Shopaholic Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Hei. Har fått i oppgave i å skrive om grunnstoffet karbon - meget interssant. Stoppet litt opp i det jeg tenkte på hvorfor karbon er så viktig. Hvorfor kan ikke organsimer leve uten karbon? Har dette noe med fotosyntesen? Eller at karbon er med på å danne de ulike sakkaridene og fett? Takker for svar! Lenke til kommentar
( ) Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Fire elektroner i ytre skall - som har plass for åtte... (mens skallet innenfor er fullt...) Ellers hjelper det på at det er mye av det på kloden. 1 Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Hadde det ikke vært karbon (som er i karbondioksid) hadde ikke verden vært levelig. Da hadde det vært iskaldt. Men nå er det for mye av det. 1 Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 Takk for svar - men nøyaktig hva hjelper det på kloden? Hva hadde skjedd uten karbon, utenom kulde? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Svaret på spørsmålet ditt er vel ganske likefremt: fordi organismer utviklet seg rundt og ved hjelp av nettopp karbonsammensetninger. Så med det i tankene er det selvsagt at disse organismene er avhengig av karbon. Kanskje kan du heller spørre hvorfor karbon tilsynelatende er mer egnet til slikt enn andre stoffer? (Jeg skal ikke påstå at det engang er tilfellet, men det er en mulig hypotese å begynne med.) 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Takk for svar - men nøyaktig hva hjelper det på kloden? Hva hadde skjedd uten karbon, utenom kulde? Se svaret som jeg postet i kjemi-tråden. 1 Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 Takk for svar - men nøyaktig hva hjelper det på kloden? Hva hadde skjedd uten karbon, utenom kulde? Se svaret som jeg postet i kjemi-tråden. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå