bridgekurs er ledd i en utdanning eller opplæring, det er kurs for å perfeksjonere seg i fritidsaktiviteteter. Oftest vil førerkort også tas for å brukes i fritida. Dersom det er snakk om å kvalifisere seg til å bli bussjåfør, blir saken en annen. Men er du tannlegesekretær, trengs ikke førerkort i jobben, og kjøreopplæring kan tas uten å søke NAV. Vil jeg tro. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Jo, både rosemaling og bridge er ferdigheter, og dersom du deltar på kurs så får du opplæring i disse ferdighetene. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Her tror jeg du tar feil. Det står ..."kunnskaper eller ferdigheter som ledd i en utdanning eller opplæring". Hverken rosemaling- eller bridgekurs er ledd i en utdanning eller opplæring, det er kurs for å perfeksjonere seg i fritidsaktiviteteter. Oftest vil førerkort også tas for å brukes i fritida. Dersom det er snakk om å kvalifisere seg til å bli bussjåfør, blir saken en annen. Men er du tannlegesekretær, trengs ikke førerkort i jobben, og kjøreopplæring kan tas uten å søke NAV. Vil jeg tro. Jeg er enig i at kunnskapene eller ferdighetene må innhentes "som ledd i en utdanning eller opplæring", men uenig i at det avgrenser mot "kurs"; det avgrenser mot kunnskapsinnhenting som ikke skjer i form av et arrangert opplegg. Kurs er nettopp et slikt arrangement som tar sikte på kunnskapsinnhenting, og det står ingen steder i forskriften at fritidsaktivitetsrelaterte kurs ikke omfattes. Se ellers NAVs rundskriv til § 4-6 pkt. 1.2: Det kan være vanskelig å fastslå hvem som er under utdanning eller opplæring. Hvem som helst kan f.eks. følge åpne forelesninger uten at det er ledd i en utdanning. Hvem som helst kan også lese fagbøker i sin fritid. Dersom det foreligger tvil om en arbeidssøker anses for å være under utdanning, kan NAV med hjemmel i arbeidsmarkedsloven § 19, innhente opplysninger fra det enkelte lærested. Poenget med regelen er at dagpenger skal finansiere arbeidssøking, ikke opplæring. Det er surt å måtte sette livet på vent mens man er arbeidsledig (og egentlig har behov for noe å aktivisere hjernen med ut over å sende jobbsøknader), men det er de vilkårene samfunnet har stilt for å finansiere arbeidssøkingen. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Rosemaling- og bridgekurs foregår jo alltid på kveldstid. At denslags skal være forbudt av NAV, mens kino- og restaurantbesøk er lov, er bare så bort i natta at jeg nekter å tro det.Skal se om jeg treffer den lokale NAV-sjefen en av dagene, og da skal jeg jammen spørre henne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå