Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke router som switch

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her.

Vi har et lite lokalnett her i huset, som tidligere var koblet til nettet gjennom en router. Denne har 4 utganger, som er koblet til to switcher og videre til PC'er.

Nå kommer internett inn litt anderledes, nemlig inn i en av switchene (selvfølgelig via en NGT ruter). PC'ene koblet rett på denne swichen er på nett og lokalnett uten problemer.

Problemet kommer for PC'ene på andre siden av routeren. Dersom jeg koblet switchen(med internett) mot LAN portene virket ingenting.. Nå har jeg koblet switchen med internett mot WAN porten og sagt at den skal få dynamisk IP og internett virker. Men nå er lokalnettverket "delt" i to uten å ha kontakt med hverandre.

Er det noen som har en idé om hvordan løse problemet vårt? Jeg kan lage en tegning hvis noe er uklart..

- Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har en idé om hvordan løse problemet vårt? Jeg kan lage en tegning hvis noe er uklart..

Skru av DHCP-serveren i gamlerouteren, denne vil jo selvsagt sette seg selv som gateway og dermed fungerer ikke dette selv om du kobler kun via switchen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...