Simen1 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Nettavisen har en sak om at Forbrukerrådet vil bort fra kontanter og over til kortbetaling. Rettere sagt, at kontanter ikke lengre skal være eneste såkalte tvungne betalingsmiddel. I dag er kontanter den eneste måten du med loven i hånd kan kreve å betale på, altså et betalingsmiddel butikker osv er tvunget til å måtte akseptere. Butikkene står altså fritt til å kunne nekte kortbetaling hvis de vil. Kontanter er det Norges bank som utsteder, administrerer og vedlikeholder (destruerer slitte eksemplarer og utsteder nye). Utgiftene til trykking går over skatteseddelen og belastes ikke pengebrukerne direkte. Kort (debet eller kreditt) er det bankene og internasjonale kortselskaper som utsteder og administrerer. Selskapene tar seg betalt for både kortbruk fra både betaler (årsgebyr, bruksgebyr, rentebetingelser etc) og fra mottaker (utleie/salg av betalingsterminaler, bruksgebyr etc). Å avvikle kontanter ville vært en gavepakke til kortselskapene fordi de ikke lengre trenger å ta hensyn til konkurranse fra kontanter. Så lenge andre kortselskaper følger på med tilsvarende prisøkninger så kan de kollektivt (uten aktivt prissamarbeid) øke sin omsetning til en svimlende stor andel av verdens pengeflyt. En ren gavepakke altså. Derfor vil jeg lufte muligheten for at Norge utsteder egne elektroniske penger (kort) som tvungent betalingsmiddel (i motsetning til kortselskapene). Driftskostnadene vil trolig være langt lavere enn med kontanter (billigere for skattebetalerne) og samtidig fungere som konkurranseutsetter for kortselskapene. Har idéen noe for seg? Hvorfor, eller hvorfor ikke? 1 Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Hva med andre løsninger enn kort,f.eks koble opp kontoen(e) mot biometri,fingeravtrykk, iriscanner osv.? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Nå som det kommer kodefrie kort (er vell også kommet) der du kan handle for ett visst beløp vil nok det være ganske vanskelig å erstatte på en effektiv måte. Vet det er noen sånn betalingsgreier der du bruker scan-code på telefonen din så må den som skal ta betalt ta bilde av Scan-coden. Men noe som høres mer kaotisk ut enn dette tror jeg neppe vi får tak i. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Jeg ser på denne debatten som litt rotete i utgangspunktet, kontanter forsvinner før eller siden, det sentrale punktet er ikke om man har fysiske penger, det sentrale punktet er skal man ha anonyme penger? Kortselskapene har vist seg å ikke være vær tillit verdig, de har drøye gebyrer, og mest urovekkende av alt så stenger de folk ute fra pengesystemet etter eget forgodtbefinnende, det er ikke holdbart. Så per i dag eksisterer det i mine øyne ikke ett troverdig ikke-anonymt alternativ. Ett statlig system tror jeg er en god ide, men anonymt eller ikke-anonymt, eller begge deler? AtW Endret 11. september 2014 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Hvorfor skal på død og liv pengetransaksjoner være anonyme? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Hvorfor skal på død og liv pengetransaksjoner være anonyme? Hvem stiller du spørsmålet til? Ser ikke ut som det er noen i tråden som mener de på død og liv skal være det? AtW Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Jeg vil gjerne at muligheten til anonyme pengetransaksjoner skal finnes fordi jeg er glad i personvernet mitt. 3 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Hvorfor skal på død og liv pengetransaksjoner være anonyme? Hvem stiller du spørsmålet til? Ser ikke ut som det er noen i tråden som mener de på død og liv skal være det? AtW Slapp av, dem kommer. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Hvorfor skal på død og liv pengetransaksjoner være anonyme? Hvem stiller du spørsmålet til? Ser ikke ut som det er noen i tråden som mener de på død og liv skal være det? AtW Slapp av, dem kommer. her er jeg! Min erfaring for lenge siden, når jeg jobbet rotasjon i industrien og var ofte på byen i friperiodene. Var at siden jeg ikke fikk lønn på bestemte datoer men per jobbtur så kunne det ende med at lønna kom gjerne en dag eller to etter husleia skulle vært betalt. i stedet for å spare til hele husleia i en måned pleide jeg bare å ringe banken og be dem overtrekke kontoen for husleia de 2 dagene det var snakk om. Kassakreditt visste jeg ikke hva var, så det hadde jeg ikke søkt om. Etter et langt kundeforhold burde ikke det være noe problem? De så jo at jeg hadde fast inntekt. Men så kom dagen da jeg fikk passet mitt påstemplet: "Jeg ser du går mye på restaurant." fikk jeg høre fra dama i banken. Forsåvidt riktignok det, men hva hadde det med saken å gjøre? Etter det har jeg rett og slett gått over til å bruke kontanter der det passer. Ikke pokker om banken skal få bruke min livsstil mot meg, det er rett og slett privat. Noen som noensinne har lurt på hvorfor banken har vært kjip med dere og ikke innvilget et lite lån? Gjett hvorfor? Jo, de benytter informasjonen de sitter på om hva og hvordan dere bruker pengene deres. Hmm.. 2000Kr til taxi, garage, og kebab hver helg, trukke det blir noe lån på han gitt... Så ja, jeg mener vi må ha et anonymt betalingsmiddel. (På død og liv ) Endret 11. september 2014 av Joey1313 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 Svart økonomi er jo også et kjempeproblem så saken har definitivt to sider, men kan man komme til et kompromiss, der for eksempel myndighetene ved PST har innsyn i transaksjoner på "Norges-bank kortet", mens vanlige banker og forsikringsselskaper ikke har det. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Man skal ikke ha noen tvungne betalingsmidler. Jeg er sterkt i mot å avvikle kontanter som betalingsmiddel også. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Bare for å ha det nevnt, hadde man ikke vært nødt å ta i mot kontantbetaling tror jeg ikke mange hadde gjort det. Kontantbetaling innebefatter en større risiko en digital. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Bare for å ha det nevnt, hadde man ikke vært nødt å ta i mot kontantbetaling tror jeg ikke mange hadde gjort det. Kontantbetaling innebefatter en større risiko en digital.Det ville alltids vært de som gjorde det. Disse ville fått de kundene som gjerne vil betale med kontanter. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Ironisk nok sa mange det samme når sjekkheftet ble avviklet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Bare for å ha det nevnt, hadde man ikke vært nødt å ta i mot kontantbetaling tror jeg ikke mange hadde gjort det. Kontantbetaling innebefatter en større risiko en digital.Det ville alltids vært de som gjorde det. Disse ville fått de kundene som gjerne vil betale med kontanter. Tvilsomt. Så stor er ikke den kundegruppen. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Hatet med behandling av kontanter er også ganske stort. Når de jeg har ansatt som daglige ledere i på de serveringsstedene jeg har ett eierforhold i av en eller annen grunn ikke kan gjennomføre oppgjøret skal jeg sannelig si at det er lettere å forholde seg til avstemninger på en automat enn en mannevond kontantbunke. Betal med kort eller piss off hadde vertfall blitt beskjeden den dagen kontanter ikke lengre ble pålagt å ta i mot. For å ikke snakke om alle kontantene som 'forsvinner' og ikke blir slått inn på kassen. Endret 11. september 2014 av Priim Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Bare for å ha det nevnt, hadde man ikke vært nødt å ta i mot kontantbetaling tror jeg ikke mange hadde gjort det. Kontantbetaling innebefatter en større risiko en digital.Det ville alltids vært de som gjorde det. Disse ville fått de kundene som gjerne vil betale med kontanter. Tvilsomt. Så stor er ikke den kundegruppen. Men den vil være stor nok til at det kan lønne seg for noen butikker å ha det. Om ikke så er det ikke noe ønske i befolkningen om det, og da er det jo helt greit da. (Jeg er forøvrig ikke for å pålegge noen å ta i mot kontanter). I et fritt marked, som jeg jo ønsker, så er ingen pålagt å ta i mot noe som helst. Man kan forøvrig nekte norske kroner som betalingsmiddel også, dersom man ønsker det. For min del kan man f.eks. bare godta bitcoin om det er dette man vil. Endret 11. september 2014 av turbonello Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Spørsmålet er, for min del, hva blir alternativet når betalingsterminalen ikke fungerer? Det skjer, og vil skje fremover. Det er sårbart. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 Det finnes fortsatt butikker som nekter kort fordi kortselskapene "stjeler" 2,5% av omsetningen deres. Må de sette opp prisene med 2,5% for å kompensere så vil omsetningen synke i prissensitive markeder. Det kan bety kroken på døra for enkelte. Man skal ikke ha noen tvungne betalingsmidler. Tvangen gjelder selger/butikken, ikke kundene. Det gir kundene minst én frihet. Uten tvungent betalingsmiddel kunne for eksempel dollaren eller euroen utkonkurrert norske kroner. Alternativt kunne store butikkjeder krevd at man betalte i kjedens egen valuta og gjort kreative skatteberegninger med kjøpebonus, 2-for-1 varer hvis man betaler med deres valuta osv. Vi kunne fått et mylder av lokale og kjedespesifikke valutaer. Amazoon-penger, Google play-penger etc. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Spørsmålet er, for min del, hva blir alternativet når betalingsterminalen ikke fungerer? Det skjer, og vil skje fremover. Det er sårbart. Reserveløsning på terminalene. Slik det er for terminaler som ikke fungerer idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå