Gå til innhold

Hva er denne "gummigreia"?


Anbefalte innlegg

Jeg har en monitor der bakgrunnsbelysningen slutter å fungere etter å ha vist bildet i ett sekund, så jeg åpnet den opp for å se om jeg kunne finne ut noe.

Dette er strømforsyningskretskortet til en monitor, og det jeg lurer på er hva dette er? Det ser ut som stivnet kjølepasta, men konsistensen minner om gummi.

 

Jeg tviler for øvrig på at det har noe å gjøre med feilen på skjermen, og kondensatorene de ser ok ut. Jeg mistenker at jeg har samme feil som denne (maken skjerm):

http://www.youtube.com/watch?v=djn3tFunhCQ

post-107167-0-07005600-1410440422_thumb.jpg

post-107167-0-40972700-1410440432_thumb.jpg

post-107167-0-90852800-1410440447_thumb.jpg

post-107167-0-60071700-1410440467_thumb.jpg

post-107167-0-40886800-1410440479_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samt at det kan forhindre coil-whine. :)

 

Først og fremst ville jeg sjekket at det faktisk er bilde på panelet, og om det bare er bakgrunnsbelysningen som er fucket. (prøv å se nøye om det er et bilde på skjermen, gjerne noe med høy kontrast) Det bør kunne skimtes et svakt bilde. Alternativt å ta ut bakgrunnsbelysningen med plexiglasset bak og så holde en lommelykt bak for å se om det kommer opp bilde.

Ps: kommer det ikke bilde overhode, prøv å koble fra katoderørene. Om disse har feil og det går for mye strøm slik at strømforsyningen kutter og dermed ødelegger for både bakgrunnsbelysning OG panelet.

Ellers så SÅ kondensatorene i det minste fine ut.

Lenke til kommentar

Takk for svar :-)

 

Ja det er bare bakgrunnsbelysninga som er klikk. Jeg lyste på skjermen med mobilkamera-led-lyset mens jeg dro noen skjermvinduer rundt på skjermen, og dette synes.

 

Bakgrunnsbelysningen er på i 1 sek etter endringer på inngangen, det være seg i det skjermen er slått på, i det en bildekilde blir koblet til eller hvis oppløsningen endres.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg skiftet alle fire kondensatorene som det var vist til i videoen, de som sitter på input-kortet. Dette rettet ikke feilen.

 

Så da spørs det om det ikke er som eiik antyder, at det har med selve panelet og kanskje katodene å gjøre?

Det som er rart da er at når det ikke er tilkoblet noe skjermkabler, og skjermen skrus på, så holder bakgrunnsbelysningen seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...