Emancipate Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 https://www.komplett.no/streacom-nano150-psu-adapter/762701 Jeg snakker altså om den svarte boksen. Når jeg kom tilbake til pcen etter å ha vært borte noen minutter var den plutselig avslått. Jeg grublet litt, og slo den på igjen. Alt greit, men så hørte jeg en "kokelyd"/putring nede til høyre for meg. Jeg trodde det var en bil utenfor, men bøyde meg ned for å sjekke. Og hørte at lyden kom fra strømforsyninga. Sp stoppet lyden opp og jeg syntes jeg så bittelitt røyk komme ut av den input-kontakten. Da jeg reiste meg opp var PCen avslått igjen. Det luktet giftig, men jeg trodde jeg inbilte meg det, så jeg satt i et wattmeter i mellom veggen og psu og slo på igjen. Skrivebordet kom opp, men jeg bøyde meg ned for å sjekke psuen for sikkerhets skyld. Og da kom det en gassutladning ut av input-kontakten med et PFFFFF. Den var så kraftig at den nærmest "skøyt meg" i underarmen. Denne greia er altså gåen. Wattmeteret viste 95 watt max trekk. Den skal tåle 150 watt. 1. Har denne gassen vært skadelig for meg? Det smaker vondt i munnen min enda. 2. Har dette skadet PCen? 3. Kan det være PCen sin skyld? 4. Jeg er pissed off på komplett for at de solgte meg denne greia. Den koster 700 kroner. Før jeg bestemte meg googlet jeg ganske mye, og fant 150-watts sånne billige kinesiske til under 200 kroner (+ under 200 for nano psuen). Så jeg har altså betalt dobbel pris. Noe jeg tenkte var greit, fordi jeg fikk et bedre produkt fra et bedre merke. Men allerede idet jeg pakket den ut ble jeg sjokka, for det var faktisk den presis samme som jeg hadde funnet på nettet, bare at den hadde et streacom-klistremerke under. Og tydeligvis like dårlig kvalitet. 5. Kan jeg stole på disse, eller skal jeg be om å få bytte til en annen type? Det finnes kanskje ikke noen annen type, ettersom begge alternativene jeg researchet viste seg å være den samme... Jeg bør ha 120 watt. Now what? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 1 - I store mengder, kanskje. Det lille du har fått i deg, sikkert ikke. 2 - Kanskje. Du må bare prøve med en annen PSU. 3 - Sannsynligvis ikke. 4 - Du har uansett garanti og reklamasjonsrett. Om du tar kontakt med Komplett og sier at den har slutte å fungere/er gåen, vil de helt sikker hjelpe deg videre. Er den ikke veldig gammel, vil de reparere/erstatte den for deg. 5 - Kjenner ikke Streacom, men om den sier 150W og du er sikker på at du ikke bruker mer enn det, burde den fungere fint. Ta kontakt med Komplett. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 (endret) 4 - Du har uansett garanti og reklamasjonsrett. Om du tar kontakt med Komplett og sier at den har slutte å fungere/er gåen, vil de helt sikker hjelpe deg videre. Er den ikke veldig gammel, vil de reparere/erstatte den for deg.Det jeg lurer på er om jeg heller burde be om pengene tilbake for å kjøpe en annen type. Eller om jeg skal la dem sende meg en ny. Den er nesten ny, btw. Edit: sendte mail til komplett der jeg ba om en ny. Endret 11. september 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Du har ikke nødvendigvis rett på å få pengene tilbake, men er selvsagt mulig å spørre. Har ikke hørt om at det er noe spesielt dårligere kvalitet på PSUen og en produksjonsfeil som det der er nok noe som kan oppstå på hvilken som helst PSU. Selv om ejg naturlig nok hadde forventet noe bedre. Om det faktisk er dårligere kvaltiet trenger du nesten å åpne PSUen og sammenligne. Det er ingen umulighet at det er billig maskinvare på innsiden, selv om det ikke bør det, da det er merkevare. At plasten utenpå er lik sier ingenting. Det er innholdet som betyr noe. Litt brent plastikk/brente komponenter er nok ikke noe supert for kroppen. Men ekstremt lite du får i deg, så helseskadene er nok ganske minimale, og sikkert tilsvarende som å bo i en by noen uker mot det å bo på landet. Ikke optimalt, men ikke noe folk henger seg opp i heller. Sannsynligvis vil komplett sende deg en ny, med mindre du klarer å avtale noe annet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 Har allerede fått beskjed om at de sender en ny uten at jeg må returnere den gamle. Kjapt håndtert. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. september 2014 Forfatter Del Skrevet 19. september 2014 (endret) Eneste problemet nå er at jeg ikke har fått den nye. Jeg tror har skrevet feil adresse på, nemlig utleveringsstedet istedenfor navnet mitt. Er dette i det hele tatt mulig? Jeg sende umiddelbart mail, og de sa adressen var rett, men hvorfor får jeg da ikke pakken? Ordren leveres til: Kundenr. 0000000 <- mitt kundenummer BUNNPRIS xxx AS TP 1517465xxxxv 158 N-70xx bbbbbbbbb Edit: Er det farlig å åpne den gamle? Jeg er nysgjerrig på hvordan de ser ut innvendig. Men hvis det er noe som har lekket ut ... ? Endret 19. september 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Bare åpne det. Alltid spennende. I worst case så kan det hende en kondensator eller to har sprengtes, med noe elektrolyt som kanskje har kommet ut. Det er nok ikke særlig rennende lengre, og svært små mengder, så ikke noe klin, men gøy å se på. Det kan teoretisk fortsatt være en opplad BULK-kondensator (høy spenning og fare for støt) på primærsiden, men ettersom det er lenge siden (mer enn en uke side?) du hadde den koblet til stikkontakten, så skal det egentlig ikke være noe særlig ladning å snakke om. Spesielt siden den har gått adundas så er det enda større sjans for at den fortsatt ikke er oppladet. Dog, jeg skal ikke ta på meg et ansvar for at du får støt, selv om det er høyst sannsynlig er ufarlig. Tar selv ikke på slikt før jeg har sjekket med multimeter eller prøvd å kortslutte det med skrutrekker. vært frakoblet en stund. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Jeg kan vel oppdatere og si at jeg har fått den nye, som fungerer. Og at jeg har prøvd å åpne den gamle. Jeg fikk ikke åpnet den skikkelig fordi strålingsskjoldet satt så hardt, men jeg kan trekke tilbake at det var dårlig kvalitet. For der var det silikonlim på alt som kunne vibrere, så var jo tillitvekkende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå