Gå til innhold

Misvisende karakterer for nettbutikker på prisjakt.no?


Gabri3L

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,


Jeg regner med det er mange som er som meg, og bruker prisjakt.no når man skal handle?


Først og fremst er jeg jo selvfølgelig ute etter å finne den beste prisen på varen jeg er ute etter, men et like viktig moment for meg når jeg skal handle er at butikken jeg ender opp med å handle fra er en jeg enten har god erfaring med, eller om jeg skal prøve en ny butikk, at de har en god karakter på prisjakt. Jeg betaler heller et par hundrelapper ekstra hos "trygge" butikker enn å gamble på nye, og for meg ukjente. Om jeg finner ting som er på tilbud eller det ellers er mye å spare på å handle fra en ny butikk skal de i det aller minste ha en god karakter på prisjakt.


Nå har jeg altså nettopp bestilt varer fra en nettbutikk som har ganske god karakter på prisjakts butikksider. Nemlig netonnet.no, men opplevelsen stod ikke i stil med karakteren demmes på prisjakt.no. Nå skal ikke dette innlegget handle om netonnet, eller den handelen, som jeg forøvrig la inn omtale på prisjakt.no for. Men hvordan nettbutikker, kan "jukse" frem bedre karakter enn de kanskje egentlig fortjener.


Jeg har nylig sett flere brukere her på forumet som advarer mot å handle på nettopp netonnet. For meg har det vært litt uforståelig med tanke på den gode karakteren demmes på prisjakt, så jeg har nok sett på disse brukerne som å sannsynligvis være av den "vanskelige" sorten, og netonnet har forblitt på "trygg" listen min. Men når jeg så opplevde dårlig kundebehandling der selv, fikk det meg til å grave litt. Hvorfor er det slikt et missforhold mellom prisjakts karakter og reell opplevelse?


Jeg har kommet frem til at noe av forklaringen sannsynligvis ligger i "Prisjakts løsning for innsamling av omtaler ved kjøp." Nylig når jeg har handlet på nett har jeg blitt oppfordret automatisk til å legge inn en karakter på prisjakt etter handelen. Da har den nettbutikken installert denne løsningen fra prisjakt slik at alle som handler der blir oppfordret til å legge inn karakter på prisjakt etter handelen. Historisk sett har jo de som legger inn karakterer vært folk som er aktive brukere av prisjakt tjenesten. Men nå får altså nettbutikkene "10 stjerner" fra masse folk bare fordi at varen i det hele tatt kom frem! Dette er nok med på å gi et mer "rettferdig" bilde av nettbutikkene. Men konsekvensen blir også at nettbutikker som før ville fått en lett synlig ripe i lakken, som for eksempel 7 stjerner i gjennomsnitt, nå kan skjule det. Nå kan de "drukne" ut de negative karakterene og oppnå et mye høyere snitt en de ville gjort før. Dermed vil også det som før var bagatellmessige forskjeller i karakter som forskjellen mellom 8,3 og 8,6 stjerner, nå utgjøre en ganske vesentlig forskjell. Jeg synes hele karaktersystemet til prisjakt nå virker å ha utspilt sin rolle som en lett og grei guide til å finne seriøse bedrifter. Nå må man inn og analysere karakterene ved å se hva det klages på. Selve karaktertallet er plutselig nesten uinteressant, eller i det minste så må vi prøve å omstille oss til at forskjellen mellom 0,3 stjerner nå faktisk kan utgjøre et hav av forskjell.


Hva synes folket, er det greit at nettbutikkene nå kan kjøpe seg bedre karakter?

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statistikken er ikke bedre enn måten den blir brukt på. Hvis en butikk har flere kunder som vil gi 10 stjerner enn som vil gi 1 stjerne så skal de ha et høyt gjennomsnitt. Problemet er her at folk er for villige til å gi 10 stjerner for "normal" service. Altså at varen virket og at den kom innefor angitt tidsfrist. Det skal ikke gi 10 stjerner, men heller 5. Det er her Prisjakt må bli flinkere å fortelle brukerene som setter karakterer hva en nettbutikk skal ha gjort for å fortjene dette.

 

Prisjakt bør derfor, etter at karakter er gitt, vist en liste over hva en kunde skal ha opplevd for å gi den karakteren. Det vil kunne gjøre at færre butikker får et lass med 10-stjerner og at snittet på butikkene vil være nærmere 5. Men du vil allikevel få det samme "problemet" med at nettbutikken vil ha et snitt på 4,9, eller 5,1, og du vil ikke se hvor misfornøyde de som var misfornøyde er.

Lenke til kommentar

Stjernesystemet kan sikkert bli bedre, men bør ikke ha for mye å si om man faktisk ønsker å finne ut om en nettbutikk er god eller ikke / bruke systemet riktig. Det er kommentarene og hva hver bruker legger i stjernen som bør ha noe å si.

 

Ta heller å les den korte kommentaren om hvorfor en person ga 1 stjerne.
Er det mange alvorlige grunner til 1 stjerne, så bør du kanskje styre unna butikken. Er det grunner du ikke bryr deg om, ja så kan du jo bare se bort fra dem.

 

Er det bare "idiotiske" grunner, så kan du jo bare se bort fra dem. Et stjernesystem, eller noe annet rangeringssystem funker alltid dårlig alene, fordi folk er VELDIG forskjellige i sin vurdering.

 

Ellers er det for det meste de laveste stjernene man bør undersøke. Ja, samt se det i forhold til hvor mange som har gitt kommentar. Da vet du hvor bunnlinja ligger. :) Og er det ting som går igjen er det fare på fære.

 

Hva noen legger i en 6-stjerne, 7-stjerne, 8 stjerne osv.. bryr meg lite. Har en butikk ganske ofte svært missfornøyde kunder med god grunn, ja så styrer man unna. Uavhengig om noen hadde hatt en super erfaring.

 

Kort sagt: Se litt bort fra selve karaktersystemet. Og på samme måte som at din totale karakter ikke sier mye om deg som helhet når du går ut fra skolesystemet, så vil det i beste fall være SVÆRT mangelfult å konkludere med noe kun basert på dette. Og slik vil det alltids være.

 

Edit:

Se f.eks på komplett VS netonnet. Du ser kjapt at komplett sine 1-stjerner er langt fra like ille som de fra netonnet, for ikke å snakke om færre av de (mange på komplett er av noe jeg forventer kan skje med en hver nettbutikk, og andre opplevelser jeg synes er helt akseptabelt). ;) Og dette til tross for lavere karakterer generelt sett.

 

Mens flere fra netonnet er ganske skumle. Og selv om det er svært mange kunder som ikke har problemer, så er det greit å vite hvor lista ligger når man er uheldig. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt mer på butikksidene til prisjakt for å se litt mer på hvordan dette fungerer. Jeg kunne vel knapt bedt om en bedre sak enn hva som utspiller seg i forhold til karakteren hos MPX og Komplett. Som mange vet så er jo MPX oppkjøpt av Komplett, og jeg er rimelig sikker på at de har slått sammen mange tjenester som blant annet kundeservice, selv om de har beholdt to unike navn. Komplett er kanskje noe dyrere og burde kanskje ha kunder som er litt mindre fornøyd med dem av den grunn, men ellers kan jeg ikke se noen grunn til at karakterene skal skille stort mellom disse butikkene. Men det ser vi altså at ikke er tilfellet. MPX har installert "Prisjakts løsning for innsamling av omtaler ved kjøp." og har på den måten fått 1666 karaktergivere som gir en snittkarakter på 9,06 stjerner for øyeblikket. Komplett har ikke installert prisjakt tjenesten, og er avspist med stusslige 117 omtaler og 6,62 stjerner i karakter!

 

Hvis man ikke er klar over forskjellen mellom hvordan karakterene innsamles kan man bli forledet til å tro at MPX er en MYE bedre butikk enn Komplett, mens realiteten er at vi egentlig omtrent snakker om den samme butikken.

 

Jeg er enig i, og ser ofte på hva det er folk klager på når de gir en stjerne. Om de har kjøpt et søppelprodukt som ryker og er sure for det, så ignorerer jeg karakteren. Om de er sure på grunn av kundebehandlingen etterpå, så blir det mer relevant for meg. Men problemet nå er at det blir nesten umulig å få et forhold til hvor utbredt problematikken egentlig er. En ide for prisjakt kunne være å vise en karakter samlet som de gjør nå, men også hva karakteren ville vært for bare de som er levert gjennom prisjakt, og likeledes en egen karakter for de som er utelukkende samlet inn via butikken. Om aktørene egentlig er interessert i at tallene skal gå tilbake til å ha en reell nytteverdi er kanskje en annen sak.

 

Nå er det ikke udelt negativt med innsamlingsløsningen til prisjakt, jeg la blant annet merke til at flere nisje butikker hadde fått karakter utelukkende på den måten.

 

Edit: skriveleif

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Det er sant, men i det minste kunne man da sammenlikne butikkene på lik fot. Nå er det en karakter for de med prisjaktløsning, og en annen karakter for de uten. Det er vel ikke riktig at bare de av oss som setter oss inn i dette skal være i stand til å forstå, at den ene butikken som har "bare" 7,5 stjerner, faktisk er mye bedre enn en annen som har 9 stjerner? Det virker jo noe ulogisk...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bumper denne med en liten oppdatering, jeg kunne riktignok kanskje spart meg, det var jo ikke akkurat mye respons i utgangspunktet. Og heller ikke rare oppdateringen. Men jeg sliter med å forstå at ikke flere enn meg reagerer på dette. Vi snakker jo om at nettbutikker kjøper seg et rykte som de ikke fortjener. Vi forbrukere blir med viten og vilje forsøkt forledet til å tro at de dårligste nettbutikkene er bedre enn konkurrenter som egentlig har bedre karakter enn dem. :hm:

 

Men uansett; Jeg mailet Prisjakt og spurte om en oppklaring, og om det eventuelt vil være mulig å sammenligne nettbutikkene likt for likt. Og svaret var, ikke overraskende, at det lar seg ikke gjøre akkurat nå men: "Förhoppningsvis kommer detta att ändras i framtiden. För nu får man välja tt bara se omdömen från Prisjakts medlemmar och själv göra en bedömning."

 

Litt tungvindt, og lite nøyaktig, så egentlig like greit å stikke fingeren i munnen, og så i lufta...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...