Gå til innhold

SSD VS HDD – Lightroom


Anbefalte innlegg

Driver og styrer litt med en eventuell pc - bytte om dagen, og da dukker det opp mange rare tanker og spørsmål. Jeg jobber mest i Adobe LR med bildene mine, noen få ganger i CC(abonnerer på denne pakken).

Litt i tvil på hva lagringskomponenter jeg skal velge. En ting jeg vet sikkert er at jeg skal ha SSD for operativsystem og programvare. Så lurer jeg litt på å ha 1(2) stor vanlig HDD som jeg legger bildene på. Da importerer jeg fra HDD og eksporterer til HDD.

Hva vil den største flaskehalsen med dette opplegget være vs tilsvarende opplegg, men med SSD? At det går noe langsommere å importere(lesehastighet) og vesentlig tregere og ekportere(skrivehastighet)? Vil det også gå på bekostning med tanke på responstid ved selve redigereringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et lurt opplegg. Kjør på. Kan hende det blir bittelitt lenger tid for overføring av data når HDD er ekstern, men hastighet på eksterne koblinger er blitt såpass rask at det nok ikke betyr så alt for mye. Bildefiler er jo ikke så alt for store, kanskje noe sånt som 15-20 MB i raw. Det burde være såpass lite at det flyter fint på kjappe koblinger på f.eks. Mac.

Lenke til kommentar

Jeg har det oppsettet du tenker på og bruker LR, det eneste jeg opplever som et kjedelig problem er at når jeg går fra bibliotek til rediger tar det noen sekunder før maskinen finner ut av det og når jeg dobbelklikker på bilder for 100% visning tar det et par tre sekunder, ellers går det storsett uten oppholdt.

 

Jeg generer 100% previews ved import. Det tar litt lenger tid og krever mer plass, men jeg synes LR da blir mer behagelig i bruk.

 

@Nikon D600: Har du gått bort fra 13" MBP som du spurte om i den andre tråden din i går, eller er det fortsatt aktuelt?

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

SE#

Det er nok den MBP jeg heller mot, og eventuelt ta ut superdrive å montere en større HDD i stedet for.... Skulle helst hatt en større CPU, men får en grei pris på akkurat den specen der......

Valgts kval som alt annet her i verden, men betrygende å høre at LR ikke er veldig god til å benytte mange kjerner, så da burde vel den CPU, klare seg noen år.....? :hmm:

Lenke til kommentar

Noen tips;

 

1) I Lightroom - slå av visning av bilder i undermapper (Library>Show Photos in subfolders).

2) I Lightroom - grid mode, slå av "Show grid extra" om de ikke trengs. CMD-J

3) Legg katalogen/preview-cache på SSD og eksperimenter med størrelse på preview-cache, min er 10GB og har ca 250,000 bilder pr base/katalog.

 

Utfordringen med LR er at den må gjøre mange ting på engang mot disk, og da er det hastigheter på disk / størrelse på cache / catalog osv samt innstillinger som påvirker hastigheten.

 

Når du blar i en katalog så vil den søke gjennom alle bildene den viser, sjekker så mot cache om det ligger en preview der og eventuellt viser denne.

 

Finner den ikke noen preview fil i cache så prøver den å lese det fra bildefilen, finnes det en der så vises den midlertidig.

 

Uansett så generer den en ny preview fil etter behov og legger i cache, dette merkes på ytelsen.

 

Samtidig som den gjør dette så leser den også ut div exif info fra filene den jobber med og viser disse som tekst info på mini bildene i grid mode.

 

Slår man av visning av bilder i undermapper osv så reduserer man arbeidsmengden betraktelig men bakdelen er at man må gå inn i hver mappe for å se innholdet, som igjen medfører at man bør ha tålig fornuftige mappenavn f.eks 05052014 - Konfirmasjon X

 

 

 

 

Jeg bruker Macbook pro retina 15", Mac pro og Win-Pc'er om hverandre avhengig av situasjon. Kamera er like variabelt.

 

Både Win & Apple sin plattform har sine fordeler og ulemper, som kun du kan avgjøre om er verdt det i forhold til pris og bruk.

 

En ting du bør være obs på er oppgraderingsmuligheter og varme.

 

Når det gjelder macbook så er designet lekkert men de har sine svakheter også.

 

De er tynne og varmen ledes bevist ut i aluminium kabinettet som blir fort veldig varmt om maskinen jobber tungt.

 

Ikke rent skjeldent de er oppe i 75-80c og da er området rundt tastene 3-4-5-f3-f4-erty osv på f.eks 15" ubehagelig varmt. I såpass grad at man heller bruker eksternt tastatur. Da går også viftene fort, naturlig nok og det hører man gjerne også.

 

Kombinasjon av det, og div annet rundt løsningene dems gjør at jeg heller foretrekker en ren win laptop selvom jeg altså har en retina 15" også :-)

 

Så tips der, tenk grundig over det før du velger en såpass dyr laptop til bildebehandling.

Lenke til kommentar

Noen tips;

 

Mye bra info fra D810 om LR og spesielt MBP som jeg ikke kjenner som PC-bruker.

 

D600: Veldig enig i det du skriver om at det er vanskelige valg, men specen du linket til er definitivt low end når det kommer til CPU, RAM og disk-muligheter av det jeg ville vurdert som en LR/PS-maskin i dag, og ikke veldig fremtidsrettet. Mange venter ny LR-lansering neste uke, aner ikke om det stemmer, men det er en bra sjanse for at neste generasjon LR vil bruke flere kjerner bedre. og kanskje utnytte videokortet også.

 

Behovet ditt vil selvsagt også avhenge av hvor mange bilder du tar og skal prosessre. Skal du editere noen få og har relativt god tid betyr en litt treg maskin ikke så mye. Tar du tusenvis av bilder som skal gås gjennom innen en tidsfrist blir hastighet mye viktigere.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg generer 100% previews ved import. Det tar litt lenger tid og krever mer plass, men jeg synes LR da blir mer behagelig i bruk.

 

 

Kan du gjøre dette etter at man allerede har importert bilder, eller må jeg slette bildene fra biblioteket og importere de på nytt?

 

 

I Library kan du ta "Select All" på de som det skal genereres Previews for, så gå i menyen: Library | Previews | Build 1:1 previews.

 

Om det er en enklere måte å få med absolutt alt uten å måtte lage et utvalg med alle er jeg ikke sikker på.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er 1:1 previews dumme?

 

Ja!

 

Smart preview lagrer en lossy komprimert DNG i/sammen med katalogen din, noe som gir mulighet for editering av filer fra disker som er offline, kanskje spesielt nyttig for den som har masse bilder på en hovedmaskin, men tar med katalogen sin på tur, og har tid til overs for editerng.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen for godt svar se#. Jeg har lest en hel del på diverse nettsider og blogger om Lightroom nå, men det er en jungel å orientere seg i. Regnet med at smart previews var bra siden det finnes i nyere versjoner av Lightroom. så jeg hadde allerede begynt å lage smart previews før jeg fikk svar.

Nå kan jeg eksportere mappene med nye bilder fra laptop'en neste gang jeg er ute og reiser. Knallbra!

 

Fant en del info her:

http://lightroomkillertips.com/how-much-space-do-smart-previews-really-take-up/

http://www.slrlounge.com/smart-previews-whats-new-in-lightroom-5/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...