kaaasen Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Hei! Jeg vet ikke om det er noen som har hatt logikk som fag her, men jeg håper på at det finnes noen her som kan hjelpe meg. Jeg sitter med en oppgave jeg har hvor jeg skal bruke motsigelsesbevis til å bevise at en påstand er sann. Påstanden er som følger: Bevis påstanden «Hvis (X → Y) og (Y → Z) er sanne, så er (X → Z) sann» Jeg har sittet lenge med oppgaven, men kjører meg fast hver gang, fordi formelen MÅ være sann, men jeg finner ingen motsigelser. Dvs. at hvis jeg setter X som sann så må Y og Z være sanne, men det at Y og Z er sanne gir meg ingen motsigelser. Har vel såvidt jeg vet vært innom alle valuasjoner, og alle valuasjoner gjør jo formelen sann - uten å presentere noen motsigelser for meg :S Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Så lenge påstanden er sann finner du selvsagt ingen motsigelse. Du må anta at påstanden ikke er sann for å finne motsigelsen. Den finner du først og da vet du, siden den nye påstanden er feil, at den originale påstanden er riktig. Edit: Euclid sitt bevis på at det ikke finnes et største primtall er vel kanskje det beste eksempelet på selvmotsigelsesbevis: http://primes.utm.edu/notes/proofs/infinite/euclids.html Påstanden er at det ikke finnes et største primtall. Dermed kan man påstå det motsatte (at det finnes et største primtall) og bevise at dette fører til en selvmotsigelse. Endret 11. september 2014 av nicho_meg Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Takk for svar! Men hele poenget er vel å finne en motsigelse?I eksemplet som er nevnt i boken står det (jeg skriver bare et par av setningene, så konteksten blir litt feil): "Bevis at formelen (P → Q) v (Q → P) er sann for alle valuasjoner." Hvorpå konklusjonen i eksemplet blir "Det er ikke mulig at en valuasjon gjør P både sann og usann, og vi har en motsigelse. Vi kan konkludere med at (P→ Q) v (Q→ P) er sann for alle valuasjoner. Det er dette som forvirrer meg, for å være ærlig... edit; jeg er selvfølgelig klar over at eksempelet som brukes i boken og oppgaven jeg prøver å løse er forskjellig fra hverandre, men i eksempelet har jo forfatteren klart å finne en motsigelse for å bevise at noe er sant, akkurat som jeg er på jakt etter. Endret 11. september 2014 av kimbert007 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Du kan påstå at(x->z) ikke er sann når (x->y) og (y->z) og du vil dermed få en selvmotsigelse. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Bevis påstanden «Hvis (X → Y) og (Y → Z) er sanne, så er (X → Z) sann» Siden TeXen på dette forumet er utdatert, så tar vi det som bilde. Antar du skal bruke logikk-reglene for å vise det. http://rasch-uo.no/eksempler/logikk-motsigelsesbevis1.png Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Du kan påstå at(x->z) ikke er sann når (x->y) og (y->z) og du vil dermed få en selvmotsigelse. Det er jo bare en omformulering av oppgaven. Ikke et bevis Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Du kan påstå at(x->z) ikke er sann når (x->y) og (y->z) og du vil dermed få en selvmotsigelse. Det er jo bare en omformulering av oppgaven. Ikke et bevis Joda, det var bare et første steg, før man setter opp sannhetstabellen og får et selvmotsigelsesbevis. Målet med oppgaven var et bevis vha selvmotsigelse, ikke eleganse. Jeg går stort sett for det enkle over det elegante, men løsningen din er penere. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (X → Y) er sann i to tilfeller: X er usann: (X → Z) er sann X og Y er sann: dette impliserer at Z er sann for at (Y → Z) skal være sann: (X → Z) er sann derfor en selvmotsigelse å si at (X → Z) er usann når de to andre er sann Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (X → Y) er sann i to tilfeller: X er usann: (X → Z) er sann X og Y er sann: dette impliserer at Z er sann for at (Y → Z) skal være sann: (X → Z) er sann derfor en selvmotsigelse å si at (X → Z) er usann når de to andre er sann Dette er ikke et "bevis ved selvmotsigelse". Det er bare en omformulering av påstanden man skal bevise. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) Jeg kan dette bare på engelsk, så strever litt med norske uttrykk. 1. X → Y 2. Y → Z / X → Z 3. -( X → Z) Antagelse indirekte bevis (motsigelsesbevis) 4. -(-X v Z) 3, Material implikasjon 5. - -X & -Z 4, De Morgan’s regel 6. X & -Z 5, Dobbelnegasjon 7. X 6, Simplifikasjon 8. Y 1,7, Modus Ponens 9. -Z & X 6, Kommutasjon 10. -Z 9. Simplifikasjon 11. -Y 2, 10, Modus Tollens 12. Y & -Y 8,11, Konjunksjon 13. - -( X → Z) 3-12, Motsigelsesbevis 14. ( X → Z) 13, Dobbelnegasjon Kontradiksjonen har vi i linje 8 og 11. edit: rettet en feil (håper det ikke er flere) Endret 12. september 2014 av ærligøs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå