€uropa Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Jeg har laget en tabell som fra venstre til høyre viser "Nummer", "Navn" og "Adresse" på personer. For eksempel står det "101", "Per" og "Oslo" i hver sin celle på en rad i tabellen. Jeg skulle gjerne lagt til en funksjon slik at jeg hvor som helst i regnearket kan skrive et nummer fra tabellen, for eksempel "101", i en celle, så limes "Navn" (Per) og "Adresse" (Oslo) automatisk inn i de neste to cellene. Har noen et forslag til hvordan jeg kan gjøre det? Endret 10. september 2014 av Zarac Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Dersom du begrenser plassering av formelen fra å gjelde "hvor som helst" til å kunne gjelde f.ex en spesifikk kolonne, så er dette fullt mulig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 Ja, det kan jeg også gjøre. Kan du fortelle meg hvordan eller har du en lenke jeg kan se på? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Har ikke vært så grei at jeg har kjøpt Office selv, så problemet er løst med Libre Office. Du skal kunne åpne filer som er lagret i Libre Office med Excel. Løsningen på dette er å bruke funksjonen VLOOK. Den søker etter en verdi i en matrise (her - et valgt celle-område) og returnerer verdien i en celle i samme rad. I Libre Office så er det noen regler som gjelder, f.ex at verdiene du søker etter må ligge i kolonnen lengst til venstre. Og det er jo tilfelle her. [edit] Irriterende begrensning at man ikke kan legge ved ODS filer. Vel nå er den zippet.. zarak_ods.zip Endret 11. september 2014 av geir__hk Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Ja, det kan jeg også gjøre. Kan du fortelle meg hvordan eller har du en lenke jeg kan se på? Hei! Denne gjør susen: http://www.excelguru.no/wp-content/uploads/2014/10/SettInn.xlsm Du må aktivere makroer for at det skal funke. Legg inn dataene dine under fanen "Data" Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 Jeg fikk gjort det jeg ville med funksjonen FINN.RAD, men takk for svar likevel. Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Jeg fikk gjort det jeg ville med funksjonen FINN.RAD, men takk for svar likevel. Fint! Med finn.rad er du avhengig av en spesifikk kolonne, mens her kan du gjøre det du opprinnelig bad om, å skrive inn verdien hvor som helst Ha en fin kveld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå