Gå til innhold

Matbusjett for 1000kr i mnd - Mulig?

Laffe

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten spiser god mat (altså uten å leve på ris og bønner) for ca. 90 kr/dag (til sammen). Handler om å planlegge og tenke smart. Vi er veldig obs på tilbud (Mattilbud-appen til smarttelefon er genial). Handler lite junk, men unner oss det og av og til. Hamstrer mye når kjøttvarer er på tilbud og fryser det ned. Fryser halve brød, så det ikke blir tørt, og vi ender opp med å kaste det. Lag mye mat av gangen og frys ned i porsjonspakker, så slipper du å måtte spise det samme 2-3-4-5 dager på rad hvis du lager mye.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snart gått en måned og har nå 210kr tilgode. Like frisk, godt med energi, gått opp noen kg og jobber like hardt. Tror faktisk jeg kommer til å gå for 1000kr i matbudsjett fremover. Vanskeligste var/er å holde seg unna biff.

Godt jobba.

Min tanke når jeg leste posten din var at hvis du var litt bevisst hva slags billigmat du gikk for kan komme deg utenom veldig mange livsstilssykdommer.

Det billigste/beste er nok å gå for et vegetar/veganerkosthold, eller ihvertfall hovedsakelig. Som veganer så må du passe på å få i deg B12 på en eller annen måte.

Mitt tips er å fylle opp så mye som mulig med:

Fullkorn

Bønner

Linser

Sopp

Grønnsaker

Nøtter

Frø

Frukt

Bær

Hjemmelaget brød er vel omtrent den billigste formen for næring som smaker godt. Hvis man passer på å bruke en god del fullkornsmel (sammalt) og frø, så blir næringsverdien også veldig bra. Passer veldig godt til supper osv.

Billige kjøttprodukter hadde jeg vært litt sær på. Unngå blandingsproduktene/foredlet og gå heller for rent ferskt kjøtt. Hvis det blir dyrt, gå for mindre kjøtt i stedet for lavere kvalitet.

Lenke til kommentar

Egg er bra næring, og heller ikke særlig dyrt. Veksle mellom å koke, steke speilegg eller lage omelett for variasjon.

Det meste er nok allerede nevnt fra før her. Mye frukt og grønt som er forholdsvis billig.

Man sparer også svært mye på å drikke vann fra springen. Vi har kjempegodt vann i Norge.

Endret av Bastard Bobo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...