Gjest Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Hei! Jeg har en bærbar PC fra Multicom. Den har følgende spesifikasjoner: - i7-4700MQ Prosessor - Nvidia GeForce 765M Skjermkort - 8GB 1600Mhz Ram (Ukjent merke) - Samsung 256GB SSD - WD 750GB Harddisk - Windows 8.1 64bit OS Problemet er følgende: - Når jeg kjører applikasjoner/spill får jeg langt dårligere ytelse enn forventet. Hvis jeg kjører for eksempel World of Tanks får jeg 15-20 fps på laveste grafikkalternativ, noe som ikke gir mening. Jeg har tatt i betraktning følgende: - Veldig få programmer kjører i bakgrunnen samtidig - Anti-virus oppdatert (Aldri hatt virus på PCen, avast! Free Edition - Gaming Mode) Hva kan jeg gjøre for å øke ytelsen til forventet nivå? Denne PCen skal kunne yte langt bedre og har gjort det i fortiden. Takk for alle svar! Endret 10. september 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Rasjonelt Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Det første du må gjøre er å sjekke temperatur på CPU og GPU under belastning. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Antar alle drivere er installert og hopper derfor rett på det jeg tipper er kilden til problemet: Maksinen du har er vel i serien Xishan eller Kunshan. Disse seriene har to grafikk"kort". Det ene er et Nvidia, det andre intergrert i prosessoren. Her er det en tjeneste i bakgrunnen av windows som leter etter spill som kjører, denne listen over spill baserer seg på prosessens filnavn og plassering for å bekrefte at du kjører et spill. Jeg hadde et lignende problem med Minecraft der "java.exe" ikke trigget "spillmodusen" i maskinen som den gjorde mer andre populære spill som jeg hadde liggende på steam. For å løse dette høyreklikket jeg på spillikonet på skrivebordet, et av valgene der er en undermeny der du kan velge å starte spillet med Nvidia skjermkortet isteden for det intergrerte. Du kan også åpne et slags kontrollpanel som du finner i oppgavelisten (ved klokka). Der kan du stille mellom quiet, power saving, high performance og media. Sett denne til high performance og prøv å start spillet. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Antar alle drivere er installert og hopper derfor rett på det jeg tipper er kilden til problemet: Maksinen du har er vel i serien Xishan eller Kunshan. Disse seriene har to grafikk"kort". Det ene er et Nvidia, det andre intergrert i prosessoren. Her er det en tjeneste i bakgrunnen av windows som leter etter spill som kjører, denne listen over spill baserer seg på prosessens filnavn og plassering for å bekrefte at du kjører et spill. Jeg hadde et lignende problem med Minecraft der "java.exe" ikke trigget "spillmodusen" i maskinen som den gjorde mer andre populære spill som jeg hadde liggende på steam. For å løse dette høyreklikket jeg på spillikonet på skrivebordet, et av valgene der er en undermeny der du kan velge å starte spillet med Nvidia skjermkortet isteden for det intergrerte. Du kan også åpne et slags kontrollpanel som du finner i oppgavelisten (ved klokka). Der kan du stille mellom quiet, power saving, high performance og media. Sett denne til high performance og prøv å start spillet. Da har jeg forandret innstillingene for Intel til ytelse fremfor kvalitet og det samme i nVidia's kontrollpanel for 3D. Dette økte fps fra 15-20 til 70-110. Husker ikke at jeg satte innstillingene på det de sto på, men regner med at jeg har gjort det selv. Supert, takk! Er det noe annet jeg kan gjøre i tillegg slik at jeg kan prøve å balansere grafikk og ytelse bedre? Fps går forsåvidt fremfor grafikk uansett. Endret 10. september 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Du har en lampe sammen med power, capslock og flere rundt tastaturet/under skjermen. Denne lampen ser ut som et speedometer med ei nål på. Når denne lyser så er det Nvidia sitt skjermkort som er aktivt. Er denne lampen av bruker du det intergrerte skjermkortet. Skjermkortet er den største strømsluken sammen med lysstyrke og prosessor. Søk etter programmet hotkey fra start-menyen. Denne skal ligge nede ved klokka di om du har den installert. Her kan du enkelt bytte mellom de forskjellige modusene for å spare strøm, redusere viftestøy til et minimum og maks ytelse. Merk at når du bruker strømsparingsmodusen i hotkey vil maskinen kjøre merkbart tregere, selv i nettleser og på skrivebord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå