Gå til innhold

Avvikle kontanter som betailingsmiddel? Gavepakke til kortselskapene?

Anbefalte innlegg

Bare for å ha det nevnt, hadde man ikke vært nødt å ta i mot kontantbetaling tror jeg ikke mange hadde gjort det. Kontantbetaling innebefatter en større risiko en digital.

Det ville alltids vært de som gjorde det. Disse ville fått de kundene som gjerne vil betale med kontanter.

Tvilsomt. Så stor er ikke den kundegruppen.

Men den vil være stor nok til at det kan lønne seg for noen butikker å ha det.

Om ikke så er det ikke noe ønske i befolkningen om det, og da er det jo helt greit da. (Jeg er forøvrig ikke for å pålegge noen å ta i mot kontanter).

I et fritt marked, som jeg jo ønsker, så er ingen pålagt å ta i mot noe som helst. Man kan forøvrig nekte norske kroner som betalingsmiddel også, dersom man ønsker det. For min del kan man f.eks. bare godta bitcoin om det er dette man vil.

Det er ikke snakk om å gjøre det forbudt å betale med kontanter. Det er snakk om å fjerne påbudet. Noe som på sikt vil fjerne kontanter, på veldig kort sikt også. Kontanter er usikkert. Elektroniske transaksjoner er bort i mot skuddsikkert.

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke snakk om å gjøre det forbudt å betale med kontanter. Det er snakk om å fjerne påbudet. Noe som på sikt vil fjerne kontanter, på veldig kort sikt også. Kontanter er usikkert. Elektroniske transaksjoner er bort i mot skuddsikkert.

Kontanter blir nok ikke borte i et fritt marked, da svært mange ønsker å benytte dem i stedet for kort i mange situasjoner. Det oppstår nok marked for begge deler. Staten burde uansett ikke blande seg inn i dette. Verken påby eller forby noe som helst i denne sammenhengen.

Man skal ikke ha noen tvungne betalingsmidler.

Tvangen gjelder selger/butikken, ikke kundene. Det gir kundene minst én frihet. Uten tvungent betalingsmiddel kunne for eksempel dollaren eller euroen utkonkurrert norske kroner.

Ja, det jeg mener. Jeg er i mot at Staten pålegger butikkene å ta i mot kun bestemte penger. Om dollaren, eller euro utkonkurrerer den norske kronen, betyr det at folk stoler mer på disse, og heller vil bruke disse betalingsmidlene. Noe som selvsagt burde være helt legitimt. Folk burde selv avgjøre hva de vil godta, eller ikke godta av penger, osv.

Alternativt kunne store butikkjeder krevd at man betalte i kjedens egen valuta og gjort kreative skatteberegninger med kjøpebonus, 2-for-1 varer hvis man betaler med deres valuta osv. Vi kunne fått et mylder av lokale og kjedespesifikke valutaer. Amazoon-penger, Google play-penger etc.

Japp. et fritt marked.

Sannsynligvis ville da penger basert på gullstandard ha vunnet frem i konkurransen, og man ville fått stabile penger, som da ikke ble utsatt for inflasjon og liknende.

Kan lese mer om hva jeg ser for meg her:

http://stemdlf.no/node/4596?page=1

http://stemdlf.no/node/4450

http://theboombust.blogspot.no/2014/06/fra-gullstandard-til-null-standard.html

Utdrag fra den første linken "(...)Dessuten må bestemmelser om tvungent betalingsmiddel oppheves. (Disse bestemmelsene sier at rettsapparatet ikke håndhever kontrakter inngått i gull. Se sitatet fra Sentralbankloven nedenfor.)

Dernest bør alle som ønsker å benytte andre valuter enn norske kroner, ved kjøp og salg, som betaling for utført arbeid, etc, få lov til dette.

Så bør det bli tillatt for private banker å utstede pengesedler. Dette kan de gjøre på de betingelser de måtte ønske. Det som da vil bli resultatet er at folk vil benytte pengesedler som er forankret i gull, dvs. som innholder en påførsel som sier at ”Bank XX utbetaler mot denne seddel z gram gull.”

Dersom dette tillates vil folk flest foretrekke en privat valuta fremfor den statlige, og den statlige vil forsvinne fra markedet.

Statens eneste oppgave i dette vil bli å opprettholde kontrakter, dvs. den som opplever at hans kontraktpartner har brutt en kontrakt kan saksøke den som har brutt kontrakten og hvis det blir bevist i retten at så har skjedd vil kontraktbryteren av rettsapparatet bli idømt en streng straff.

I et slikt system vil det i utgangspunktet være flere konkurrerende penger/valutaer, men man vil etter hvert søke til den valuta som flest mulig finner er pålitelig. Under et slikt system vil man derfor ha en stabil pengeverdi.

Kun under et slikt system kan man unngå alle de problemer som dagens politikerstyrte og derved meget ustabile pengesystem fører til.

Kommer vi til å få noe slikt med det første? Neppe. Men for å gi et råd om hva som vil skje i de nærmeste årene. I forhold til gull har dollaren, som er verdens mest brukte valuta, sunket til en fjerdedel av den verdi den hadde for noen få år siden. Pengeverdien er altså reduser med 75 %. Alle andre valutaer vil i store trekk følge dollaren, og alle over hele verden vil derfor merke prisstigning å tiden fremover.

Dette er altså noe vi alle rammes av fordi de fleste tror at politikerstyring er en god ting.

.

http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html

Ӥ 14. Tvungent betalingsmiddel

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge….

Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.”

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3403258.ece"

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Svart økonomi er jo også et kjempeproblem så saken har definitivt to sider, men kan man komme til et kompromiss, der for eksempel myndighetene ved PST har innsyn i transaksjoner på "Norges-bank kortet", mens vanlige banker og forsikringsselskaper ikke har det.

Jeg ville mislikt det like mye, kanskje mer, om jeg ikke hadde hatt muligheten til å holde transaksjonene mine skjult for PST.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Avvikling av kontanter er ikke bare en gavepakke til kortselskapene, det er en kjempegave til staten som da får enda større kontroll over sine borgere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hatet med behandling av kontanter er også ganske stort. Når de jeg har ansatt som daglige ledere i på de serveringsstedene jeg har ett eierforhold i av en eller annen grunn ikke kan gjennomføre oppgjøret skal jeg sannelig si at det er lettere å forholde seg til avstemninger på en automat enn en mannevond kontantbunke.

Betal med kort eller piss off hadde vertfall blitt beskjeden den dagen kontanter ikke lengre ble pålagt å ta i mot. For å ikke snakke om alle kontantene som 'forsvinner' og ikke blir slått inn på kassen.

Høres ut som en fin måte å drive butikk på, be sine egne kunder pelle seg vekk.

Lenke til kommentar

Hatet med behandling av kontanter er også ganske stort. Når de jeg har ansatt som daglige ledere i på de serveringsstedene jeg har ett eierforhold i av en eller annen grunn ikke kan gjennomføre oppgjøret skal jeg sannelig si at det er lettere å forholde seg til avstemninger på en automat enn en mannevond kontantbunke.

Betal med kort eller piss off hadde vertfall blitt beskjeden den dagen kontanter ikke lengre ble pålagt å ta i mot. For å ikke snakke om alle kontantene som 'forsvinner' og ikke blir slått inn på kassen.

Private "problemer" er ingen grunn til å fjerne kontanter som betalingsmiddel.

Det er noe en arbeidsgiver bør ta opp med sine ansatte hvis penger skulle forsvinne fra kassen.

Er noe som også blir kalt for kortsvindel.

At en person har plager med hard mage, og bruker lakserende middel for å drite, er ingen grunn for at en hel nasjon skal bli satt på lakserende middel.

Kontanter er greit til små oppgjør personer seg i mellom.

Og det viktigste - en trenger ikke ha en konto for å ha kontanter.

Jeg er så gammel at jeg fikk lønn i Gråkonvolutter på 70-tallet.

Mai 1981 måtte jeg opprette en konto - beskjed av daværende arbeidsgiver - bruker samme bank og konto ennå med blandede erfaringer.

Koster en del - ganske mye faktisk.

Synes det var bedre å motta lønn direkte fra arbeidsgiver på deres lønningskontor, eller hos den som hold lønnsregnskapene.

Lenke til kommentar

PS!

Ser en fordel med å fjerne kontanter - TIGGING -

Hvis en tigger ligger der med betalingsterminal - ja da får de RødGrønne og sentrumspartiene svi av kortene sine.

Jeg selv betakker meg, også når det gjelder innsamlingsauksjoner med betalingsterminaler - eller forhåndsutfylte giroer på 500,- kr

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at staten vil fjerne kontanter, er fordi de vil ha full kontroll på alt folk bruker penger på. Staten gjør ikke dette for å gjøre hverdagen til folk lettere. Men uten kontanter finner kriminelle andre betalingsmåter uansett. Det er bare lovlydige borgere som eventuelt får problemer på grunn av dette. Hvis noen faktisk tror at alt svart arbeid og kriminalitet forsvinner som dugg for solen samtidig med kontanter, så er dem i overkant naive. Et kontantfritt samfunn er dessuten enda mer sårbart ovenfor terrorister eller hackere som vil lamme økonomien og samfunnet forøvrig..

• Liker 1
Lenke til kommentar

For egen del "boikotter" jeg den pågående tendensen til å styre alt mot kortbruk (bl.a. nedlegges godt besøkte minibanker, og blir lengre avstander mellom de som fortsatt er i drift)

Tar heller ut 2-4 tusen i slengen i minibank og betaler stort sett cash ved alle butikkjøp. Derav opptjener jeg bl.a. også Trumf-poeng og hever rett som det er 300 kroners sjekk etc. -Betaler man derimot kjøpet med kort, koster det kr. 2,50 pr. transaksjon (DNB) og dermed blir det i stedet utgift å betale.

Det finnes vel utallige små og store argumenter i hverdagslivet generelt, for å beholde bruken av kontanter i samfunnet slik som i dag, som langt overgår de angivelige "fordelene" ved å erstatte det med kort. (og mobil)

Lenke til kommentar

WierdFace: Staten vil ikke fjerne kontanter. Ei heller forbrukerombudet som startet denne saken. De vil bare at kontanter ikke lengre skal være det eneste tvungne betalingsmiddel. De vil altså ha flere tvungne uten å gå nærmere inn på hvilke. Det er jeg som lufter tanken om statlige digitale penger og jeg er definitivt ikke staten.

Ellers så ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være så mye bedre om private banker skulle ha full kontroll på mine transaksjoner og selge dette til forsikringselskap. "Kjøper pølse og Cola på Statoil 14 ganger i uka - da blir ikke livsforsikringen billig"

Lenke til kommentar

Hvis det eneste argumentet er at "det koster så mye å trykke nye penger hele tiden" (noe det forøvrig gjør, for fy F**n så mye stygge sedler det er i lommene til folk) burde man vel heller se på alternative utforminger av sedler og hvor høy valør sedlene burde ha.

I mitt hode burde 50-lappen (og muligens også 100-lappen) vært erstattet med en mynt for lenge siden, og man burde ha gått over til plast som seddelmateriale for lenge siden, slik man har gjort i Australia, Canada ++. Holdbarheten på sedlene går drastisk opp, og man slipper at folk behandler pengene som dritt fordi deres verdi er opplevd som lav.

Lenke til kommentar

Greit, du får ett bedre våpen i kampen mot svart arbeid

Bare tilføye at på det punktet har man jo allerede innført restriksjoner ved at betaling for arbeid/tjeneste over kr. 10 000 verdi, ikke kan skje med kontanter, hvis jeg husker riktig(?) Hvis denslags "fortsatt" er et problem i myndighetenes øyne, kan man evt. bare senke beløpet til f.eks. 5000 kr.

Men ved å ta vekk kontanter som betalingsmiddel helt og holdent, vil de få kontroll selv om du bare betaler naboens tenåring noen hundrelapper for gressklipping og lignende småtteri. Det blir rett og slett et sterilt og "kaldt" samfunn på sikt, som tar knekken på improvisasjon og selvbestemmelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...