Ima Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Hei Dette er vel ikke noe spesielt originalt innlegg, men skulle passe under kategorien "Hjelp, jeg skal ha ny PC", og jeg tar gjerne mot anbefalinger/kommentarer. Det er jo en jungel der ute - hvordan kan jeg f.eks. vite om de komponentene jeg plukker på en webshop egentlig passer sammen? Vil selgeren gi meg beskjed hvis jeg velger deler som tryner? Maskinen skal i (tillegg til vanlige kontoroppgaver) brukes til ganske tung billedbehandling og til lydredigering. Ikke spill. MÅ VÆRE STØYSVAK! Kjører WinXP Pro og SuSe linux. Følgende forutsetninger legges inn: * Bygger selv - håper og tror at tidligere vellykket installering av CD-drev og HD gjør meg kvalifisert til å prøve dette - enig? * Intel-prosessor, rimelig kjapp (har liksom en følelse av at Intel er tryggest - bare tull?) * 1 GB RAM (hva er egentlig forskjellen på type minne, og i hvilke situasjoner er man glad for å ha 1GB med noen bokstaver bak som kostet det dobbelte av de 2 x 512 som naboen har??? ) * HD: Støysvak er viktigst (kan lagre større datamengder via LAN). * Grafikkort: Ha'kke peiling, men bør kunne håndtere to skjermer. * Dropp lydkort (benytter eksternt USB-kort til musikkbruk). * Dropp CD/RW - her har jo allerede noe jeg kan putte inn. * Pris: Egentlig ikke viktig, men samtidig ser jeg ikke hensikten i å svi bunker av tusenlapper bare for å få Vestlandets nesten kuleste PC. Synes rundt 10.000 før skjerm, operativsystem og programvare burde holde. Noen leverandører dere kan anbefale (hører mye bra om Komplett)? For å være ærlig er jeg kanskje ikke så veldig interessert i å bygge PC-er, og hensikten er i grunnen å få satt sammen en boks fortest mulig sånn at jeg kan konsentrere meg om å BRUKE maskinen. Noen som vet om folk i Bergensområdet som liker å gjøre sånt mot noen knapper/glansbilder og en kasse julebrus? Lenke til kommentar
Ima Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 SÅ leste jeg veiledningen, SÅ skjønte jeg hva dere trenger å vite: NEI, jeg skal ikke overklokke (ANER ikke hva det er. Handler ikke det om å tyne mer ut enn du betaler for? Jeg kjører safe, og betaler). Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Får å svare på det spørsmålet om at delene passer sammen, så er det eneste du må tenke på at cpu og hk og ram passer sammen. Ellers kan du spørre her om noen har noen erfaringer med f eks, skjermkortet og hovedkortet du har tenkt å kjøpe... viss du forstår hva jeg mener.... Det er ikke vanskelig å bygge en pc, bare få assistanse fra en som har gjort det før, slik at han kan hjelpe deg med de skumle tingene, som for eksempel å sette kjøleribba på cpuen.... Endret 27. oktober 2003 av alex503 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå